Digitalisering af messeleads: Hvorfor og hvordan?
Hvis du ikke følger op på dine messeleads inden for 14 dage, har 70 procent af dine besøgende glemt dit firma. Sådan lyder de benhårde facts. Men hvordan følger du op på alle leads fra en messe på så kort tid? Du bliver 100 procent digital. Læs med, og få konkrete råd til, hvordan din virksomhed digitaliserer messeopfølgningen.
Skrevet i samarbejde med Henrik Nørgaard Nielsen, Managing Director i VivoLead og Søren Rimmen, tidligere Global Marketing Manager, DEIF.
Hvorfor digitalisere opsamlingen på leads?
Fordi du får mulighed for at følge op på dine kunder med det samme. Det sparer tid og penge, og du giver kunderne en bedre oplevelse, hvilket er lig med større chance for et salg.
Regnestykket
Hvis vi starter med besparelserne, så er det egentlig et simpelt regnestykke.
Lad os sige, at:
- Du har 100 leads, du skal følge op på efter en messe
- Opfølgningen tager cirka 20 minutter per lead (mail, finde brochurer, bekræfte et møde)
Det giver i alt cirka 33 timers opfølgning. Det er altså en lille uges arbejde, du kan spare, hvis du følger op, mens du står på messen.
Kundeoplevelsen
Et andet godt argument for at følge op lige efter, kunden har forladt din stand er, at du efterlader et bedre indtryk. Og sender du de materialer, som kunden efterspørger lige med det samme, er du langt foran konkurrenterne, fordi han eller hun har de værktøjer, som er nødvendige for at træffe en beslutning.
Hvordan digitaliserer man messeleads?
Overordnet set er der to metoder til at digitalisere opfølgningen af leads:
- Du kan købe dig til systemer, hvor du nemt og hurtigt kan registrere dine besøgende ved hjælp af din smartphone eller en iPad.
De fungerer fx ved, at du skanner dit leads visitkort, vinger hans eller hendes interesser af og sender en automatiseret mail afsted, hvor du kan vælge, hvilke brochurer du gerne vil vedhæfte.
Denne metode er hurtig og optimal, når du står på en messe og har travlt. Ulempen er, at det koster at komme i gang. - Du kan også vælge at registrere dine leads i et excelark og sende en manuel mail til dem med det samme.
Inden du rejser hjemmefra, har du forfattet standardmails og gjort alle relevante brochurer klar, så du hurtigt kan sende en mail afsted. Det tager tid, men det er en overkommelig opgave – selv når du er på messe.
Denne metode gratis, så du kan prøve af, om den hurtige opfølgning gør en forskel for dig og dine kunder, inden du eventuelt investerer i et system.
Tre gode råd tid dig, der vil digitalisere opfølgningen på leads efter en messe
1. Vælg et system, der også fungerer offline
Internetforbindelse og messehaller kan være en dårlig kombination. Derfor er det en god idé at vælge et system, som også virker, hvis du ikke kan komme på nettet.
2. Indret et digitalt univers, så det minder om den metode, du brugte før
Hver gang du indfører et nyt system, er det en forandring. Derfor er det vigtigt, at det kun er værktøjet som er nyt og ikke det indhold, som skal ind i det. Hvis du fx har brugt skemaer til at notere kundernes interesser på før, kan du bruge de skemaer som en skabelon for opsætningen af dit digitale system.
3. Hold intern træning
Du kan fx lave en video eller holde et webinar, som du og dine kollegaer kan gense, hvis der er lidt langt mellem messerne. Så er der altid tilgængelig viden om netop jeres system, og alle ved, hvordan din virksomhed registrerer leads.
Læs også
Overvejer du, eller skal du i gang med at planlægge en messe? Få gode råd og guides.