Eksportomkostninger har afgørende betydning

Eksport og internationalisering er af afgørende betydning for virksomheders muligheder for vækst og indtjening, men det er dyrt at eksportere. Kan danske virksomheder nedbringe eksportomkostningerne, bliver salget til udlandet mere rentabelt, og det betyder højere indtjening på bundlinjen.

Forskning fra Tuborg Research Centre for Globalisation and Firms på School of Business and Social Sciences ved Aarhus Universitet viser, at selve produktionsomkostningerne udgør ned mod 1/3 af den samlede omkostning ved at levere en vare til et eksportmarked. De resterende 2/3 af omkostningerne er rene eksportomkostninger.

Eksportens DNA® er Danmarks første videnskabeligt beviste og praktiske opskrift på, hvordan virksomheder får succes med eksport. DNA’et er udviklet af Danish Export Association og Tuborg Research Centre for Globalisation and Firms, Aarhus Universitet, BSS.

Fakta om eksportomkostninger:

Forskning viser, at virksomheder med international succes har styr på:

  • Eksportomkostningerne, som udgør op mod 2/3 af de samlede omkostninger ved at levere til eksportmarkeder, mens produktionsomkostningerne udgør ned mod 1/3 af de samlede omkostninger ved at levere til eksportmarkeder.
  • Gennemfører procesinnovation, som mindsker produktionsomkostninger.
  • Oparbejder salgsvolumen for at dække store faste eksportomkostninger.
  • Fokuserer indsatsen på relevante eksportmarkeder, så de får mere ud af deres eksportinvestering.
  • Prioritér i markeder, og øg dine chancer for eksportsucces

    Prioritér i markeder, og øg dine chancer for eksportsucces

    Se mere
  • Undervurdér ikke eksportomkostningerne

    Undervurdér ikke eksportomkostningerne

    Se mere
  • Udtøm markeder, og sænk eksportomkostningerne

    Udtøm markeder, og sænk eksportomkostningerne

    Se mere