Eksportomkostninger har afgørende betydning

Eksport og internationalisering er af afgørende betydning for virksomheders muligheder for vækst og indtjening, men det er dyrt at eksportere. Kan danske virksomheder nedbringe eksportomkostningerne, bliver salget til udlandet mere rentabelt, og det betyder højere indtjening på bundlinjen.

Forskning fra Tuborg Research Centre for Globalisation and Firms på School of Business and Social Sciences ved Aarhus Universitet viser, at selve produktionsomkostningerne udgør ned mod 1/3 af den samlede omkostning ved at levere en vare til et eksportmarked. De resterende 2/3 af omkostningerne er rene eksportomkostninger.

Eksportens DNA® er Danmarks første videnskabeligt beviste og praktiske opskrift på, hvordan virksomheder får succes med eksport. DNA’et er udviklet af Danish Export Association og Tuborg Research Centre for Globalisation and Firms, Aarhus Universitet, BSS.

Se, hvad Anders Laugesen og Tom Aabo fra Aarhus Universitet samt Poul Elvstrøm fra ITW GSE siger om omkostninger.

Fakta om eksportomkostninger:

Forskning viser, at virksomheder med international succes har styr på:

  • Eksportomkostningerne, som udgør op mod 2/3 af de samlede omkostninger ved at levere til eksportmarkeder, mens produktionsomkostningerne udgør ned mod 1/3 af de samlede omkostninger ved at levere til eksportmarkeder.
  • Gennemfører procesinnovation, som mindsker produktionsomkostninger.
  • Oparbejder salgsvolumen for at dække store faste eksportomkostninger.
  • Fokuserer indsatsen på relevante eksportmarkeder, så de får mere ud af deres eksportinvestering.