• Eksportbarometer

Danish Export Association og Jyske Bank etablerer nyt eksportbarometer

Danish Export Association og Jyske Bank er gået sammen om at etablere et eksportbarometer, der kvartalvis giver danske eksportvirksomheder, politikere, medier og beslutningstagere en indikator på, hvordan det står til med dansk eksport.

Eksportbarometeret vil som noget helt nyt kunne give et her-og-nu billede af, hvordan det står til med eksporten: Hvor er der tilbagegang, og hvor forventes der vækst? Det nye nøgletal ser således frem og kan være med til at forudsige udviklingen i dansk eksport. 

Philip Schröder

Datagrundlaget

Eksportbarometer er udviklet i et samarbejde mellem Jyske Bank og Danish Export Association – med sparring fra professor Philipp Schröder, som har været med til at sikre et validt datagrundlag.

I eksportbarometerets panel deltager både små, mellemstore og store eksportvirksomheder spredt geografisk over hele Danmark. Næsten 250 danske eksportvirksomheder er med i panelet, men ambitionen er, at det skal udvides til 500 deltagende eksportvirksomheder.

Når de første målinger og nøgletal kommer over den næste tid, begynder eksportbarometeret at have data, som kan fortælle, hvad der sker på de forskellige markeder/brancher. Det vil også vise en status for eksporten for såvel små som mellemstore og store virksomheder i forhold til tendenser og eksportens udvikling.

Det helt særlige ved Eksportbarometer er, at man hver gang spørger de samme nøglepersoner i de deltagende eksportvirksomheder. Oftest, når man foretager målinger eller udarbejder statistikker omkring eksport, er det tilfældigt, hvem der udtaler sig fra de deltagerende virksomheder. Men her har man kun talt med topledere fra nogle af landets dygtigste eksportvirksomheder. Og det giver et helt unikt datagrundlag, hvor man også får den strategiske dimension med. Topledernes svar er anonymiserede.

Ambitionen for det nye Eksportbarometer

I første måling bliver næsten 250 topledere spurgt om, hvilke forventninger de har til eksporten i de næste måneder. Ud fra de svar sammensætter Danish Export Association og Jyske Bank første Eksportbarometer. 

Ambitionen er at udvide eksportbarometeret, så der på den længere bane vil være 500 topledere fra danske eksportvirksomheder. Derudover er målet, at eksportbarometeret bliver et anerkendt nøgletal, som bruges af både danske eksportvirksomheder og beslutningstagere til at forudsige, hvordan det går dansk eksport.

”Vores vision er, at det bliver en institution, ligesom ifo-indexet er det i Tyskland. Medierne vil referere til de her tal, politikerne kigger på tallene, når de skal tage beslutninger, og virksomheder kigger på dem og bruger dem aktivt, når de skal fastlægge deres eksportstrategi.”

I videoen nedenfor, produceret af Jyske Bank TV, kan du se interview med Halldor Halldorsson, Head of Branding & Relations i Danish Export Association og projektleder på Eksportbarometer, Rune Møller, direktør i Jyske Bank Erhverv og Philipp Schröder, professor i økonomi, Aarhus Universitet, der fortæller om tankerne bag Eksportbarometer.  

Kontakt os, hvis du har spørgsmål til Eksportbarometer

  • Dorthe Kontaktside Farver Web 2020

    Dorthe Bach Christensen

    Communications & Marketing Consultant +45 4045 3202 doc@danishexport.dk
  • Dorthe Bach Christensen

    Communications & Marketing Consultant

    Dorthe har flere års erfaring med strategisk kommunikation og markedsføring, herunder LinkedIn, e-mailmarkedsføring, webkommunikation og PR.

    Dorthe assisterer flere af de sektorspecifikke netværk med blandt andet content til LinkedIn, men sidder også med kommunikationen på flere af Danish Export Associations større projekter.

    Dorthe Kontaktside Farver Web 2020
  • Farver Halldor Tilrettet Til Web 2019

    Halldor Halldorsson

    Head of Branding & Relations +45 2122 9560 hah@danishexport.dk
  • Halldor Halldorsson

    Head of Branding & Relations

    Som Head of Branding & Relations arbejder Halldor blandt andet for, at din virksomhed får bedre betingelser for at øge jeres eksport. Fx ved hjælp af økonomisk støtte, fokus på eksport i medierne og på Christiansborg. Han har selv mere end 20 års erfaring med eksport og ved derfor, hvad internationalt salg kræver.

    Halldor har været både eksportsælger og selvstændig eksportagent i møbelindustrien og har derfor erfaring med en lang række markeder. Han har en HD i Marketing Management, som sammen med mange års erfaring gør, at han kan sparre med dig, hvis du vil øge din virksomheds eksport.

    Halldor er ansvarlig for vores partnere, som du kan læse mere om her.

    Farver Halldor Tilrettet Til Web 2019