Vær tæt på markedet
Som udenlandsk leverandør er det en fordel at være til stede på markedet for at opbygge nye kontakter.
”Produktudviklingen sker ude hos kunden. Herved er det muligt at få styr på markedets behov og i samarbejde med maskinbyggere få udviklet den optimale løsning til kunden i fællesskab,” siger Carl Erik Taxbro.
Amerikanere er meget traditionsbundne og foretrækker at handle med landsmænd. Et partnersamarbejde kan være fordelagtigt og bidrage til en bedre entré på markedet samt forhindre misforståelser i forbindelse med sprog- og kulturbarrierer.
”Når noget går i stå i fiskeindustrien, går der titusindvis af dollars tabt i timen. Det nytter derfor ikke at være langt væk fra markedet, da der er behov for hurtig service. Ved at samarbejde med en distributør er det muligt at være tæt på det gigantiske marked,” forklarer Carl Erik Taxbro.
Hundested Propeller: Lokale samarbejdspartnere er et must i USA
Hundested Propeller A/S producerer kundetilpassede fremdriftssystemer til marine- og fiskeriindustrien. Virksomheden har siden 2000 haft et søsterselskab i USA med tre ansatte for at understøtte salget på det amerikanske marked. Sales Engineer Martin Christensen fortæller her om sine erfaringer med lokale samarbejdspartnere.
”Lokalt kendskab er en klar fordel, når vores kollegaer taler med amerikanske kunder. Samtidig har de mulighed for at besøge arkitekter i USA og på den måde være inde over projekter fra starten. Det havde vi blandt andet gode erfaringer med under et projekt i 2009, hvor vi leverede gear og propelleranlæg til to brandbåde til FDNY 343 og Firefighter II,” siger Martin Christensen.
”En simpel ting som betalinger går også meget nemmere, når det bliver klaret lokalt, fordi kunderne i USA er en smule gammeldags med checks som den foretrukne betalingsform,” tilføjer han.