Rapport: Digitalt salg til Tyskland – det her foretrækker dine tyske kunder
Godt 50 procent af tyske virksomheder er åbne for at mødes online. Og er de eksisterende kunder, vil 76 procent mødes med dig virtuelt. Derfor peger data på, at en blanding af fysiske og online møder er vejen frem. Få et overblik over Tysklands parathed for digitalt salg, så du kan tage en strategisk beslutning om, hvordan du vil gå til markedet.
Udgivet juni 2022
Skal du tage mødet online, eller er det bedre at sætte dig i bilen og besøge din tyske kunde. Det spørgsmål stiller rigtig mange nu, hvor vi ikke længere er begrænset af høje smittetal og strikse restriktioner.
Men selvom det er fristende at springe på det fysiske og mødes helt på gammeldags manér, så giver det også god mening at holde fat i noget digitalt.
Det viser en digital rapport, om digitaliseringsparathed i Tyskland, som er lavet til projektet ’Styrk dit digitale eksportsalg til Tyskland’.
Eksisterende kunder vil se dig online
Selvom det sagtens kan lade sig gøre, at starte nysalg digitalt, så viser rapporten, at især eksisterende kunder er åbne får at tage møder online. Fx ved genkøb, hvor hele 93 procent foretrækker at mødes virtuelt.

Hjælp dine tyske kunder på vej
Derfor er dine tyske kunder sandsynligvis mere digitalt parate, end du regner med. Rigtig mange mangler blot at blive fortrolige med de online formater.
”Du skal uddanne dine tyske kunder og samarbejdspartnere i at mødes digitalt. Det handler om at gøre dem trygge. Fx ved bruge lidt ekstra tid på at guide dem ind i onlinemødet,” siger Pernille Vildsted Nielsen.
Hybrid salgstilgang giver en dag mere om ugen
Ud fra rapportens resultater må vi konkludere, at en hybrid tilgang, hvor du blander fysisk og online tilstedeværelse i Tyskland er vejen frem.
Det kan du dog gøre til din fordel, fordi det bliver mere tilgængeligt for dig at holde relationen ved lige med hyppigere onlinemøder samtidig med, at du får mere tid til nysalg. Du kan nemlig spare op mod en dag om ugen i rejsetid.
”Vær åben om, hvorfor du vil indføre online møder, og giv eventuelt dine kunder et årshjul, hvor du har planlagt, hvornår I holder onlinemøder, og hvornår du kommer på besøg. Det øger gennemsigtigheden og bidrager til at gøre din kunde tryg,” afslutter Pernille Vildsted Nielsen.
Kontakt Danish Export Association
-
Pernille Vildsted Nielsen
Member Relations Manager+45 6020 8579 pen@danishexport.dk -
Krista Løvvang Nielsen
Communications & Marketing Consultant+45 6020 8560 kln@danishexport.dk
Pernille Vildsted Nielsen
Member Relations Manager
Pernille er cand.mag. i tysk og international virksomhedskommunikation og har erfaring fra både vind- og tøjbranchen, hvor hun med øje for forretningen har koordineret diverse salgsaktiviteter samt udarbejdet investor-/salgspræsentationer. Pernille er god til at skabe overskuelige og effektive interne salgsprocesser.

Krista Løvvang Nielsen
Communications & Marketing Consultant
Krista har haft fingrene i det meste af marketingpaletten, og hun kan blandt andet sparre med dig om LinkedIn, e-mailmarkedsføring, webkommunikation og PR.
Med mere end fem år i Danish Export Associations’ marketingafdeling har Krista erfaring med de fleste af vores sektorspecifikke netværk, og hun ved, hvilke udfordringer marketingmedarbejdere møder til daglig.
