Bæredygtighed hitter i Tyskland: Sådan rammer du plet med din kommunikation

Mulighederne for at tappe ind i bæredygtigheds-dagsordenen på det tyske marked er mange. Men inden du strør om dig med grønne budskaber, er der flere forhold, du skal have afklaret. Mød to virksomheder, som er i gang - og få ekspertens konkrete råd til at undgå greenwashing.

Af Uffe Jørgensen Odde, ufo media, udgivet maj 2022


Her bliver du klogere på:

  • Hvor Tyskland står lige nu
  • Hvorfor det er vigtigt at tale ind i den bæredygtige agenda
  • Hvordan du kan strikke din kommunikation sammen
  • Hvordan du kommer i gang
  • Hvad andre danske virksomheder allerede gør
Grøn dagsorden

Den bæredygtige dagsorden og den grønne omstilling har ramt de tyske virksomheder - og det skaber nye muligheder for danske eksportvirksomheder.

Sådan lyder det fra eksperter og virksomheder, der allerede mærker de nye tider.

Udviklingen er accelereret af den tyske regering, som består af socialdemokratiske SPD, De Grønne og de liberale FDP, der efter valget sidste år har lanceret en række ambitiøse klimaplaner.

Under valgkampen var klimaforandringerne højt på agendaen, og den tyske forbundsregering skal nu til at levere konkrete resultater, hvis landet skal nå sine mål om fx en 60 procents CO2-reduktion i 2030.

CSR Corporate Social Responsibility - arbejdsforhold, miljøet, konkurrenceevne, økonomi,

Målsætningerne kalder blandt andet på investeringer i ny teknologi og digitalisering - i en langrække brancher. Det kan være rigtig interessant for danske virksomheder, der kan levere nye løsninger, produkter eller services, som bidrager til, at Tyskland og de tyske virksomheder, der spiller en nøglerolle i planerne, kan nå målene.


Virksomhedernes nye rolle

De nye tyske muligheder kommer i kølvandet af, at forventningerne til virksomheders bidrag til og rolle i samfundet de seneste år er blevet stadig større.

Det betyder, at tiderne, hvor en virksomheds eneste formål var at tjene penge, er under forandring, hvilket smitter af på kommunikationen.

“Der er sket et skifte med FN’s 17 Verdensmål. Tidligere kommunikerede vi mere frit og kreativt, men nu er der kommet en mere fælles referenceramme, som rigtig mange tyske virksomheder også navigerer efter,” siger Anne Grethe Julius Pedersen, der er lektor i Organisational Communication ved Institut for kultur og læring på Aalborg Universitet, og som har mange års erfaring inden for tysk markedskommunikation og bæredygtighedskommunikation.

Hun fortsætter:

“Det er også vejen at gå for danske virksomheder, der bør fokusere på de verdensmål, som giver mest mening for dem. Men det kræver også, at de opsætter målsætninger, måler undervejs og på en transparent måde kommunikerer om deres indsatser. Og det er vigtigt, at der er en tæt forbindelse mellem bidrag og kerneforretningen. Det skal op på et strategisk niveau, så bæredygtighed ikke kun er noget, der er fokus på i et hjørne i virksomheden.”

  • [Brug Ikke] Troldtekt Working Showroom 300Dpi Jpg (1)

    Troldtekts bæredygtige rejse

    En strategisk forankring af Cradle to Cradle-konceptet. En tilslutning til FN’s Global Impact. Deltagelse i paneldebatter og synlighed på sociale kanaler. En rejse fra product branding til corporate branding.

    Foto: Troldtekt A/S

Præcis, saglig og klar kommunikation

For de tyske virksomheder betyder værdikæden stadig mere, og de vil være mere tilbøjelige til at vælge leverandører, som bidrager mest til, at de selv når deres mål. Derfor er det bestemt ikke ligegyldigt, hvad danske virksomheder kommunikerer.

Samtidig er tyskerne kendt for at lægge vægt på tillidsfulde relationer. Det stiller krav om, at du kan levere det, du siger, at du kan, forklarer Anne Grethe Julius Pedersen.

“Din kommunikation mod tyske kunder skal være præcis, saglig og klar i forhold til, hvad du kan tilbyde, og den skal gerne indeholde dokumentation i form af fx certificeringer, som er kendte i Tyskland, eller nogle anbefalinger eller referencer."

"Derudover skal der være nogle konkrete eksempler på, hvad du har opnået eller allerede har bidraget til. Det handler om at vise, at man er en pålidelig samarbejdspartner. Transparens er et krav og en forventning,” siger Anne Grethe Julius Pedersen.

  • “Din kommunikation mod tyske kunder skal være præcis, saglig og klar i forhold til, hvad du kan tilbyde, og den skal gerne indeholde dokumentation i form af fx certificeringer, som er kendte i Tyskland, eller nogle anbefalinger eller referencer."
    [Brug Ikke] Anne Grethe Anne Grethe Julius Pedersen, lektor i Organisational Communication, Institut for kultur og læring på Aalborg Universitet
Start med ét verdensmål

Hun vurderer, at den bæredygtige dagsorden generelt fylder ligeså meget i Tyskland som i Danmark. Men det er vigtigt, at danske virksomheder slår koldt vand i blodet og ikke gaber over mere, end de kan.

“Hvis man er en mindre virksomhed, er det bedre at begynde med at gå i dybden med et enkelt verdensmål. Det er ikke troværdigt, hvis en mindre virksomhed kommunikerer, at de arbejder seriøst med alle 17 Verdensmål,” siger hun.

  • [Brug Ikke] DANDRYER

    DAN DRYER: Besparelsesberegner er en dialogstarter i Tyskland

    Hvor meget CO2 sparer du ved at tørre hænder med luft frem for papir? Det kan tyske kunder få svar på ved håndtørrer-producenten DAN DRYER, som har lanceret et værktøj, der giver svar. Det starter dialoger med kunderne.

Seks gode råd: Sådan kommer du i gang med bæredygtig kommunikation i Tyskland

  • #1

    Arbejd strategisk

    Dine initiativer skal hænge naturligt sammen med kerneforretningen. Det kræver prioritering og identificering af områder, hvor din forretning kan gøre en forskel.

  • #2

    Handling før kommunikation

    Det forberedende arbejde er meget vigtigt. Du kan godt kommunikere om din proces, hvor du vil hen, hvad der er svært osv. Men sørg for at have en lagt en troværdig plan, inden du fortæller, hvilken forskel du kan gøre.

  • #3

    Transparens og ærlighed er afgørende

    Også når det ikke går efter planen. Det nytter ikke at skubbe ansvaret for, at målene ikke er nået over på andre.

  • #4

    Undersøg retningslinjer

    I Danmark har Forbrugerombudsmanden i februar udsendt nye retningslinjer for virksomheders kommunikation. Undersøg hvilke retningslinjer, du bør følge i din branche i Tyskland.

  • #5

    Vær konkret og præcis om dine indsatser

    Og læg troværdig dokumentation for dine påstande, indsatser og eventuelle resultater åbent frem. Din kommunikation skal kunne holde til et kritisk eftersyn.

  • #6

    Sæt dig ind i bæredygtighedsbegreberne

    Det er svært at kommunikere bæredygtighed, hvis du ikke har indblik i centrale begreber som fx scope 1, 2, og 3. Derfor vil mange have behov for opkvalificering og læring.

Kontakt Danish Export Association

  • Pernille Vildsted Nielsen Project Consultant danish export

    Pernille Vildsted Nielsen

    Member Relations Manager
    +45 6020 8579 pen@danishexport.dk
  • Pernille Vildsted Nielsen

    Member Relations Manager

    Pernille er cand.mag. i tysk og international virksomhedskommunikation og har erfaring fra både vind- og tøjbranchen, hvor hun med øje for forretningen har koordineret diverse salgsaktiviteter samt udarbejdet investor-/salgspræsentationer. Pernille er god til at skabe overskuelige og effektive interne salgsprocesser.

    Pernille Vildsted Nielsen Project Consultant danish export
  • Krista Løvvang Nielsen Communications & Marketing Consultant

    Krista Løvvang Nielsen

    Communications & Marketing Consultant
    +45 6020 8560 kln@danishexport.dk
  • Krista Løvvang Nielsen

    Communications & Marketing Consultant

    Krista har haft fingrene i det meste af marketingpaletten, og hun kan blandt andet sparre med dig om LinkedIn, e-mailmarkedsføring, webkommunikation og PR.

    Med mere end fem år i Danish Export Associations’ marketingafdeling har Krista erfaring med de fleste af vores sektorspecifikke netværk, og hun ved, hvilke udfordringer marketingmedarbejdere møder til daglig.

    Krista Løvvang Nielsen Communications & Marketing Consultant