How-to-guide: Sådan udnytter du ressourcerne optimalt

Forskning fra Tuborg Research Centre for Globalisation and Firms, Aarhus Universitet, School of Business and Social Sciences viser, at succesfulde eksportvirksomheder har en højere produktivitet end andre danske virksomheder. Få professor Philipp Schröders guide til, hvilke knapper du kan skrue på for udnytte ressourcerne bedst muligt i din virksomhed.

Når din virksomhed står over for at skulle starte eksport eller vil have mere ud af eksportindsatsen, er øget produktivitet et vigtigt håndtag at dreje på.

”Det er grundlæggende svært at skelne mellem produktivitet og kvalitet. Isoleret set handler produktivitet om evnen til at skabe værdi ud af en given ressourcemængde. Høj produktivitet kan fremkomme ved at sænke sine omkostninger eller, hvis du kan hive en høj pris hjem. Når det kommer til prisen, spiller kvaliteten ganske meget ind, da du kan få en højere pris for din vare, hvis kunden synes, at dit produkt har en høj kvalitet, ” forklarer professor Philipp Schröder, der står i spidsen for Tuborg Research Centre for Globalisation and Firms, Aarhus Universitet, School of Business and Social Sciences.

”Derfor spiller kvaliteten i dit produkt og især kundens oplevelse af kvalitet fra introduktion til after sales-service en stor rolle, og du kan være mere produktiv på mange forskellige parametre lige fra lave produktionsomkostninger til produktivitet i salg, markedsføring og service. Har du sprogkundskaber og kan tale eksempelvis spansk til dine spanske kunder, så indgår det også i din samlede produktivitet,” fortsætter han.

Philip Schröder
Professor Philipp Schröder, Tuborg Research Centre for Globalisation and Firms, Aarhus BSS, Aarhus Universitet.

1. Automatisér hele vejen rundt 

Hvad gør du så helt konkret, hvis din virksomhed skal være mere produktiv, og hvor tager du fat? Et centralt punkt er it og automatisering, og det gælder på alle områder i din virksomhed. 

”Forskningen viser, at virksomheder, der er mere produktive end andre sammenlignelige virksomheder, ofte har mere udbredt brug af automatisering og it, så anvendelse af robotter og ny teknologi går hånd i hånd med større produktivitet. 

Mindre virksomheder har desuden en tendens til at hoppe ind og ud af produktionen, så det bliver svært at høste gevinsterne af at indrette virksomheden efter Henry Fords båndproduktion af Ford T, men det kan man med fordel gøre,” siger Philipp Schröder.

Når det kommer til andre områder i virksomheden, er der også positive effekter at hente på produktiviteten ved at automatisere og anvende it.

”Der ser ud til at være en direkte kobling mellem it-anvendelse og produktivitet. Det gælder formodentlig alle elementer i virksomheden lige fra fx lønsystemer og kalenderstyring til arbejdsprocedurer generelt,” fortsætter han.

2. Kend dine kunders præferencer

En anden vigtig vej til at øge produktiviteten er at differentiere sit produkt fra konkurrenternes. Det handler om at kende kundernes præferencer og deres bevæggrunde for lige præcis at købe din virksomheds produkter. Du har formodentlig allerede en fornemmelse af, hvad kunderne går efter, men kan du blive endnu skarpere på det, er der basis for at målrette dit produkt til kunderne og derved øge attraktiviteten/kvaliteten af produktet.

”Hvis kunden køber dit produkt af de samme årsager, som du tror, har du en stærk position i markedet. Går de efter noget andet, end det du egentlig selv tror, så skal du gøre dig selv klogere på dit produkt gennem dine kunder,” siger Philipp Schröder og fortsætter:

”De dygtige får en højere pris for et produkt, der egentlig ligner konkurrenternes, så der ligger rigtig meget uden om selve produktet, som du kan bruge til at differentiere dig. Det kan være alt lige fra marketing og medarbejdernes opførsel ude hos kunderne til kortere leveringstid, after sales-service og så videre.”

3. Skær fra i porteføljen

Det kan også være en god idé at tage et kritisk blik på produktsortimentet og rydde op. Øvelsen er at fokusere på de produkter, hvor man performer bedst, da det vil løfte den samlede produktivitet i virksomheden.

”Det er ikke helt let at tilpasse sit sortiment, da der fx kan være tale om komplementærprodukter, hvor alle ikke nødvendigvis har en høj indtjening. En tommelfingerregel er, at hvis der er behov for at opdrage sine kunder til at købe produktet, så er det ikke så attraktivt. Teknisk perfektion i et produkt er ikke garanti for succes, eller at man vinder markedet. Det, der ligger uden om produktet, spiller en vigtig rolle,” siger Philipp Schröder.

4. Effektivisér processer

Din virksomhed kan også skrue på den knap, der handler om at effektivisere sine processer. Forskning viser, at virksomheder, der bruger værktøjer såsom lean-processer ofte klarer sig godt i andre henseender også. I det hele taget er god management en af de centrale forklaringsfaktorer bag højere produktivitet, forklarer Philipp Schröder:

”Du kan altid finde ti procent uudnyttet potentiale i en organisation, og du kan lige så godt starte optimeringen på mandag i stedet for senere, for det er en ongoing øvelse. Det gælder også i forhold til medarbejdere, hvor vi kan se, at de virksomheder, der performer, beskæftiger bedre uddannet arbejdskraft. Man kan ansætte sig til det eller uddanne de medarbejdere, man har. Og så kan vi se, at virksomheder med højere produktivitet også betaler højere løn til deres medarbejdere, så det er win-win for hele organisationen.”