Det skal du overveje, inden du finder virksomhedens næste eksportmedarbejder

De rigtige medarbejdere er vigtige for din virksomheds eksportsucces. Christian Kurt Nielsen, administrerende direktør i Mercuri Urval, løfter her sløret for, hvordan du rekrutterer erfarne medarbejdere ind i din virksomhed.

Artiklen blev oprindeligt bragt i 2015.

Mercuri Urval har mere end 40 års erfaring med at hjælpe danske virksomheder med at finde de rigtige medarbejdere. Hvert år vurderer de mere end 50.000 mennesker på markeder i hele verden.

”Typisk har virksomheder ikke behov for en mand, men de har behov for, at noget skal ske. Derfor er det nødvendigt med en dyb analysefase, der klarlægger, hvad virksomheden gerne vil opnå,” siger Christian Kurt Nielsen, administrerende direktør i Mercuri Urval og fortsætter:

”Efter det handler det om at finde ud af, hvilken adfærd eller kompetencer der skal til for at skabe de resultater. Hvad skal personen motiveres af, og hvilke faglige egenskaber er nødvendige. Med den viden spørger vi os selv, hvem jobbet er relevant og interessant for, hvor sidder de mennesker i dag, hvad er attraktionen i jobbet for dem, og hvordan kommer vi i kontakt med dem.”

Analysér dig frem til, hvordan du finder din næste medarbejder
  • Gør op med dig selv, hvor virksomheden skal være i fremtiden. Hvilke resultater skal en ny medarbejder være med til at løfte?
  • Hvilken adfærd og hvilke kompetencer er vigtige for at kunne opnå de resultater?
  • Hvilken og hvor stor faglighed skal der til?
  • Hvad skal motivere den nye medarbejder?
  • Hvem er jobbet relevant for?
  • Hvorfor er jobbet attraktivt for dem – hvad kan din virksomhed tilbyde?
  • Hvorfor er de attraktive for virksomheden?
  • Hvor sidder de i dag?
  • Hvordan kommer du i kontakt med dem? Vælg den rigtige kanal.
Eksportens DNA Topgrafik Til Web Uden Tekst

Erfarne medarbejdere giver forspring

Ifølge Christian Kurt Nielsen er der stor forskel på, hvad erfaren arbejdskraft betyder for eksportvirksomheder. Der er dog nogle klare fællesnævnere.

”God dømmekraft kommer af erfaring, og erfaring kommer af dårlig dømmekraft. En medarbejder, som har erfaring, ved typisk, hvad han eller hun går ind til, fordi de har begået nogle fejl og har lært af det. Bag erfaring og faglighed ligger der en forståelse for, hvad der har betydning. Hvordan udøver man bedst sit hverv, og hvordan arbejder man internationalt.”

Han understreger, at opskriften på den gode eksportmedarbejder varierer meget fra virksomhed til virksomhed, og at en faktor som fokusmarkeder også kan spille ind.

”Det er klart, at der er forskel på, om virksomheden eksporterer til Indien, Kina eller Tyskland. Du skal være sikker på, at en ny medarbejder har god forståelse for andre mennesker og kulturer på de markeder, som de skal arbejde med.”

Søg profiler via de rigtige kanaler

Når du skal i gang med at rekruttere, skal du overveje, hvilke kanaler din virksomhed skal rekruttere igennem. Det skyldes blandt andet, at det i dag er udbredt at bruge fagmagasiner og sociale medier såvel som de mere traditionelle medier.

”For 25 år siden handlede det om at afgøre, om stillingen skulle slås op i Berlingske eller Jyllands-Posten, og det var ofte geografisk bestemt, så der var det nemt at træffe den rigtige beslutning,” siger Christian Kurt Nielsen og fortsætter:

”I dag kommer det meget an på virksomheden og den profil, de ønsker. Og du skal være opmærksom på de forskelle, der er alt efter, hvor stillingen bliver slået op. Hvis du for eksempel sætter en annonce på Jobindex, så får du hovedsaligt henvendelser fra folk, der proaktivt søger et job. Hvis du slår en annonce op i et fagmagasin, henvender du dig til en bestemt branche, mens du kan henvende dig til bestemte personer på LinkedIn.”