Reducer risikoen for kredittab: Tjek disse syv ting hos din udenlandske kunde

Når du sælger på kredit til din udenlandske kunde, kan der være en risiko for, at du ikke får dine penge. Derfor bør du lave en grundig kreditvurdering på dine kunder. Her får du syv gode råd til at vurdere din kundes kreditværdighed.

Når du går ind på et nyt eksportmarked, gør du dit hjemmearbejde grundigt. Du undersøger din position i markedet, laver din go-to-market-strategi, og du læser godt op på landets kultur. Lige så grundigt bør du faktisk gå til værks, hvis du skal sælge på kredit til udenlandske kunder. For det er virkelig ærgerligt at have sendt en stor ordre af sted blot for senere at opdage, at pengene aldrig lander på din konto.

Derfor er det en rigtig god idé at få lavet en kreditvurdering. Det kan du få et professionelt firma til, men der er også en række ting, du selv tjekke, inden du laver salgsaftaler med kredit. Her får du syv gode råd fra CreditSafe, som tilbyder professionelle kreditvurderinger.

Særligt vigtigt er det at tjekke nye kunder, men dine eksisterende kunder kan måske også af og til have brug for et eftersyn. Ifølge CreditSafe sker 80 procent af alle kredittab med eksisterende kunder, og det sker fordi virksomheders økonomiske situation kan ændre sig relativt hurtigt.

Derfor bør du altså gå både nye og gamle kunder efter i sømmene, og du kan begynde med at se på disse syv ting, som er tidlige advarselssignaler om, at der måske er en risiko forbundet med netop denne kunde.

Stemmer virksomhedens CVR-nummer?
Start altid med at kontrollere, at du handler med den rigtige virksomhed, og at CVR-nummeret matcher virksomhedsnavnet. Selv en så lille detalje som at kunden får et nyt CVR-nummer, er et advarselssignal. Det er ikke ualmindeligt, at virksomheder, der er gået konkurs, opretter et nyt CVR-nummer, men med et lignende navn som tidligere. En virksomheds juridiske ansvar ligger i CVR-nummeret, ikke i dens navn.

Er der bestyrelsesmedlemmer med negativ historik?
Kontroller, om repræsentanterne har engagement i konkursramte virksomheder. Husk - sløset virksomhedsledelse fører ofte til en dårligt forvaltet virksomhed.

Har der været større ændringer i bestyrelsen?
Mange ind- og udtrædelser af virksomhedens bestyrelse er et tegn på manglende kontinuitet i ledelsen. Vær forsigtig, hvis det viser sig, at hele bestyrelsen for nylig er blevet udskiftet, eller hvis bestyrelsen er ufuldstændig. Uden en bestyrelse er der ingen mulighed for retslige skridt for at få betaling, da der mangler tegningsberettigede.

Er der revisorerklæringer?
Et alvorligt advarselssignal er, hvis virksomhedens årsrapport ikke er blevet godkendt af revisoren eller er blevet godkendt med kommentarer. Læs altid, hvad kommentaren vedrører, og bedøm derefter dens alvorlighed.

Har virksomhedens score en nedadgående tendens?
Scoren er en pålidelig målestok for kreditværdighed, men stir dig ikke blind på den nuværende score. Kig også gerne efter, hvordan virksomhedens score har udviklet sig over årene og i hvilken retning den går.

Hvordan ser andre selskaber i koncernen ud?
Kontroller, om der er konkurser inden for samme koncern eller hos beslægtede virksomheder.

Hvad er alderen på virksomheden?
Nystartede virksomheder har ofte ikke haft tid til at udarbejde årsrapporter. Unge virksomheder har generelt sværere ved at opnå rentabilitet end ældre virksomheder, hvilket også øger kreditrisikoen.

CreditSafe er partner hos Danish Export, og som medlemstilbud giver CreditSafe dig tre gratis kreditvurderinger.