Hold fast i optimismen

I udgangspunktet bør man ikke se sig for meget tilbage. Men kaster vi alligevel et blik på det netop afsluttede 2022, blev det ikke det år, som man kunne have forventet. Den spirende optimisme mange fornemmede ved årets start, er de fleste steder erstattet af uhørt lav forbrugertillid og stagnerende markeder.

Udgivet den 26. januar 2023.

Det pres alle oplever i forretningen betyder blandt andet, at marketing skal spille en central rolle for at få så mange ender til at mødes, som muligt. For mange bliver 2023 en balanceakt, hvor det gælder om at holde fast.

Her er tre bud på konkrete fokusområder i din markedsføring, der kan være med til at afgøre, om din forretning holder balancen eller snubler på eksportmarkederne.

1. Hold fast i dit marketingbudget

Især annoncebudgettet er ofte noget af det første, der bliver beskåret, når likviditeten i forretningen strammer til. Hvis det ikke kan undgås, er det svært at gøre andet, men alle erfaringer viser, at de virksomheder der holder fast eller endda øger deres marketingbudgetter i krisetider som nu, kommer til at stå stærkere på den anden side.

Tobias Portræt I Miljø
Tobias Egmose, Head of Marketing & Communications i Danish Export

Regnestykket er jo i princippet enkelt. Hvis du holder dit annoncebudget, mens konkurrenterne skruer ned, får du nødvendigvis mere eksponering for dine marketingkroner. Dette mønster blev tydeligt mange steder, da Covid-19 slap sit tag i det danske erhvervsliv. Men det kræver selvfølgelig, at der er plads til at investere i langsigtet vækst, og ikke kun at fokusere din markedsføring på salgsaktivering.

2. Hold fast i dine kunder

Lyder som en no brainer, ikke?

Det er det. Men det er også en ofte lidt overset disciplin. For hvis din forretning skal vokse, giver det mest mening at gå efter at få nye kunder i butikken. Men med den lave forbrugertillid in mente, er det i den situation vi står i lige nu en rigtig god ide at gøre noget ekstra for dine eksisterende kunder. Især digitalt er der stort potentiale i at pleje og fastholde de kunder, der allerede kender dig.

Så lige nu er et rigtig godt tidspunkt at skrue ekstra op for service og den gode kundeoplevelse - overvej blot hvornår en ekstra indsats er med salg for øje og hvornår du bare skal sikre, at du trumfer dine kunders forventninger, så du øger sandsynligheden for, at de vælger dig igen.

3. Hold fast i din nysgerrighed

Det sidste punkt bør marketingafdelingen til enhver tid stå på mål for. Især i den digitale ende af virksomhedens markedsføring, opstår der hele tiden nye formater, kanaler og ting, vi skal tage stilling til. Men nysgerrighed bør ikke bare komme fra en der går rundt i spraglede skjorter med “kreativ” i titlen. De fleste af de bedste ideer vokser oftest netop ud af kriser og begrænsede midler, fordi omstændighederne tvinger os til at tænke i nye baner. Det er dermed en central del af forretningsudviklingen at tænke vildt og gribe ud efter løsninger, man ikke har prøvet før og eksempelvis tænke i partnerskaber med organisationer eller andre virksomheder, der kan skabe et nyt ben i forretningen.

Pessimismen til trods er det vigtigste måske at holde fast i optimismen og - så vidt muligt - at tænke langsigtet og i nye baner. Så lad os ranke ryggen og gå ind i 2023 med blikket hævet.

Klummen er oprindeligt udgivet i Erhvervsliv Aarhus