Fokus på e-eksport skal løfte den danske konkurrenceevne

Salg via digitale salgskanaler kan være med til at øge eksporten og den danske konkurrenceevne betragteligt. Og selv om danske virksomheder har en stor digital modenhed, er der masser af uforløst potentiale når det gælder onlinesalg.

Har du lyst til at udforske nye, digitale muligheder – og endda få mulighed for at øge din eksport? Så er der rigtig god grund til at overveje at gå i gang med e-eksport.

For med det gode, gammeldags face-to-face-eksportsalg kommer man langt, men med e-eksport kan du have en øget mulighed for at opnå et endnu større vækstpotentiale. Og der er faktisk flere gode grunde til at komme i gang med onlinesalg.

”E-eksport åbner for betragtelige vækstmuligheder, fordi de danske virksomheder kan nå ud til en bredere kundegruppe globalt. Det diversificerer samtidig markederne og reducerer sårbarheden, og endelig kan det være med til at øge konkurrenceevnen, når danske virksomheder tilpasser sig digitalisering og e-handelsstrategier,” siger Lonni Kirsten Nielsen, Head of Digital Sales ved The Trade Council.

Hun har tidligere arbejdet med at udvikle e-eksport i forskellige virksomheder og leder i dag Trade Councils indsats for at styrke dansk e-eksport globalt. Hun beskriver Danmark som et digitalt foregangsland, hvor virksomhederne har en høj grad af digital modenhed og generelt er åbne for at integrere nye teknologier i deres forretningspraksis.

”Alligevel ser det ud til, at der er et uforløst potentiale, idet vi ser, at danske virksomheder halter bagud i forhold til andre EU-lande, når det gælder e-eksport. Det kan skyldes, at virksomhederne simpelthen ikke har haft fokus på at udvide deres forretning globalt gennem e-handel,” siger Lonni Kirsten Nielsen.

Men forudsætningerne er altså til stede, og det gælder om at gribe mulighederne og hoppe med på e-handelsvognen. Danske myndigheder tilbyder allerede stærk støtte og rådgivning til virksomheder, der ønsker at engagere sig i e-handel. Og med den rette finansielle støtte, god rådgivning og adgang til eksportnetværk, kan danske virksomheder blive klædt godt på til at udvide deres forretning med e-eksport.

”Der er flere områder, hvor vi i Danmark kan udvikle os inden for e-eksport. Dels skal vi som land og virksomheder investere i e-eksport, for at vi kan positionere os bedre internationalt. Og så skal vi øge fokus på uddannelse og træning af digitale færdigheder, så vi bliver endnu dygtigere til at udnytte potentialet inden for e-eksport. Endelig kan danske virksomheder arbejde med at optimere logistik- og forsyningskædeprocesser for at reducere leveringstider og omkostninger, hvilket vil resultere i en mere konkurrencedygtig e-eksportsektor,” siger Lonni Kirsten Nielsen.

Er du interesseret i at høre flere indsigter fra Lonni Kirsten Nielsen og lade dig inspirere af dygtige e-eksportcases, kan du deltage i Danish Export: The Conference, der finder sted 13. december hos AI Innovation House i Vejle. Her kommer også en række spændende virksomheder og fortæller om deres brug af digitale værktøjer.