Eksportbarometer: Prisstigninger er på retur

Danske eksportvirksomheder melder om salgspriser, der er på vej tilbage til et lavere niveau efter en periode med store prisstigninger på markederne. Det er tegn på, at økonomien er på vej mod en blød landing.

Prisstigninger har været et vilkår gennem de seneste år, og ikke blot forbrugerne men i særdeleshed også virksomhederne har mærket, at priserne på det meste har været på himmelflugt.

Siden slutningen af 2022 har vi set en aftagende inflation, og nu melder de danske eksportvirksomheder også om salgspriser, der stiger langt mindre end tidligere – eller endda falder.

I den nye Eksportbarometer-undersøgelse for andet kvartal 2023 svarer ni procent af virksomhederne, at de fortsat oplever store prisstigninger. Til sammenligning var andelen 31 procent i undersøgelsen fra december 2022 og 15 procent i marts 2023.

29 procent af virksomhederne oplever uændrede priser, mens andelen, der oplever små prisfald er steget fra 5 procent til 13 procent siden december 2022.

En af de virksomheder, der nu ser faldende priser i markederne, er VTI A/S.

”Vi oplever lavere efterspørgsel og et lavere aktivitetsniveau, der har øget udbuddet, og det har helt naturligt ført til beskedne prissænkninger. Vi er i møbelsegmentet, hvor vi oplever en stagnation på alle markeder. Vi er primært til stede i Europa, og der er relativt lav aktivitet over hele Europa”, siger CEO Jacob Wernberg.

Selv om det i første omgang rammer virksomhederne, når salgspriserne falder, er det for økonomer gode tegn på, at økonomien er på vej tilbage på et lidt køligere niveau end vi har set de seneste år.

” Her er der tegn på, at de store prisstigninger er på vej væk, og vi ser endda små prisfald. Det vil alt andet lige gøre, at den her periode med afmatning vil blive kortere eller i hvert fald mindre dyb, fordi centralbankerne skal hæve renterne mindre for at lande økonomien”, siger Jyske Banks cheføkonom Niels Rønholt og fortsætter:

”Virksomhederne vil måske synes, det er træls, at man ikke kan blive ved med at hæve priserne, og at kunderne måske holder op med at købe varerne, men det er vejen til en landing af økonomien, og at vi kan få konjunkturerne til at vende igen.”

VTI
VTI A/S ser frem mod et 2024, hvor forbrugertilliden vokser og der kommer mere skub i aktiviteterne igen.

Forbrugertilliden skal op igen

I Eksportbarometer-undersøgelsen, hvor Danish Export Association og Jyske Bank har taget eksporttemperaturen blandt 400 topledere i danske eksportvirksomheder, meldes der fortsat om optimisme og fremgang for eksporten. Barometerindekset lander på 52, hvilket er et minimalt fald siden første kvartal, hvor det landede på 54. Det er dog stadig over 50, hvilket indikerer positivitet og fremgang.

”Jeg tror, det er de højere renter, der slår igennem på økonomien gradvist i USA og Euro-området og også i Danmark. Det rammer efterspørgslen og ordrebogen, og det er nok det, der gør, at optimismen falmer lidt. Så der er noget med, at de høje renter rammer forbrugerne og dermed også eksportordrerne, og det tror jeg godt kan komme til at fortsætte, men det er jo en pæn måling, de rentestigninger, vi har fået, taget i betragtning”, siger Niels Rønholt.

For VTI A/S er ordrebøgerne for nu altså knapt så fyldte, som de har været tidligere. Men stabiliseringen af priserne og et lavere aktivitetsniveau kan være det, der kommer til at vende skuden.

”Når vi taler om krise og inflation, giver det en uro, som betyder, at forbrugerne holder lidt igen. Når det stabiliserer sig, vil forbrugertilliden stige til gavn for alle. For vores vedkommende forventer vi dog at skulle ind i 2024, inden der for alvor kommer en stigende forbrugertillid og dermed et stigende forbrug, siger Jacob Wernberg.