Grønnere skibsfart: Hvad sejler skibene på i fremtiden?

Skibsfart skal være grønnere, er kravet fra EU. Og det sætter virksomheder i omdrejninger med at investere i alternative brændstoffer. Alfa Laval sigter bredt i den grønne omstilling, for det er ikke én enkelt løsning, der kommer til at vinde markedet. Det mener Jeppe Jacobsen, Head of Global Sales.

Hvad skal du sejle på, hvis du skal sætte det mindst mulige klimaaftryk og optimere effekten på dit skib? Det er det helt store spørgsmål, som producenter, rederier og andre aktører inden for marineindustrien håber på at kunne besvare i fremtiden.

For vi er midt i en grøn omstilling i skibsfarten, som på globalt plan står for tre procent af den samlede CO2-udledning. Derfor stiller EU krav om, at skibsfart skal gøres grønnere, og en af de store indsatsområder er en udfasning af fossile brændstoffer, som for eksempel gas og dieselolie, og en massiv investering i grønne, alternative brændstoffer.

Alfa Laval tester forskellige brændstoffer

Alfa Laval udvikler, producerer, leverer og servicerer procesudstyr til skibe og industrier i hele verden og er en af de virksomheder, som har sat alle sejl ind for at kunne investere i og teste alternative brændstoffer.

Det er for eksempel brændstoffer som LNG, metanol og ammoniak, der udleder mindre CO2 i forbrændingsprocessen og indeholder færre skadelige partikler som svovloxider og nitrogenoxider.

”Vi har en stærk position inden for forbrænding af LNG i skibsindustrien. På samme tid har vi investeret i udvikling af systemer, som kan håndtere metanol på en sikker og forsvarlig måned. Og vi har også startet forberedelserne til ammoniak. For os er det vigtigt at teste systemer med forskellige brændstoffer, så vi bliver klogere på hvilket brændstof, skibene bedst kan adoptere,” fortæller Jeppe Jacobsen, som er Head of Global Sales i Alfa Laval.

[Brug Ikke] Jeppe Jacobsen Alfa Laval
Jeppe Jacobsen, Head of Global Sales i Alfa Laval.

Skibene bruger mindre energi i fremtiden

Hvis du kan optimere energien på dit skib, så det sejler længere på mindre brændstof, er det en sikker investering. I hvert fald hvis du spørger Jeppe Jacobsen. Derfor kigger Alfa Laval ind i forskellige teknologier til energioptimering.

”Det er for eksempel ’wind propulsion’, der kort fortalt går ud på, at du introducerer en form for sejl, som kan forbedre fremdriften på skibet, hvis vejrforholdene er rigtige. Og så er der teknologien ’air lubrication’, hvor du lægger et tæppe af mikrobobler under skibets skrog, så du minimerer friktionen mellem skib og vand – og skibet skal bruge færre kræfter på at bevæge sig fremad,” fortæller Jeppe Jacobsen og fortsætter:

”Vi investerer også i CO2-capture teknologi, og er i gang med at undersøge, hvordan du kan genanvende varmen ombord på skibet, så du spilder mindre termisk energi i driften,” siger Jeppe Jacobsen. For Alfa Laval handler det om at investere i forskellige teknologier nu og her for at kunne stå stærkere i fremtiden.

”Vi ved jo i bund og grund ikke hvilken teknologi, der er den rigtige, og vi tror ikke på, at én enkelt teknologi kommer til at være løsningen for vores kunder. Så vi fortsætter med at investere bredt, og så kan det være, at vi slipper speederen på nogle initiativer efterhånden. Vi er sikre på, at jo mere du kan optimere effektiviteten af dit skib og minimere tab, jo stærkere er du stillet i branchen,” siger Jeppe Jacobsen. 

Globale regler i den grønne omstilling 

Vi står midt i en grøn omstilling, som kræver, at du handler nu og her, men samtidig må tænke langsigtet, når det handler om at træffe de rette investeringer og beslutninger for din skibsfart. Hvis det skal gå hånd i hånd, skal industrien have et klart billede af, hvordan kravene til brændstof og teknologi på skibene ser ud de næste mange år, mener Jeppe Jacobsen.  

”Hvis vi nu ser på rederierne, så står de med den store udfordring, at de skal træffe en beslutning om at købe et skib nu og her, men de får først skibet om tre år og har skibet 25-30 år ud i fremtiden. Det kræver en langsigtet klarhed om reglerne,” forklarer Jeppe Jacobsen.

Og så er der hele diskussionen om lokale regler versus globale. Alle skal have de samme forudsætninger, mener Jeppe Jacobsen.  

”Det er svært at navigere, når et skib, der sejler mellem Aarhus og Shanghai, har forskellige regler de skal over overholde alt efter, hvor skibet befinder sig geografisk. Vi bliver nødt til at have globale regler at rette os efter, hvis vi som industri skal bevæge os i en grønnere retning. Især nu hvor reglerne for skibsfart bliver strammere og strammere.”

Fremtiden er samarbejde på tværs

Globale og langsigtede krav og regler er nødvendige. Og det samme er et samarbejde på tværs af industrien, hvis vi virkelig vil rykke.

”Du kan ikke drive det langt nok, hvis du kun tænker på dit eget produkt. Hele skibet skal i fokus. For vi kan alle komme med optimeringer på hvert vores produkt, men det kan jo så have en negativ effekt andre steder i skibet. Så det er meget vigtigt, at samarbejder i industrien, på tværs af virksomheder, rederier og designfirmaer, bliver prioriteret,” slår Jeppe Jacobsen fast.  

I Danmark er vi godt med, når det kommer til teknologi og formelle samarbejder, mener Jeppe Jacobsen.

”Vi har flere firmaer i Aalborg, som driver meget teknologi os selv inklusiv. Og vi har nogle skibsarkitektfirmaer, som er meget innovative. I forhold til samarbejde på tværs er der blandt andet et initiativ som Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, der samler parter fra hele industrien for at udforske nye veje til klimaneutral skibsfart. Det initiativ er vi selv en del af,” fortæller Jeppe Jacobsen og afslutter:  

”Den grønne omstilling er her, og den er vi en del af – både hver for sig og i fællesskab”.