ESG-rapportering: En hård nød eller piece of cake?

Med de rette værktøjer og den rette tilgang, bliver ESG-rapportering overskueligt og kan hjælpe din virksomhed til at stå stærkere over for kunder og samarbejdspartnere.

Ved årsskiftet trådte nye rapporteringskrav i kraft, så de største virksomheder med mere end 500 ansatte skal kunne dokumentere deres indsats inden for ESG-området. Endnu er SMV-segmentet ikke underlagt kravene om rapportering, men da en stor del af virksomhederne arbejder målrettet med ESG, giver det god mening at få styr på rapporteringen, da det kan give fordele overfor kunderne.

For mange kan det måske virke som en overordentligt stor mundfuld at skulle nedskrive og redegøre for alle indsatser på ESG-området og få styr på de 1144 målepunkter i EU’s standarder.

Men det behøver faktisk ikke at være så bøvlet endda. Det oplevede Århus-virksomheden B COOL A/S, som udvikler køleanlæg til marineindustrien.

”Jeg oplever, at en fjer hurtigt bliver til fem høns, når man taler om, hvor stor rapporteringsbyrden er. Jeg tror, det grunder i, at mange faktisk ikke rigtigt ved så meget om, hvad det er for en opgave, man skal i gang med, og det kan der være lidt frygt omkring. Men jeg synes faktisk, at vi er kommet relativt let omkring vores EGS-rapportering,” fortæller Ejner Brodersen, direktør i B COOL.

Kunder skal kende footprint
Anledningen til at tage fat på ESG-rapporteringen var, at B COOL havde udviklet køleanlæg, der bruger kølemidlet CO2, som er et naturligt kølemiddel. Dels fordi syntetiske kølemidler er steget meget i pris og bliver sværere at fremskaffe, men også med et klimahensyn in mente.

Det viste sig bare, at rederierne – altså kunderne – stadig så prisen som en væsentlig faktor. Og uden egentlig dokumentation for de grønne fordele, var det ikke let at sælge de nye anlæg.

”Vi så, at der skulle være et incitament til at skifte køleanlæg, og hvis vi kunne dokumentere et reduceret klimaaftryk og at vi er en ansvarlig virksomhed, kan rederne også bruge de data til at dokumentere deres footprint,” siger Ejner Brodersen.

Som sagt så gjort. Så sammen med virksomhedens økonomiansvarlige meldte direktøren sig til en workshop gennem Erhvervshus Midtjylland over nogle måneder i efteråret 2022. Her lærte de at bruge værktøjet Klimakompasset, der gør det let at få overblik over sin udledning, forbrug og klimaaftryk.

Grønne akademikere satte skub i udviklingen
B Cool fik ovenikøbet en ekstra hjælpende hånd. Faktisk hele to. Gennem ”Det Grønne Akademi”, som er et projekt under Århus Kommune, der har til formål at hjælpe jobsøgende akademikere i arbejde, fik virksomheden hjælp fra to jobsøgende, som havde som dedikeret opgave at hjælpe virksomheden videre med ESG-rapporteringen, udvikle strategien på området og få skrevet B COOLs første ESG-rapport.

”De kiggede ind i verdensmål og matchede det med B COOL. De lavede en rapport og kom med anbefalinger til, hvordan vi kunne fortsætte og rette til. De var dygtige og ramte inden for skiven. Det var ikke svært at tilpasse os til de anbefalinger, de kom med,” siger Ejner Brodersen og fortsætter:

”Jeg synes faktisk, at vi er kommet relativt nemt omkring at lave vores ESG-rapport. Der ligger en rigtig stor frygt, fordi man ikke ved, hvad det er, man skal i gang med. Vi har bestemt brugt tid og ressourcer, men vi lykkes ikke med vores salg af CO2-anlæg, hvis vi ikke kan komme med den del. Det er en del af vores nødvendige markedsføring.”

Er du interesseret i at bruge Klimakompasset til din ESG-rapportering, kan du læse mere her.

B COOL
Elizabeth Vormark Jørgensen og Simon Lindholm Jürgensen fra Det Grønne Akademi hjalp B COOL A/S med rapportering og arbejdet med ESG og verdensmål.