Stort potentiale for SMV'er i Kina: Flere danske SMV’er skal gribe chancen på det kinesiske marked

Stor økonomisk vækst, en købekraftig middelklasse samt stigende behov for miljøteknologi og sunde fødevarer er blot nogle af de tendenser, der bruser frem på det kinesiske marked. Ifølge Danish-Chinese Business Forum skal Danmark hoppe med på bølgen nu for at maksimere sin samhandel med Kina. Danish Export Association støtter op og peger på netværk som nøglen til det kinesiske marked for danske SMV’er.

”Medierne maler ofte et billede af, at den økonomiske vækst i Kina er gået i stå, og at det ikke kan betale sig at producere i Kina. Vækstraten for Kinas BNP er da også faldet fra ti til 6,8 procent over de sidste ti år. Kigger vi i stedet på den nominelle værdi, svarer det til, at den årlige vækst er steget fra 350 til 800 milliarder dollars. Markedet har derfor et stort potentiale for danske eksportvirksomheder.”

Det fortæller Hans Henrik Pontoppidan, der er Secretary General i Danish-Chinese Business Forum, hvis formål er at styrke kommercielle interesser mellem danske og kinesiske virksomheder. 

Slå på sundhed og bæredygtighed

Udover et løft i Kinas økonomi er der også sat skub i en demografisk udvikling, hvor den kinesiske middelklasse vokser og får stærkere købekraft.  

”Middelklassen i Kina eksploderer de næste fem til ti år. Derfor bliver der flere og flere kinesere, som køber mere og mere. De efterspørger i høj grad miljøteknologi og sunde fødevarer, som vi er gode til i Danmark,” siger Hans Henrik Pontoppidan og forsætter:

”I Kina skal du dog skille dig ud fra mængden ved at være mere ’need to have’ end ’nice to have’ for, hvis dit produkt blot er ’nice to have,’ kan det helt sikkert fås billigere i Kina. Kan din virksomhed omvendt slå på for eksempel sundhed eller bæredygtighed, har du stor berettigelse på det kinesiske marked, der er bekymret for fødevaresikkerhed.”

[Brug ikke] Foto Danish Chinese Business Forum
Danske SMV’er skal sætte gang i eksporten til Kina, hvor middelklassen vokser markant og får stærkere købekraft de næste fem til ti år. Fotoet er fra Danish-Chinese Business Forums Annual General Meeting den 12. april 2018 hos AVK Holding A/S i Galten.

Netværk af danske SMV’er i Kina

Flere danske virksomheder har også fået øjnene op for det kinesiske marked, og andelen af danske SMV’er, som eksporterer til Kina, er steget med 72 procent de sidste ti år.

”Selvom mange små og mellemstore virksomheder har brændt fingrene på det kinesiske marked på grund af de store kulturelle barrierer, varemærkeregistrering og andre faldgruber, oplever vi fortsat en stigende interesse for markedet blandt vores medlemmer,” fortæller Ulrik Dahl, CEO i Danish Export Association, der hjælper danske SMV’er med at øge deres eksport.

”Det kan lette udfordringerne med at trænge igennem på markedet, hvis SMV’erne får opbakning fra et netværk af danske virksomheder, som de kan trække på og dermed undgå at begå samme fodfejl,” forklarer han.  

Kina Paraplyer Paa Gade

Læs, hvordan Nordic Technologies fik det første salg i Kina

Et mix af dansk og kinesisk teknologi var afgørende i at få det første pilotprojekt i mål.