Rekruttering af medarbejdere i Kina: Det kinesiske jobmarked kræver lokalt kendskab

Da Hans Jensen Lubricators A/S i 2006 valgte at udvide forretningen og etablere salgs- og servicekontor i Kina, stødte virksomheden på udfordringer med at rekruttere. Det kinesiske jobmarked er i høj grad baseret på netværk, og du skal kende de rette kanaler for at nå de attraktive medarbejdere.

Denne artikel blev oprindeligt bragt i 2015.

Hans Jensen Lubricators udvikler, producerer, markedsfører og servicerer cylindersmøresystemer til 2-takts marinediesel og stationære motorer. Det kinesiske marked er en vigtig brik i virksomhedens strategi, og derfor har marineleverandøren i dag salgs- og servicekontor i Kina.

”Som dansk virksomhed er sprog og kultur i Kina generelt set en udfordring, da der er så store forskelle på de to lande. Dertil kommer, at jobmarkedet er meget uigennemskueligt, og du bliver nødt til at vide, hvordan man gør tingene i landet for at øge dine chancer for at rekruttere de rette medarbejdere,” forklarer Kenny Qian, der er Managing Director i Hans Jensen Lubricators Kina.

Lukkede netværk gør rekruttering svær

På det kinesiske marinemarked, hvor Hans Jensen Lubricators opererer, er der tale om et forholdsvis lille og lukket netværk, som du skal kende for at få adgang.

[Brug ikke] Kenny Qian, Managing Director, Hans Jensen Lubricators Kina
Kenny Qian, Managing Director, Hans Jensen Lubricators Kina

”Hvis man ikke i forvejen har forbindelser i netværket, er det typisk svært at rekruttere gode folk. I Kina er de fagspecifikke netværk ofte små og lukkede som inden for marine, og det gør det svært, når man kommer som dansk virksomhed,” siger Kenny Qian og fortsætter:

”Du skal være i Kina for at forstå, hvordan en rekrutteringsproces foregår, og finde ud af, hvilke kanaler du kan bruge. En anden mulighed er at bruge en tolk, som kan hjælpe i nogle situationer, men det kræver typisk forbindelser ind i netværket for at få skabt den rette kontakt til potentielle medarbejdere.”

Lokal hjælp med forbindelser

For Hans Jensen Lubricators blev løsningen på rekrutteringsudfordringen at alliere sig med Danish Export Associations Kina-kontor og konsulent Angela Zhang, der både har et stort netværk i marinebranchen og indgående kendskab til danske virksomheder.

”Vi fik rigtig mange kvalificerede ansøgere gennem vores samarbejde med Angela Zhang, fordi hun har et godt netværk blandt kinesiske marinevirksomheder og derfor kunne indhente CV’er og anbefalinger gennem sine kontakter. Jeg har 20 års erfaring fra kinesiske virksomheder, men kender ikke til de juridiske aspekter i forhold til danske virksomheder. Her var det også en stor hjælp, at Angela kunne agere som bindeled mellem to kulturer,” siger Kenny Qian.

Jobsamtale på kinesisk

De mange ansøgninger blev vurderet af Angela Zhang, der i samarbejde med Kenny Qian gennemførte interviewrunder med cirka ti egnede kandidater.

”Den første runde interviews klarede Angela og jeg i Kina, og vi udvalgte så to eller tre ansøgere, og herefter kom vores direktør i Danmark på banen. Resten af processen foregik via Skype, da vores øverste ledelse sidder i Danmark,” siger Kenny Qian.

Hans Jensen Lubricators har i dag tre mand ansat på sit kinesiske salgs- og servicekontor i Shanghai.

  • Shanghai Ida 2019 DSC 0413

    Fakta om kanaler: Hvor finder du medarbejdere i Kina?

    • www.51.job.com
    • www.zhaopin.com
    • Netværk som Danish Export - Energy China og Danish Export - Marine and Offshore China
    • Headhunting-firmaer for rekruttering af ledere eller medarbejdere i specifikke industrier