”Vi sparker døren ind til kunder, som vi ellers ikke kan få adgang til”

Du kan få kontakt til nye potentielle kunder på mange måder. Én er målrettede virksomhedsbesøg eller markedsbesøg, hvor danske virksomheder skaber kontakt til eksportkunder, som ellers er svære at få adgang til. Covi Precision og Blue Line har været med Danish Export – Health Tech på markedsbesøg, og det har givet værdifulde indsigter og nye relevante kontakter.

På besøgene møder deltagerne flere potentielle kunder i samlet trop.

”Vi har et kort pitch hver, hvor vi fortæller, hvem vi er, og hvordan vores produkter passer ind i kundens firma,” siger Michael Asmussen, der er Business Development Manager hos Blue Line


Adgang til det rigtige kontor

Besøgene er selvsagt planlagt på forhånd af Danish Export. Og med de rigtige kontakter og samarbejdspartnere i baghånden, får deltagerne adgang til helt relevante afdelinger og nøglepersoner hos kunderne.

”Danish Export og deres samarbejdspartnere har de rigtige forbindelser. Derfor kommer vi ind hos kunderne på et højere niveau i organisationen, og vi ser de rigtige mennesker fra starten,” siger Michael Asmussen.

”Vi sparker døren ind til kunder, som vi ellers ikke kan få fat i,” fortsætter han.

  • ”Danish Export eller deres samarbejdspartnere har de rigtige forbindelser. Derfor kommer vi ind hos kunderne på et højere niveau i organisationen, og vi ser de rigtige mennesker fra starten.”
    [Brug Ikke] Michael Asmussen Michael Asmussen, Business Development Manager, Blue Line Connect med Michael på LinkedIn

Et spadestik dybere

Gruppen har typisk en halv dag per besøg hos kunder. Der er tid til gensidige præsentationer, rundvisning i produktionen og uddybende dialog om nye projekter, produktionsudvidelser og behov for nye løsninger. Det giver værdifuld viden om kundernes forretning.

”Vi får mulighed for at stikke næsen langt ind hos kunden, og det betyder, at vi bedre kan vurdere, om vores produkter kan give mening for dem på sigt. Det er en indsigt, som vi ellers skulle bruge måneder eller år på at få,” siger Henry Rex Jensen, der er Sales Manager hos Covi Precision.

[Brug Ikke] Health Besøgstur Italien 2022
Klar til rundvisning i produktionen under markedsbesøg i Italien (2022).

Sparer tid

Det er ikke kun indsigterne, der hurtigere falder på plads. Alene det at få den rette afdeling og kontakt i tale hos kunden kan være en udfordring, hvis du skal gøre det på egen hånd. Den barriere eliminerer markedsbesøgene, fordi vejen på forhånd er banet til de rigtige kontakter.

”Vi har forsøgt at arrangere salgsture selv, men det tager lang tid at finde de rigtige personer og få dem til at tage et møde,” siger Michael Asmussen.

  • ”Vi får mulighed for at stikke næsen langt ind hos kunden, og det betyder, at vi bedre kan vurdere, om vores produkter kan give mening for dem på sigt. Det er en indsigt, som vi ellers skulle bruge måneder eller år på at få.”
    [Brug Ikke] Henry REX Henry Rex Jensen, Sales Manager, Covi Precision Connect med Henry på LinkedIn

God networking undervejs

Markedsbesøgene samler flere komplementære danske virksomheder, og derfor er der også god networking og snak om samarbejdsmuligheder blandt deltagerne.

”Vi kan hjælpe hinanden med at åbne døre og assistere hinanden. Selvom man oplever perifer konkurrence mellem de deltagende virksomheder, er den sideløbende networking med dem lige så givtig,” siger Henry Rex Jensen.

  • [Brug Ikke] Health Besøgstur Schweiz 2022

    Hvad er markedsbesøg?

    På markedsbesøg kommer du helt tæt på nøglekunder i din industri. Turene har alle forskellige programmer, men typisk arrangerer vi møder med relevante kunder i din branche, hvor du får mulighed for at holde et oplæg og komme i dialog med kunden.