• Viden
  • B2B-marketing
  • Ny rapport: B2B Eksport Marketing – Mål, muligheder og tendenser 2023

Ny rapport: B2B Eksport Marketing – Mål, muligheder og tendenser 2023

Den første store undersøgelse af marketing i danske eksportvirksomheder er landet. 155 virksomheder har delt ud af deres udfordringer og prioriteter. Insights, som giver dig stof til eftertanke inden for fem brandvarme emner: Budget & prioriteringer, Strategi, Mål & effekt, Messer og Samspil mellem marketing & salg.

Indsigt og stof til eftertanke

Formålet med undersøgelsen er, at du som læser får indsigt i, hvordan andre virksomheder agerer, hvilke udfordringer de møder, og hvordan de prioriterer. Indsigten skulle gerne give stof til eftertanke og gøre det lettere at beslutte, hvilken vej du selv skal vælge, hvilke mål du skal sætte dig, og hvilke muligheder der er.

For marketing er og bliver en dynamisk størrelse.

Og vi kan ikke komme uden om, at de seneste par år har været særdeles udfordrende for erhvervslivet både i Danmark og globalt – og det ser ikke ud til, at turbulensen stilner af i 2023. Mange danske eksportvirksomheder indenfor B2B-området har ændret både strategi og prioriteter, hvilket har stor indflydelse på marketing. 

Heldigvis er der masser af optimisme og positiv inspiration at hente i undersøgelsen. Blandt andet når det kommer til budget og investeringer. Som en respondent siger:

  • “Vores budgetter er uændrede. Vi er i en vækstperiode, og vi er nødt til at holde fokus på markedsføring og branding for ikke at tabe markedsandele.”
    Citat fra anonym respondent

Samtidig stiller rapporten også skarpt på udfordringer, der giver panderynker ude i virksomhederne. Det er blandt andet en tendens, at det halter med at mappe købsrejsen og sætte sig klare mål. 

Vil du vide mere, så hent rapporten herunder.

God læselyst!

Hjemmeside Banner 1440X10343 (1)

Lidt om rapporten

Det er Danish Export Association og content marketing-bureauet Brand Movers, som står bag rapporten. 

Undersøgelsen blev gennemført i oktober og november 2022, og 155 danske eksportvirksomheder deltog. Respondenterne er en blanding af små, mellemstore og store virksomheder fra alle dele af landet og på tværs af de fleste sektorer.

Ambitionen er at gentage undersøgelsen hvert år, så vi fremover også kommer til at kunne se udviklingen fra år til år, hvilket igen skulle give et endnu bedre beslutningsgrundlag for danske B2B-virksomheder, der har eksport på agendaen.