Skal fagmesser parkeres i hjørnet?

I en tid, hvor digitale løsninger vinder frem, er det fristende at parkere fagmesser i hjørnet. Men pas på. Nok er messen en gammel traver, men når du skal skabe og vedligeholde relationer til dine kunder og partnere, er det stadig guld værd at mødes i hallerne, hvor alle taler samme fagsprog.

Af Ilse Korsvang, Head of Project Management, d. 31/8-2022

Messer er nemlig indgangsdøren til nye industrier og markeder. Her får du ny inspiration. Du kan undersøge, om der er et marked for dit produkt. Du finder ud af, hvem dine konkurrenter er, og hvordan de går til markedet. Og du møder selvfølgelig nye potentielle kunder og partnere.

Men alt det forbliver uforløst potentiale, hvis du ikke formår at bruge messer og andre store, internationale events rigtigt.

Start med markedsafsøgning

Er du eksportsælger, ved du, at du skal undersøge nye markeder grundigt, inden du kaster virksomheden ud i eksporteventyret. Det koster op mod én millioner kroner at gå ind på et nyt marked. Det er altså dyrt at tage fejl.

Der er flere steder, du kan hente informationer. Google, rapporter, netværk og ikke mindst fagmesser. Start med at besøge en messe på det nye marked, som er interessant for dig og din virksomhed. Inden du tager afsted, kan du med fordel undersøge, hvilke virksomheder og organisationer du kan møde, og om der er faglige oplæg, som er relevante for dig. Rigtig mange messer har nemlig sideløbende konferencespor med spændende talere. Læg en plan for dit besøg, så du får mest muligt ud af din tid og investering.

Pavilion Of Denmark Sløret
Pavilion of Denmark

Spred budskabet om din virksomhed

Når du ved, at du vil gå efter et bestemt marked, skal du gøre dig synlig for potentielle kunder og partnere. Her er messer igen et af de håndtag, du kan gribe til i en række af marketingaktiviteter.

Når du selv udstiller, får du for alvor testet dine idéer og produkter op mod dit målmarked. Du har chancen for at få konkret feedback fra kunder, og du kan sammenligne dig med andre virksomheder i din industri. Du lærer om markedets behov, og hvad du og din virksomhed eventuelt skal justere for at vinde kundernes hjerter.

Netværk dig til ordrer

Essensen er, at du udvider dit netværk på messer. Du møder nye mennesker, der kan give din virksomhed rygvind på både nye og eksisterende markeder. Og selvom det er fristende at rette hele din opmærksomhed på messens besøgende, så husk også at vende blikket mod de andre udstillere. Også dem der - ligesom dig - kommer fra Danmark.

Jeg ser gang på gang, at nye synergier og samarbejder opstår, når danske virksomheder går mod markeder i samlet trop på for eksempel fællesstande. Her drager vi ikke alene fordel af at stå som det stærke danske brand, der er velkendt og velanset internationalt i vandbranchen, men vi lærer også hinanden at kende. Jeg ser, at virksomhederne henviser kunder til hinanden, og at flere etablerer samarbejder, som styrker deres position og giver konkrete ordrer til udlandet.

I det store hele, så er det let at underkende messer, som den dyre marketingpost, der tager mere end den giver. Men gør du messer rigtigt, forbereder dig og investerer tid og energi både før, under og efter, så har du mulighed for at starte og bygge stærke relationer, som er svære at komme i nærheden af andre steder.