Netværk og grundig onboarding er nøglen til succes med dine internationale kolleger

Medarbejdere med udenlandsk baggrund kan skabe stor værdi for danske eksportvirksomheder. Men hvordan finder man den rette kandidat, og hvordan sørger man for, at de udenlandske medarbejdere trives på en dansk arbejdsplads? Her giver en eksportvirksomhed og en international medarbejder deres bud på, hvordan man opnår gensidig succes i rekrutteringen og ansættelsesforholdet.

Artiklen er publiceret 24. april 2024

Kulturforståelse, markedskendskab og sprogkompetencer er tre væsentlige parametre, når danske virksomheder skal ud på eksportmarkederne. Derfor kan medarbejdere med et udenlandsk ophav være af enorm værdi og betydning for de danske eksportvirksomheder.

Men hvordan får man succes med at rekruttere, onboarde og fastholde de rette udenlandske medarbejdere?

Hos C.C. JENSEN, som producerer systemer til oliefiltrering til en lang række industrier, og som har en række lokale afdelinger verden over, er udenlandske kolleger en vigtig del af arbejdsstyrken. Og virksomheden gør brug af forskellige kanaler for at finde de rette kandidater.

”Vi bruger primært vores netværk, LinkedIn og konsulenthuse. Vi har også opslag på danske jobdatabaser, men det er typisk ikke der, de udenlandske kandidater orienterer sig. De bedste kandidater får vi via vores netværk for eksempel i lokale datterselskaber og deres kontakter. Før ansættelse lader vi dem teste af en konsulent her i Danmark,” siger Steffen Nyman, Corporate Trainer hos C.C. JENSEN.

Virksomheden samarbejder desuden med de internationale uddannelser på VIA University College i Horsens og har kontinuerligt studerende ansat i forløb, hvor man kan se hinanden an og på den måde finde ud af, om der er et godt match mellem C.C. JENSEN og de måske kommende medarbejdere.

[Brug ikke] Neha Mehta
Neha Mehta, Chief Strategy Officer, Iron Pump

Netværk er nøglen til job

Spørger man en af de højt skattede udenlandske medarbejdere, er der et andet væsentligt parameter, når man skal finde job i Danmark. Neha Mehta med indisk baggrund er Chief Strategy Officer i pumpevirksomheden Iron Pump. Hun har tidligere været ansat hos DESMI, og hendes oplevelse som udenlandsk arbejdstager i Danmark er, at netværk er vigtigt.

”Relationer og netværk er vigtige i Danmark, og det gælder også inden for jobsøgning. Jeg havde arbejdet for Mærsk, og troede, at jeg let ville finde et job i Danmark, men jeg fik mange afslag, fordi jeg ikke talte dansk. Gennem et praktikforløb hos Danish Export fik jeg mulighed for at tage virksomheder med på delegationsture og lære en lang række mennesker at kende. Og når man først har et netværk og har vist sine kvaliteter, er sproget pludselig ikke en hindring længere,” fortæller Neha Mehta.

 

[Brug ikke] Steffen Nyman
Steffen Nyman, Corporate Trainer, C.C. JENSEN

Grundig onboarding sikrer et godt samarbejde

Når den rette kandidat er fundet, gælder det om at få vedkommende godt om bord for at sikre et succesfuldt og langvarigt ansættelsesforhold. Hos C.C. JENSEN opererer man med introduktionsforløb på alt fra en måned til 12 ugers varighed.

”Vi oplever, at det er vigtigt, at vi ikke bare overlader medarbejderen til sine arbejdsopgaver fra dag et. I vores onboardingforløb, kommer de nye kolleger rundt om alle de segmenter, de skal arbejde med og de kommer med ud på kundebesøg. Så de lærer virksomheden og arbejdsgangene grundigt at kende, inden de bliver kastet ud i opgaverne på egen hånd,” fortæller Steffen Nyman.

 

Det sociale tæller

En del af at få et godt arbejdsliv i Danmark handler også om kolleger og arbejdsmiljø. Neha Mehta har oplevet danskerne som meget imødekommende, selv om der er tydelige forskelle mellem den danske og indiske mentalitet.

”Jeg troede først, at danskerne ikke var så inkluderende og imødekommende. I Indien tilbyder folk altid deres hjælp, selv om man ikke har spurgt om hjælp. Sådan er det ikke i Danmark. Men spørger man om hjælp eller gode råd, er alle klar til at hjælpe, og det skal man jo bare være klar over,” siger Neha Mehta, som i det hele taget sætter pris på den danske arbejdspladskultur.

”Hele den del med fleksibilitet og mulighed for hjemmearbejde skaber en rigtig god work-life-balance, som er meget attraktiv også for internationale medarbejdere.”

Hun mener ikke nødvendigvis, at det er virksomhedens ansvar at sørge for, at medarbejderen også har et godt socialt liv uden for arbejdspladsen. Der mener Steffen Nyman til gengæld, at vi danskere kunne lære lidt fra andre lande.

”Jeg har for eksempel boet i USA, hvor man måske har lidt mere åbne arme. I Danmark tror jeg, at vi lever hvert vores liv efter at arbejdsdagen er slut, og der kunne vi som arbejdsplads måske godt komme med nogle initiativer, der sikrer, at de udenlandske kolleger også kommer godt ind i lokalsamfundet uden for jobbet, så det sociale liv ikke er begrænset til fire årlige firmaarrangementer,” siger Steffen Nyman.