Klimaopsang på Eksportbarometerdagen: Vi kan ikke blive ved med at lege grøn omstilling

Tidligere minister og EU-kommissær Connie Hedegaard rundede en velafviklet Eksportbarometerdag af med at sætte klimaudfordringerne på spidsen og opfordre virksomhederne til at indgå i partnerskaber med hinanden og de offentlige instanser for at sætte turbo under den grønne omstilling.

Jorden brænder under os – både i overført men sådan set nærmest også i bogstavelig betydning. Temperaturen stiger verden over med klimamæssige og humanitære katastrofer til følge.

Sådan indledte Connie Hedegaard med at kridte banen op, da hun tirsdag 11. oktober holdt det afsluttende oplæg for de 200 deltagere på Eksportbarometerdagen på Hindsgavl Slot. Den tidligere EU-klimakommissær samt miljøminister og klima- og energiminister var aftenens sidste programpunkt, og hun gav lidt af en klimaopsang at gå hjem på. Ikke til de fremmødte erhvervsledere, men til klimaindsatsen i det hele taget.

”Vi kan ikke blive ved med at lege grøn omstilling. Vi er nødt til at handle,” lød det blandt andet fra Connie Hedegaard.

Fra scenen i Slotsladen appellerede hun til, at virksomhederne ikke nøjes med at plukke de lavthængende klimafrugter, men måske endda gentænker hele deres produktion med et mere cirkulært mindset. Samtidig lød der en opfordring til, at klimaindsatsen ikke skal være et individuelt projekt, hvor virksomheder, myndigheder og andre aktører hver sørger for orden på sin tallerken. Nej, der skal tænkes og ikke mindst arbejdes på tværs

Sorte økonomiske skyer

Klimakrisen var ikke det eneste punkt på den faglige dagsorden på Eksportbarometerdagen. Det var professor i økonomi fra Århus Universitet, Philipp Schröder, der åbnede ballet med en status på den økonomiske situation i Danmark og resten af verden. Verdenssituationen taget i betragtning var der ikke mange opløftende budskaber til de danske eksportører.

Han havde dog et par gode råd til, hvordan man som virksomhed klarer sig bedst muligt gennem den forestående recession. For eksempel er der stor forskal på, hvordan forskellige brancher bliver ramt. Som underleverandør kan man derfor med fordel begynde at tilpasse sin forretning, så man sælger til de industrier, der ser ud til at blive mildest ramt. Og så lød der et råd om at forsøge at forudsige konjunkturerne, så man kan være bedst muligt på forkant, når man skal navigere sin virksomhed gennem den økonomiske krise.

En geopolitisk overflyvning

Endelig delte også tidligere departementschef og ambassadør og nuværende Senior Advisor hos Haldor Topsøe, Ulrik Federspiel, ud af sine mange års erfaringer og store viden om geopolitiske forhold. For det er jo ingen hemmelighed, at krigen i Ukraine er noget af det, der har skabt udfordringer for dansk eksport, ligesom situationen i Kina heller ikke er gunstig for tiden. Men bag de åbenlyse kriser ligger spørgsmålet om forsyningssikkerhed og grøn omstilling. For udfasningen af russisk gas og olie giver naturligvis en række udfordringer, men også muligheder, der fremmer den grønne omstilling og mulighederne for danske virksomheder, når vi skal til at sætte fart på andre energiformer.

Netværk i højsædet

Selv om der fra scenen blev behandlet ganske alvorlige emner, satte det på ingen måder en dæmper på resten af Eksportbarometerdagen. Her benyttede de 200 deltagere eftermiddagen og aftenen på at netværke og få talt med både nye og gamle erhvervsbekendtskaber.

Eksportbarometerdagen er arrangeret af Danish Export og Jyske Bank og er en årlig konference for medlemmerne af Eksportbarometerpanelet. Vil du vide mere om Eksportbarometer eller kunne du tænke dig at blive en del af panelet, så kontakt Head of Branding and Relations Halldor Halldorsson, på hah@danishexport.dk.