Brug messen klogt – og forvent ikke et salg

Den fysiske messe er et værdifuldt samlingspunkt for industrier. Her kan man møde nye og velkendte kunder og samarbejdspartnere eller måske potentielle nye medarbejdere. Og selv om målet med at tage på messe ultimativt er at sælge sit produkt eller sin ydelse, skal man ikke nødvendigvis forvente at have en bunke underskrevne kontrakter med hjem. Messen skal først og fremmest bruges til at dele viden samt skabe og vedligeholde relationer, mener direktør i Danish Wind Export, Søren Rasmussen.

Publiceret 11. maj 2023

Har du været på messe i år? Eller har du et par messer i kalenderen? Fedt!

Messen kan nemlig noget helt særligt, som vi ikke får, når vi kommunikerer online, eller i vores daglige arbejde med eksportsalget. Når branchefolk mødes i messehallen, sker der nemlig en masse ting, fordi vi er i en anden setting og har tid til at mødes og netværke på en anden måde.

Derfor er min holdning til messer, at man ikke skal møde op med en forventning om at lukke salgskontrakter. Det er en bonus, hvis et kundemøde på en messe udmønter sig i noget så konkret som en underskrevet kontrakt, men jeg mener, at messer kan og skal bruges på meget andet.

Messe er netværk

For messen er først og fremmest et oplagt sted at møde både nye og gamle relationer, se potentielle kunder og samarbejdspartnere an og tage en indledende dialog om, hvordan man hjælpe hinanden. Og det sker i høj grad i messehallerne, hvor de danske eksportører netværker på højt niveau både med hinanden og med messens besøgende samt udenlandske udstillere.

Søren Rasmussen
Søren Rasmussen, direktør i Danish Wind Export

Det er sket ikke så få gange, at to danske virksomheder, der er oplagte samarbejdspartnere, har skulle om på den anden side af jorden – i en messehal – for at få booket et kaffemøde. For hjemme på kontoret er der travlt med drift, og det er ikke altid, man får ringet til den virksomhed, der mere eller mindre ligger i baghaven, for at få aftalt at mødes.

Synergiernes legeplads

Man bør altid gøre sig klart, hvad man vil have ud af sin messedeltagelse. Er det et antal nye leads, er det et bestemt antal møder, eller er det at vise flaget og øge synligheden? Alt er tilladt, og intet er mere rigtigt end andet.

Men uanset hvor forberedt man er, bør man også være åben for de spontane muligheder en messe kan byde på. Og her er de danske udstillere også eminente til at spille hinanden gode. Har en udstiller besøg af en muligkunde, som også har behov for en anden løsning eller nogle andre komponenter, henviser virksomhederne til hinanden på tværs. For de ved præcis, hvem der laver hvad, og de kender hinanden godt. På den måde skaber virksomheden mere værdi for hinanden og for messegæsterne.

Rekord på rekord

At messer stadig holder i en tid, hvor vi bliver mere og mere digitale, er jeg ikke et sekund i tvivl om. Når vi i Danish Wind Export rejser ud på messer med fællesstanden ”The Pavilion – Powered by Denmark” er interessen enorm både fra udstillerside og i forhold til besøgende. Senest blev det tydeligt, da vi på WindEurope i Bellacentret så adskillige rekorder falde.

Fællesstanden blev med 85 virksomheder den største hidtil i WindEurope-regi. Vi fyldte 1600 kvadratmeter og besøgsrekorden på messen blev slået med mere end 4000 gæster. Så folk vil ud – og heldigvis for det. For i det fysiske møde opstår relationerne, der i sidste ende fører til meget mere dansk eksport.

Vi ses i messehallen!