Direkte salg: Flere parametre har betydning for din succes

Når Landia arbejder med direkte salg, har sælgerne kontinuerligt skarpt fokus på at anvende forskellige salgskanaler og - strategier, så de altid er tilpasset det enkelte marked. Tilgængelighed og hurtighed er nemlig afgørende salgsparametre, når der skal vindes ordrer.

Landia er er en af verdens førende producenter af chopper-pumper, propelomrørere, beluftningssystemer og procesanlæg til behandling af bi-produkter fra fødevareproduktion. I Tyskland, England, USA og Kina har virksomheden egne datterselskaber, der udelukkende står for salg og service. På andre markeder benytter de sig af et stort forhandlernetværk for at nå ud til kunderne. Og så arbejder de med OEM’er - større virksomheder, der indkøber Landias produkter og bygger og videreudvikler anlæg, for  derefter at sælge dem videre. Disse virksomheder foretrækker oftest salgskontakt med ingeniørerne, som har den tekniske produktindsigt.

 

  • ”Vi vurderer hele tiden, hvad der bedst giver mening i forhold til salgsstrategien på det enkelte marked. Vi kan også godt have flere forhandlere på det samme marked, hvor en fx sælger til biogas, og en anden fokuserer på spildevand."
    [Brug ikke] TM Portræt Landia Thorkild Maagaard, Sales Director, Landia

Hurtig reaktion giver ordrer

Udover at have både datterselskaber og et stærkt forhandlernetværk handler det for Landia også om at reagere hurtigt på kundehenvendelser.

”Vi har vundet kunder på at være hurtige. Og når jeg siger hurtigt, mener jeg ikke to dage, men med det samme. Vi har oplevet, at ikke alle er vant til at få et hurtigt svar på henvendelser. Og det er virkelig noget, der kan være afgørende. Især på det asiatiske marked”, forklarer Thorkild Maagaard.

Landia, der har al produktion placeret i Danmark, har også fokus på at overholde korte leveringstider, for det vinder de også ordrer på.

COVID-19 har gjort Landia mere tilgængelige

Thorkild Maagaard fremhæver, at COVID-19 på nogle områder har haft en positiv indflydelse for Landias salg, og flere tiltag vil de også holde fast i på den anden side af pandemien.

”Tidligere sendte vi teknikere ud for at sætte vores løsninger i drift. Det har vi til dels rykket online, og det fungerer bare. Vi sparer tid og penge, og kunderne er tilfredse.”

Derudover har COVID-19 bidraget til, at Landia er meget mere tilgængelige for deres mange kunder. De bruger tiden foran computeren og ved telefonen mere end på farten. Med andre ord har de fået mere tid til de lange dialoger med kunden.  

”Teams er blevet en del af vores hverdag nu, og det fungerer. Vi har også fået nye kunder på markeder, vi ikke har været på før. Og vi har faktisk formået at holde vores omsætning sidste år,” fortæller Thorkild Maagaard.

Sidst men ikke mindst er Landia også blevet opmærksomme på, hvor vigtigt det er at have en stærk online salgsplatform. Derfor er de nu gået i gang med at opbygge nyt website, ligesom de bruger medier som LinkedIn til opsøgende salg.

[Brug ikke] Montage 1 - Landia

Om Landia

Landia har hovedsæde i Lem Stationsby og sådan har det været siden 1933. I dag har Landia datterselskaber i England, Tyskland, Norge og USA og eget salgskontor i Kina. Derudover afsættes Landias produkter i 45 lande verden over. Landia leverer pumpe- og omrøringsløsninger til mange forskellige brancher, hvoraf de vigtigste er landbrug, spildevand, biogasanlæg og fiskeindustri.

Landia er medlem af Danish Export - Water og Danish Export - Fish Tech og har været med i netværkene siden 2015.