Eksport til USA

Skal din virksomhed have hul på det amerikanske marked? Er I allerede på vej, og vil du gerne have inspiration til, hvordan du får virksomheden videre? Vi har samlet alle vores materialer om markedet, så du kan lade dig inspirere af andre virksomheder og brancher.

Skal du eksportere til USA?

Skal du i gang med eksport til USA eller vil deltage på en messe i USA, så se vores kommende aktiviteter på vores aktivitetsliste her.

Leder du efter sparringspartnere på det amerikanske marked?

I Market Group USA får du sparring med andre virksomheder, der har USA som strategisk eksportmarked – enten via etablering i USA eller direkte fra Danmark. Du får en personlig kontakt i din netværksleder Charlotte Nytoft, som de seneste 15 år har hjulpet virksomheder med at finde fodfæste på det amerikanske marked. Læs mere om gruppen her.

  • Webinar: Sådan får du et forspring på messer i USA

    Webinar: Sådan får du et forspring på messer i USA

    Se mere
  • Case: Resolux - Du skal turde tage en chance på det amerikanske marked

    Case: Resolux - Du skal turde tage en chance på det amerikanske marked

    Se mere
  • Fire tips, hvis du er helt ny på det amerikanske marked

    Fire tips, hvis du er helt ny på det amerikanske marked

    Se mere
  • USA: Få hul på markedet igennem en forhandler

    USA: Få hul på markedet igennem en forhandler

    Se mere
  • USA: Samarbejde med kundens rådgiver baner vejen til ordrer

    USA: Samarbejde med kundens rådgiver baner vejen til ordrer

    Se mere
  • USA: Progressive stater kigger mod Europa i jagten på grønne løsninger

    USA: Progressive stater kigger mod Europa i jagten på grønne løsninger

    Se mere
  • Analyse fra Jyske Bank: Biden fokuserer indenrigs, og Kina har kastet fløjlshandsken

    Analyse fra Jyske Bank: Biden fokuserer indenrigs, og Kina har kastet fløjlshandsken

    Se mere

Forskel på øst og vest

Denne artikel er et sammendrag af artikler fra 2014-2016.

Efterspørgslen er forskellig afhængig af, hvor i Nordamerika du befinder dig. Det understreger, hvor enormt markedet er.

”Vi opererer både i øst og vest og kan se en forskel i de produkter, der efterspørges. Fiskeri vestpå er det hårdeste i verden, og markedet efterspørger derfor meget kraftige produkter til den massive produktion. På den østlige side er der generelt mindre fisk såsom sild og makrel, og fokus er i højere grad på hygiejne,” forklarer Carl Erik Taxbro fra ScanBelt og fortsætter:

”Det kræver en større organisation at dække hele det amerikanske marked. Derfor er det en god idé at udvælge nogle områder at være aktiv. Herfra er det altid muligt at udvide markederne."

Trefodsreglen: Sådan kommer du i snak med nye kunder i USA
Vær tæt på markedet

Som udenlandsk leverandør er det en fordel at være til stede på markedet for at opbygge nye kontakter.

”Produktudviklingen sker ude hos kunden. Herved er det muligt at få styr på markedets behov og i samarbejde med maskinbyggere få udviklet den optimale løsning til kunden i fællesskab,” siger Carl Erik Taxbro.

Amerikanere er meget traditionsbundne og foretrækker at handle med landsmænd. Et partnersamarbejde kan være fordelagtigt og bidrage til en bedre entré på markedet samt forhindre misforståelser i forbindelse med sprog- og kulturbarrierer.

”Når noget går i stå i fiskeindustrien, går der titusindvis af dollars tabt i timen. Det nytter derfor ikke at være langt væk fra markedet, da der er behov for hurtig service. Ved at samarbejde med en distributør er det muligt at være tæt på det gigantiske marked,” forklarer Carl Erik Taxbro.

Hundested Propeller: Lokale samarbejdspartnere er et must i USA

Hundested Propeller A/S producerer kundetilpassede fremdriftssystemer til marine- og fiskeriindustrien. Virksomheden har siden 2000 haft et søsterselskab i USA med tre ansatte for at understøtte salget på det amerikanske marked. Sales Engineer Martin Christensen fortæller her om sine erfaringer med lokale samarbejdspartnere.

”Lokalt kendskab er en klar fordel, når vores kollegaer taler med amerikanske kunder. Samtidig har de mulighed for at besøge arkitekter i USA og på den måde være inde over projekter fra starten. Det havde vi blandt andet gode erfaringer med under et projekt i 2009, hvor vi leverede gear og propelleranlæg til to brandbåde til FDNY 343 og Firefighter II,” siger Martin Christensen.

”En simpel ting som betalinger går også meget nemmere, når det bliver klaret lokalt, fordi kunderne i USA er en smule gammeldags med checks som den foretrukne betalingsform,” tilføjer han.

  • USA New York Manhattan Statue Of Liberty Frihedsgudinden Pxhere.Com

    Se on demand-webinars: Få succes på det amerikanske marked i tre steps

    Vil du have en bedre forståelse for forretningskulturen i USA, og vil du undgå de typiske faldgruber - og dermed få større succes med dine aktiviteter på markedet? Se webinarserien om at få succes på det amerikanske marked.

    Din virksomhed skal være medlem af Danish Export for at du kan se webinarerne.

Uddan dine udenlandske samarbejdspartnere

Foruden betalingsformen har Martin Christensen erfaret, at den amerikanske arbejdskultur adskiller sig meget fra den danske.

”Vi oplever, at vores amerikanske kollegaer ikke tør tage ansvar på samme måde, som vi gør på hovedkontoret i Danmark. Oftest vil de gerne sende så meget som muligt videre til os, fordi de ikke tør at lægge sig fast på noget, som risikerer at falde tilbage på dem,” fortæller han og fortsætter:  

”Det hænger selvfølgelig sammen med, at det juridiske aspekt i USA er meget anderledes end herhjemme. Derfor forsøger vi at uddanne vores amerikanske medarbejdere, så de er klædt bedst muligt på til at varetage opgaverne.”