Er du klar til, at dine internationale kunder i energisektoren forventer, at du er bæredygtig?

SDG Business Accelerator er ét af initiativerne i regeringens handlingsplan for FN’s Verdensmål. Formålet er at styrke bæredygtig eksport for danske SMV’er. Dette forløb er for SMV'er indenfor energisektoren.

Tidspunkt

28.02.2023 - 20.04.2023

Sted

Pris

DKK 10.000 pr. deltagende virksomhed

Udenrigsministeriet arrangerer programmet og du kan tilmelde dig ved at kontakte Christina Vester: chv@danishexport.dk

Christina Vester Member Relations Coordinator dansih export / dansk eksport
Head of Energy Christina Vester +45 6130 6762

Kunderne i energisektoren stiller større og større krav til bæredygtigheden af deres værdikæde og det samme gør lovgivningen. Dermed bliver din bæredygtighed, og din måde at håndtere og kommunikere det på, til et konkurrenceparameter.

Bæredygtighed og FN’s verdensmål er altså ikke bare god stil, men også en enorm eksportmulighed for danske virksomheder, hvis du griber de muligheder en bæredygtig omstilling bringer med sig.

Derfor står Udenrigsministeriet i spidsen for SDG Business Accelerator programmet, som forløber over 4 måneder med workshops og session med Trade Council og opstart er allerede d. 28. februar 2023.

Hvad er SDG Business Accelerator?

Kilde: www.sdgbusinessaccelerator.dk
SDG Buiness Accelerator Logo

Hvem kan deltage?

Danske SMV’er med:

  • Eksportpotentiale
  • Aktiviteter inden for energi
    • Produkter eller services/ydelser til energisektoren
  • Motivation (også på ledelsesplan) til at arbejde strategisk med bæredygtighed og verdensmål 
SDG Buiness Accelerator Logo

Hvad får I ud af at deltage?

  • Et 4 måneders uddannelsesprogram, der kan accelerere jeres arbejde med bæredygtighed

  • Et markedsbesøg, hvor I får viden om og netværk i et af jer udvalgt eksportmarked, så I kan igangsætte eller styrke jeres bæredygtige eksport
  • Indblik i (kommende) krav på bæredygtighedsområdet samt de muligheder, bæredygtighed og verdensmål kan give på udvalgte eksportmarkeder

  • Input og inspiration til at igangsætte en konkret handlingsplan for jeres bæredygtige omstilling; herunder hvordan I kan arbejde konkret med FNs 17 verdensmål

  • Viden om og netværk i et udvalgt eksportmarked, så I kan igangsætte eller styrke jeres bæredygtige eksport

  • Sektorfokuseret sparring inden for energi 

Programmets datoer

  • 28. februar

    Workshop 1 - FN's Verdensmål: muligheder og krav

    Vi zoomer ind på de kommercielle muligheder, som Verdensmål og bæredygtighed kan give. Det handler både om at være på forkant med (kommende) krav på bæredygtighedsområdet, og om at synliggøre, hvordan jeres virksomhed og produkter kan være med til at løse globale udfordringer. I kommer til at arbejde konkret med Verdensmålene i forhold til jeres forretning, og får tid til sparring med jeres Trade Council rådgiver og andre virksomheder inden for samme sektor. 

  • 16. marts

    Workshop 2 (online) - Fra ideer til markedsmuligheder

    I workshop 2 sætter vi fokus på, hvordan vi kan omsætte Verdensmål og bæredygtighed til konkrete markedsmuligheder. Vi bygger videre på indsigter fra workshop 1, dialogen med jeres rådgiver i det relevante eksportmarked og inspiration fra en ekstern oplægsholder. I slutningen af denne workshop har I en række konkrete ideer, hypoteser og spørgsmål som I tager med jer på markedsbesøg til jeres eksportmarked. 

  • -

    Markedsbesøg i et relevant lokalt marked

    Hver deltagende virksomhed er tilknyttet et specifikt eksportmarked og får 50 timers 1:1 sparring med en Trade Council-rådgiver i det marked. Det inkluderer også et markedsbesøg på jeres specifikke marked, hvor I møder relevante interessenter. Markedsbesøgene er individuelle og tilrettelægges i samarbejde med jeres rådgiver.

  • 3. maj

    Workshop 3 - Bæredygtighed og kommunikation

    På workshop 3 deler I erfaringer fra markedsbesøget med de øvrige deltagende virksomheder. Vi sætter også fokus på rapportering og dokumentation og på hvordan I kan bruge bæredygtighed i jeres virksomhedskommunikation. 

  • 7. juni, København

    Workshop 4 - Demo day

    På den sidste workshop præsenterer I jeres markedsplan, og får feedback fra et relevant ekspertpanel.

For yderligere information og tilmelding kontakt: