Strategisk værktøj til at komme godt ud på eksportmarkeder

Hvor er der eksportpotentiale for dit produkt, hvor i verden har din branche succes, hvad koster det at eksportere til et givent land, og hvordan gør du det lettere for dig selv at træde ind på et marked? Værktøjet 'The road to exporting' skal gøre det lettere at komme i gang på nye eksportmarkeder.

Med værktøjet ’The Road to Exporting’ kan du blandt andet få en oversigt over, hvilke markeder virksomheder i din branche eksporterer til, eksportomkostninger til markedet, og hvilken eksportfremmeform du med fordel kan benytte dig af.

  • ”Danske virksomheder kan lettere afgøre, om de skal kigge mod øst eller vest, når de skal finde næste eksportmarked. Med vores værktøj kan de se, hvor andre har succes, eller benchmarke sig mod andre virksomheder, hvis de allerede er i gang på et marked.”
    [Brug Ikke] Jakob Roland Munch KU Jakob Roland Munch, professor ved Københavns Universitet og udvikler af værktøjet

Tre typer information

Værktøjet rummer brugbar information, der er segmenteret i syv brancher og efter, hvorvidt der er over eller under 20 ansatte i din virksomhed. Informationerne er inddelt i tre områder:

Export Opportunities: 

Få afdækket, hvad der er de 10 vigtigste eksportmarkeder, og hvor andre virksomheder i din branche eksporterer til.

Eksempel: En fødevarevirksomhed med mere end 20 ansatte kan fx kigge mod Tyskland, hvor 296 danske virksomheder eksporterer for 63,4 millioner kroner. Her har 74 virksomheder modtaget eksport-support fra offentlige eller private danske organisationer. 

Costs of Exporting: 

Hvad koster det at starte eksport op i et land? Og hvilke omkostninger er der ved at vedligeholde eksporten dertil sammenlignet med andre lande? Få beregninger på, hvordan eksportrelaterede omkostninger kan variere på tværs af markeder og brancher.

Eksempel - fortsat: Sammenlignet med eksportomkostninger hos alle virksomheder i fødevarebranchen, så er både opstartsomkostninger og vedligeholdelse af eksport høje, når en dansk fødevarevirksomheder med mere end 20 ansatte eksporterer til Europa.

[Brug Ikke] The Road To Exporting Mønter
Kilde: The Road to Exporting - www.roadtoexporting.dk
Export-Support Services: 

Du kan hente hjælp fra forskellige eksportstøttende organisationer. Se, hvordan små og store danske virksomheder drager fordel af tilgængelige tjenester fra:

  • The Trade Council: Partnersøgning, markedsanalyser, offentlige delegationer mm.
  • EKF – Danmarks Eksportkredit: Eksportkredit
  • DI: Internationale besøg i Danmark
  • Danish Export Association: Delegationer og fælles fremstød

Eksempel – fortsat: Virksomhederne i eksemplet, der har benyttet sig af eksportsupport, har samlet eksporteret for 73,3 millioner kroner. Altså 10 millioner mere end uden støtte.

Herudover kan du se, hvordan dine muligheder bliver forbedret med eksportstøtte. Her har virksomhederne med eksportstøtte i ryggen ved opstart på et marked haft en positiv effekt på 0-5 procent øget salg. Især ved fastholdelse af eksport viser forskningen, at eksportstøtte har haft en positiv indvirkning. Her har virksomhederne oplevet 5-15 procent øget salg.  

Til fordel for både nybegyndere og erfarne

Nybegyndere indenfor eksport kan hente inspiration og vejledning til at komme i gang. Erfarne virksomheder kan derimod få hjælp til at se mod nye markeder.

”Du får særligt gavn af værktøjet, hvis du ingen erfaring har med eksport. Det vil dog også være relevant, hvis man gerne vil undersøge fx eksport til USA. Hvad kan man så gøre i landet, og hvad virker i forhold til eksportfremme og innovationscentre,” fortæller Jakob Roland Munch.  

Eksportfremme hjælper

The Road to Exporting og dets datagrundlag blev lanceret i september 2019 og er en del af forskningsprojektet ’Danske virksomheders veje til eksport’, der er støttet af Industriens Fond.

”Værktøjet er udviklet med data fra Danmarks Statistik, The Trade Council, EKF, DI og Danish Export Association i årene 2007-2015. Ved at koble data fra forskellige kilder får vi et faktuelt overblik over, hvem der eksporterer, hvem der får eksportfremme, og vi kan dokumentere, at det hjælper at få støtte,” slutter Jakob Roland Munch

Læs også

Skal du ud på nye markeder?

Få viden og inspiration fra eksperter og andre virksomheder.

[Brug Ikke] Jørgen Lassen Bramidan

Justér din strategi løbende, og skab resultater

Læs artiklen
World Map - verdenskort med udgangspunkt i Danmark

Guide til din go to market-strategi

Læs artiklen
[Brug ikke] Poul von Wowern, Værdibaseret salg, VIA University College

Værdibaseret salg: Relationer er vejen til højere profit og loyale kunder

Læs artiklen