Sådan opbygger du dit netværk på LinkedIn

Hvis du vil på LinkedIn, skal du gå til det sociale medie med stor nysgerrighed på mennesker. På den måde opbygger du et værdifuldt og relevant netværk. Men hvordan viser du, hvem du er, og hvilken værdi du kan skabe uden at falde i fælden, hvor du kun taler produkt og ydelser? Det er der heldigvis gode råd for her.

Vi har allieret os med Jacob Elton, medejer af virksomheden Linkedinsider og underviser i Social Selling. Han giver dig 4 gode råd til, hvordan du netværker på LinkedIn. Det handler først og fremmest om det mindset og de forventninger, du går ind på platformen med.

Guiden er skrevet i samarbejde med Jacob Elton, medejer af virksomheden Linkedinsider

1. Find dit netværks-mindset frem

LinkedIn er en platform til at etablere relationer og dyrke netværk. Og det er dét, der skal være din motivation for at komme i gang med LinkedIn.  

Hvis du går ind på platformen med et netværks-mindset og beholder dit produkt og din ydelse i lommen, så kommer du godt fra start, fortæller Jacob Elton:

”Ingen er på LinkedIn for at blive solgt til. Vær nysgerrig, og lær menneskerne på LinkedIn at kende. Så kan det være at de relationer, du skaber, potentielt fører til salg i fremtiden, fordi relationen flytter sig fra LinkedIn over på telefonen, mailen etc. Men relationen kommer altid før salget, fordi mennesker køber af mennesker.”

Det er let at blive forført af floskler som ”LinkedIn er et effektivt salgsværktøj”, og ”LinkedIn er en stærk kanal til b2b marketing”, men vi er på LinkedIn for at møde mennesker – ikke virksomheder og sælgere. Det skal du huske i den måde, du kommunikerer til dit netværk på.

Så langt så godt.

Jakob Elton: Mennesker køber af mennesker, de kan lide og har tillid til

Når du har fundet det rette netværks-mindset frem, skal du:

Lad os starte med at dykke ned i det første punkt 👇

2. Sæt dit personlige præg på profilen

Din LinkedIn profil er med til at give dine connections et førstehåndsindtryk af dig som person. Netop derfor er det vigtigt, at du bruger lidt krudt på at opdatere og sætte dit personlige præg på profilen. Det kan du gøre på flere forskellige måder - vi gennemgår nogle af dem her.

Vis det med video og billeder

Du kan tilføje både profilbillede og profilvideo samt et baggrundsbillede.

Profilvideoen er en relativt ny mulighed på LinkedIn. Her har du 30 sekunder til at fortælle, hvem du er. Se, hvordan du opretter en profilvideo.

En video er en god og personlig måde for nye connections at lære dig at kende på. Tænk over, hvad du vil fremhæve om dig selv i den korte video. Du går aldrig galt i byen, hvis du bruger tiden på at fortælle om, hvilken værdi du kan skabe for andre med den faglighed du har og de erfaringer, du har med i bagagen.  

Tjek to profiler for eksempler på profilvideoer:

⭐️ @Richard van der Blom

⭐️@Josephine Staunsbjerg

Baggrundsbillede

Du kan også tilføje et baggrundsbillede. Det er endnu en god måde at understrege din personlighed på. Det kan være din profession eller noget, som interesserer dig. Se for eksempel Heine Aaen’s baggrundsbillede herunder i galleriet. Heine er copywriter, konsulent og foredragsholder og har valgt et billede, som viser ham i sit rette element foran et publikum 👨‍🏫

@Thorleif Gotved er ”Energisk formidler af GDPR”, og han har valgt et baggrundsbillede, som er med til at understrege, at GDPR ikke behøver at være langhåret og akademisk (klik på pilen i galleriet).

Sæt ord på, hvem du er - allerøverst

På LinkedIn har du mange muligheder for at skrive om, hvem du er, så dit netværk kan lære dig at kende.  

I selve overskriften kan du skille dig ud og vise din værdi og dine spidskompetencer. Det er din chance for at gøre et godt førstehåndsindtryk, så grib muligheden.  

Tænk over, om du med en enkelt sætning kan fortælle, hvad du står for. Det er en overskrift, ikke en titel, selvom mange af os forfalder til blot at skrive vores titel. Men den siger jo ikke det store om, hvem du er 😊

Du kan også tale ind i smerterne hos din målgruppe og vise, hvordan du kan hjælpe med at løse dem. Det er en god tilgang, fortæller Jacob: ”For hvis du kender din målgruppes smerter, så taler du samme sprog som dem, og så får du deres opmærksomhed.”

Her kommer seks eksempler på overskrifter, som alle sætter ord på den værdi, afsenderen kan skabe for dig, og det han/hun har på hjerte. Det er et effektivt greb, at afsenderen skriver ”du”. Han/hun taler ikke til hr. hvem som helst, men til dig. I flere af overskrifterne er der desuden en tydelig opfordring til at connecte.

Læg mærke til, hvordan de tre sidste eksempler, heriblandt Jacobs egen overskrift, taler ind i målgruppens smerter og udfordringer - og vigtigst af alt: giver en løsning og en hjælpende hånd. 

@John Apel Johansen (det femte eksempel) er Segmentchef hos ABB, som sælger elektriske komponenter til vand og spildevandssegmentet. Han fortæller, at han primært skriver til driftsansvarlige elektrikere og maskinmestre, og forsøger at tale deres sprog vha. humor og fagord (rdc=fejlstrømafbryder), som målgruppen med sikkerhed kender til. 

@Kate Christensen (det sidste eksempel) er Sales Manager hos Dynamica Ropes, der producerer skræddersyede reb til blandt andet projekter inden for offshore, fiskeri, marine og vind. Hendes overskrift "Small in size, heavy in lifting" er både personlig og en fin kobling til hendes faglige baggrund. Tjek hendes profil ud, hvis du vil se, hvordan baggrunds- og profilbilledet spiller sammen med overskriften.

Jakob Elton: Se dit profilbillede som et spejlbillede af den, du i virkeligheden er

3. Skab det netværk, du vil have

Når du har gennemgået din profil og sat dit personlige præg, skal du have opbygget dit netværk. Dit netværk kan bestå af mennesker, du kender i forvejen og af mennesker, du connecter med. For eksempel fordi du synes, de er spændende, I har fælles interesser, de er i den målgruppe, du kan skabe værdi for qua din faglige og professionelle baggrund m.v.

Dit netværk på LinkedIn bliver på den måde en god blanding af online og offline relationer.

Dit netværk er altid dynamisk og ændrer sig med årene – hvem ved, hvor du er om 5 år fra i dag? På samme måde er dit netværk også dynamisk, "så hav et åbent sind, når personer på LinkedIn vil connecte med dig," er Jacobs råd. 

Der gemmer sig guld i søgefunktionen

Det med at opbygge et netværk, kan virke som en stor mundfuld – for hvordan finder du de personer, du vil connecte med, især hvis du aldrig har mødt dem i det virkelige liv? 🤷‍♀️

Jacob Elton fortæller, hvordan du kommer langt ved at lære søgefunktionens mange facetter og muligheder at kende:

”Du skal have styr på, hvem du gerne vil være noget for på LinkedIn, og hvem du vil have til at følge med. Hvis du kan svare på;

1: Hvor kommer din målgruppe fra geografisk?

2: Hvilken titel har din målgruppe?

3: Hvilken branche kommer din målgruppe fra?

– ja, så gemmer der sig guld i søgefunktionen!” 😊

Og når dem, du har sendt en anmodning til, kommer ind på din profil, så ser de en professionel profil – fordi du har brugt krudt på at gøre den til din egen. Når de ser et menneske, ikke en virksomhed, får de lyst til at have dig i deres netværk.

Hvad skal du så gøre, når du connecter?

Det er altid en god idé at skrive en personlig besked, når du connecter. Hvorfor synes du, at netop den person er interessant? Den motivation skal du have med i din besked.

Et eksempel på det er:

Vær nysgerrig på andre mennesker, og tal til dem, som du vil tale til dem i virkeligheden. Så er du godt på vej 😊

Og hvis du nu kommer ud for, at en af dine anmodninger ikke bliver accepteret, så tænk på alle dem, der har sagt ja:

”Der er lige så mange holdninger på LinkedIn, som der er mennesker. Dem, som ikke accepterer din anmodning: Glem dem. Brug tid på dem, der accepterer dig og skriver tilbage,” understreger Jacob Elton.

Jacob fortæller også, at kun 1 ud af 20 faktisk skriver en personlig besked med, når de connecter på LinkedIn. Forestil dig lige, hvordan den adfærd ville se ud i virkeligheden. Hvis vi bare hilser på folk til et netværksmøde med ”hej” og vores fornavn – og så ikke siger mere til hinanden. Det ville blive ganske pinligt til sidst. 

Jakob Elton: Søgefunktionen gemmer på guld!

4. Hvordan er din stemme på LinkedIn?

Når du har fået opbygget et professionelt netværk, kan du begynde at tænke i indhold. For nu har du et netværk, som begynder at kigge på det, du deler, liker eller endnu bedre: Kommenterer på det. 

Hvor ofte skal du poste?

Tænk over, hvad der er realistisk for dig, og hvad du vil prioritere tid på. Er det at poste en gang ugentligt, en gang om måneden eller et sted midtimellem?

Hvis du sætter dig et mål, er det lettere at komme i gang.

Du kan overveje at sætte tid af til LinkedIn i din kalender, så du husker at få skrevet en tekst og taget et billede eller skudt en video. Det er nogle gange nødvendigt at give dig selv et lille puf, hvis du skal gøre det til en vane og en prioritet at være aktiv på LinkedIn og på den måde skille dig ud fra mængden 🤓

Hvordan kan du skabe værdi?

Når du har sporet dig ind på, hvor aktiv du vil være, skal du finde ud af, hvad du vil tale om for at skabe værdi for dit netværk.

Du kan starte med at finde 3-5 temaer, du vil tale om. Tænk både i temaer, som siger noget om din faglighed og temaer af mere personlig karakter – måske en hobby, en interesse eller en erfaring, du har med i bagagen.

Du kan se et eksempel på tre temaer i galleriet herunder.

Når du har fundet dine temaer, er næste skridt at bryde dem ned i konkret indhold, såkaldte contentbobler. Så har du en idébank med konkrete emner, du altid kan tage udgangspunkt i, når du vil skrive et opslag til LinkedIn – uden at skulle opfinde den dybe tallerken hver gang.

I galleriet kan du se temaet ”netværk” blive til konkret indhold (tryk på pilen).

Det handler om at finde en god balancegang mellem det faglige og det personlige, forklarer Jacob Elton:

”Skal du have succes på LinkedIn, bliver din målgruppe nødt til at lære dig at kende, og det foregår på et personligt niveau. Så min anbefaling er, at 50 % af de gange, du deler noget, så er det personligt. Noget, som betyder noget for dig og dit hjerte. Den anden halvdel af tiden bruger du tid på at tale om noget, der er fagligt.”

Når du viser, hvem du er som person, har folk en større tendens til at tage fat i dig. For der sker noget spændende, når mennesker er i fokus.

Husk altid modtagerne

Før du starter på dit opslag, så tænk lige over, hvem modtageren af dit indlæg er. Er det hele dit netværk, er det kun en bestemt gruppe eller mennesker med en bestemt interesse? Hvis det er en bestemt målgruppe, kan du overveje at gøre det tydeligt i starten af dit opslag: ”Til dig, der vil vide mere om…”, eller du kan bruge en overskrift, som slår emnet an og vækker interessen.

Hvis du vil have inspiration til, hvordan du skriver gode tekster til LinkedIn, kan du blandt andet følge de to sprogfugle:

🌟 @Nick Hvidtfeldt

🌟 @Heine Aaen (som også er nævnt tidligere)

Du kan have RIN-testen i baghovedet, når du brainstormer på opslag – så gør du Frank Hvam stolt – hvis du forstår sådan en klovn-reference 😉

Er dit opslag:

  • Relevant
  • Interessant
  • Nødvendigt

Pointen her er, at det altid er en god øvelse at tænke over, om dit opslag er relevant for dit netværk/din målgruppe. Giver det nye perspektiver, inspirerer det, giver det viden, hjælper det med at løse en udfordring, taler det ind i målgruppens smerter og drømme m.v.? Så husker du hele tiden at have modtager for øje 😊

Mikrofon

Vidste du?

  • Kun 3% af LinkedIns brugere deler indhold ugentligt
  • 10 % gør det månedligt
  • Kun 41% af LinkedIn-brugerne poster et opslag*

Mange af dem, som aldrig selv poster et opslag følger dog stadig med i, hvad netværket deler. Det såkaldte ”silent community”.

En nyere undersøgelse fra Richard Van Der Blom viser, at 64% af alle brugere på LinkedIn befinder sig netop i det område. Derfor kan du lige pludselig have et stort publikum, hvis du er en af dem, som har noget på hjerte – og viser det.

*Kilde: Mediernes udvikling i Danmark: Sociale medier 2020 – Brug indhold og relationer”, udgivet af Slots- og Kulturstyrelsen.

De der (hash)tags

Der er nogle helt konkrete ting, du kan gøre, som øger chancerne for, at dit opslag bliver set af dit netværk. Du har sikkert hørt om #hashtags og @tags.

Når du bruger hashtags, bliver du opsnappet af LinkedIns søgeordsalgoritme, så mennesker, der søger på netop det hashtag, ser dit opslag. Det er en god mulighed for at blive set af flere og udvide dit netværk med personer, som synes, dit indhold er interessant.

LinkedIn anbefaler, at du bruger tre hashtags* i dine opslag. Dem, du bruger, skal være relevante for det, du skriver, og det skal være nogle hashtags, som mennesker på LinkedIn rent faktisk søger på. Du skal ikke blot opfinde dine egne hashtags #hashtagopfinderenstrikesagain.

Hootsuite har lavet en udførlig guide til hashtags på LinkedIn, hvor du blandt andet kan se en liste over de mest populære hashtags i 2022. Find guiden her

Brug gerne tags, når du omtaler mennesker på LinkedIn. Når du tagger en person, får han/hun en notifikation om tagget, så personen har mulighed for at interagere med dit opslag med det samme. Et tag øger på den måde muligheden for, at dit opslag bliver set og spredt til dit netværks forbindelser. Og vigtigst af alt, så er det en god måde at fremhæve personer, som har betydning for dig, du har mødt, er blevet inspireret af m.v.

Brug selvfølgelig kun tags, når det er relevant og kan skabe værdi for den eller de personer, du nævner. 

Du kan også vælge at tagge din virksomhed, hvis du for eksempel skriver om en lærerig oplevelse, du havde på jobbet og gerne vil give videre til dit netværk. På den måde får virksomheden en notifikation på sin virksomhedsside.

*Kilde: LinkedIn’s rapport: ”LinkedIn Hashtags Best Practices Guide”. Find den her

  • ”Skal du have succes på LinkedIn, bliver din målgruppe nødt til at lære dig at kende, og det foregår på et personligt niveau."
    Jacob Jacob Elton, underviser og medejer af Linkedinsider Connect med Jacob på LinkedIn
Prøv dig frem – og frygt ikke

Hvis nu frygten banker på. Frygten for at træde forkert. Så er det helt normalt og meget menneskeligt. ”Vores største motivation for ikke at gøre noget på LinkedIn er frygten for at gå galt i byen, fordi vi ved, at der er noget på spil”, siger Jacob Elton.

Så længe du opfører dig pænt i din samtale med mennesker og deler det, du oplever som værdifuldt, og som giver mening for dem, der er forbundet til dig, er du på helt rette vej.

Gør det nemt for dit netværk at forstå dig og engagere sig i det, du deler og skriver om. Tal til dit netværk, som om du står foran dem i et fysisk rum: I øjenhøjde.

Og så er det altid en god idé at prøve dig frem. Find ud af, hvordan du skaber engagerende indhold. Test forskellige vinkler og formater af: Billede, video, ren tekst osv. Se det som et kreativt rum og en legeplads, hvor du kan udfolde dig i det tempo, som passer til dig og dine mål 😊  

Hvis du laver et opslag, som ikke får det store engagement, så op på hesten igen. Det er alligevel kun få, der har set det. Brug det som en god anledning til at tænke over, hvad du kan gøre næste gang, og hvilke andre tangenter du skal spille på 🤓

Jacob

Om Jacob Elton

Jacob har brugt årevis på iskold kanvas. Så da salg via LinkedIn dukkede op på Jacobs radar, så han en mulighed for at spare tid – og det virkede.

I 2015 startede han LinkedInsider sammen med Martin Lund for at lære andre, hvor nemt det er, at få varme leads med LinkedIn. Siden starten har LinkedInsider holdt peptalks for mere end 15.000 personer og undervist cirka 1500 af dem i salg via LinkedIn.

Jacob er aktuel med webinaret "Lær at sælge med LinkedIn - og slip for kold kanvas for altid". Læs mere om webinaret her. Webinaret er gratis og for medlemmer af Danish Export.

Privat bor Jacob i Rødovre sammen med Louise og er far til to børn på 6 og 14 år.

Kontakt os

  • Sarah H. Rasmussen Communications Consultant danish export / dansk eksport

    Sarah H. Rasmussen

    Communications Consultant
    +45 2627 9678 sar@danishexport.dk
  • Sarah H. Rasmussen

    Communications Consultant

    Sarah driver og udvikler den digitale kommunikation og har stærke kompetencer inden for sociale medier. 

    Sarah har en kandidat i medievidenskab og har en baggrund i kommunikationsbranchen.

    Sarah H. Rasmussen Communications Consultant danish export / dansk eksport
  • Head of B2B Marketing Network

    June Sejrup

    Head of B2B Marketing Network
    +45 6133 9548 jus@danishexport.dk
  • June Sejrup

    Head of B2B Marketing Network

    June driver netværket B2B Marketing, hvor hun ruster marketingansvarlige til at drive og udvikle marketingfunktionen i deres virksomhed. 

    I sin karriere har June haft bred berøring med internationale virksomheder. Hun har beskæftiget sig med hele marketingpaletten og har hands-on erfaring med de udfordringer, du typisk sidder med som marketingansvarlig i en SMV.

    Head of B2B Marketing Network