Evita Rosdahl: Jeg skal ikke være verdensmester i alt

Efter 25 år i produktionsvirksomheden JEROS kender CEO Evita Rosdahl virksomheden som sin egen bukselomme, men hun er meget bevidst om, at hun hverken kan eller skal have førertrøjen på i alle henseender.

”Jeg skal ikke være verdensmester i alt, og jeg er ikke en tung ejerleder, som vil have en hånd på alle kogeplader. I stedet finder jeg de områder, hvor jeg performer, og tør også sige fra dér, hvor jeg ikke gør,” siger Evita Rosdahl.

Den ledelsesstil har blandt andet ført til, at hun har givet førertrøjen videre på driften af produktionen.

”Du skal ikke kunne alt som leder, men du skal være i stand til at sætte dit dream-team. Derfor ansatte jeg for femten år siden en medarbejder, som var stærk på produktionsstyring og digitalisering. Selv sidder jeg med ansvaret for salg og afsætning til vores forhandlere,” fortæller Evita Rosdahl.

[Brug Ikke] Jeros Evita03
Evita Rosdahl overtog i 2012 ansvaret for JEROS. 2017 blev året, hvor hun fejrede sit 25-års jubilæum i virksomheden.
Karakter med farver på

Måske er det Evita Rosdahls baggrund, der også i dag får hende til at tænke ud af boksen. I hvert fald tænker hun i kreative baner i forhold til, hvordan eksportvirksomheder traditionelt set skaber relationer, men også i forhold til virksomhedens visuelle og kulturelle udtryk.

Fra reklame til rustfrit stål

Det stod ikke i kortene, at Evita Rosdahl ville ende som CEO for sin fars, Knud Rosdahl, produktionsvirksomhed. Uden håndværkerhænder på cv’et men med en baggrund inden for markedsføring og fotografi stod hun med en helt anden profil end sin ingeniør-far.

”Min store interesse var markedsføring og branding, og jeg havde aldrig drømt om, at jeg ville finde mit hjerteblod inden for rustfrit stål. Men det fangede mig, da jeg så, hvordan JEROS arbejdede med forhandlere i Europa,” fortæller Evita Rosdahl og fortsætter:

”Måden, som JEROS arbejdede med forhandlerne på, fik spørgsmålene til at pible frem: Kan vi gøre det smartere, kan vi skubbe forhandlerne til at markedsføre vores produkt, og tør vi gå nogle utraditionelle veje? Jeg fandt en ny stor interesse”.

”Hvorfor skulle rustfrit stål være gråt og kedeligt? Vi har en linje, et brand og en kultur, vi tør vise frem og er stolte af. Det bunder måske også i, at jeg er en karakter, der gerne vil have farver på,” fortæller Evita Rosdahl. 

Den indstilling er vellidt blandt JEROS’ forhandlere, forklarer Evita Rosdahl:

”Jeg forsøger at skabe lyst til at arbejde i alle led. Det ser ud til at smitte af på vores forhandlere, når de fortæller, at de ikke kan komme til Danmark uden at lægge vejen forbi deres familie i JEROS.”

  • ”Jeg skal ikke være verdensmester i alt, og jeg er ikke en tung ejerleder, som vil have en hånd på alle kogeplader. I stedet finder jeg de områder, hvor jeg performer, og tør også sige fra dér, hvor jeg ikke gør,”
    Evita Rosdahl, CEO, JEROS
Relationer er mit hjerteblod

Evita Rosdahl og JEROS har fundet styrken i at være danske og i at gøre tingene på deres egen måde i forhandlersamarbejdet.

”Det tænder mig, når vi på trods af høje produktionsomkostninger kan sælge vores produkter til oversøiske lande ved at overholde vores danske værdisæt i virksomheden. Det kommer sig fx af, at vi er ærlige og bruger tid på de mennesker, vi samarbejder med verden rundt,” fortæller Evita Rosdahl

Hun fortsætter:

”Mit hjerteblod er relationer, og tiden har forandret måden, vi omgås vores samarbejdspartnere på, fra da min far var direktør. I dag fører jeg forhandlerne sammen fx til workshops, hvor vi tidligere udelukkende besøgte dem 1:1. På den måde får vi tiltro og en binding til de her mennesker, som er helt unik for vores samarbejde.”

Søger alsidige relationer

Både arbejdsmæssigt og privat kendetegner det Evita Rosdahl, at hun gerne vil sætte mennesker i forbindelse med hinanden.

”Mine relationer er en fundamental del af mig i dag. Derfor inviterer jeg også rigtig mange mennesker, når jeg holder et privat arrangement. Jeg kan ikke lade være med at involvere mig i mange ting både i lokalområdet og gennem arbejdet. Får jeg en god ide, så skal den leves ud, hvis jeg kan flytte noget,” fortæller Evita Rosdahl og tilføjer:

”Jeg søger mange forskellige typer mennesker i mit netværk. Hvis jeg kun søgte én type, så får jeg også kun én type input. Jeg kan godt lide alsidighed i mit liv.”

Lederskab og ejerskab

Evita Rosdahl har stor del i, at JEROS har rykket sig fra at være en lille håndværkervirksomhed til en moderne industrivirksomhed med 60 medarbejdere. Selvom hun har flyttet virksomheden et stort spadestik i en ny retning, så holder hun især fast i sin fars ledelsesfilosofi.

”Din virksomhed skal køre, selvom du ikke er der. Jeg skal tro på, at jeg har strikket en organisation sammen, som kan køre uden mig ved hjælp af vores kultur og medarbejdernes ejerskab,” fortæller Evita Rosdahl.

Det er også vigtigt for Evita Rosdahl, at medarbejderne henter input udefra:

”Jeg opfordrer også internt til at hente inspiration udefra, fordi jeg tror på, at man kun skaber gennem lyst. Hvis ikke du giver ansvar ud, så tager folk ikke ansvar. Vi skal turde både at vinde og tabe sammen. Det er på den her måde, mennesker får lyst til at komme med ideer.”

[brug ikke] JEROS Maskiner

JEROS

JEROS har specialiseret sig inden for udvikling, produktion og salg af pladerensere, industrielle opvaskemaskiner og kassevaskere til detail og fødevareindustri.

  • JEROS er en international virksomhed med mere end 55 års erfaring og den ældste producent af pladerensere til 2-kant-plader og markedsførende i Europa
  • Virksomheden har 60 ansatte
  • 80 forhandlere i hele Europa men også oversøisk, blandt andet er USA og Japan vigtige markeder.
  • JEROS blev grundlagt i 1963