Grib momentum nu, og gør din indkøbsfunktion klar til købers marked

Indkøb er en overset funktion i mange SMV’er, og konsekvensen er, at virksomhederne går glip af blandt andet stærkere likviditet og højere dækningsbidrag. Vil du være klar til at høste frugterne, når købers marked vender tilbage? Så er det nu, du skal optimere indkøb.

Sådan lyder det fra Dan Rohde, der er Head of Procurement & Logistics i Danish Export Association. Han driver også konsulentvirksomheden VALPRO Consulting, hvor han hjælper små og mellemstore industrivirksomheder med at optimere deres indkøbsfunktion:

”De fleste virksomheder har en salgsstrategi og måler på omsætningen. Indkøb er en anden historie – her har SMV’erne fokus på de operationelle opgaver og arbejder ikke i samme grad strategisk omkring leveringssikkerhed, risikominimering, kontrakter og priser. Det betyder, at mange misser muligheden for at skabe en bedre bundlinje.”

Dan Rohde, Procurement & Logistics
Dan Rohde, Head of Procurement & Logistics, Danish Export Association
Sælgers marked

Lige nu er situationen på råvaremarkedet stigende priser, knaphed på råvarer og komponenter og lang leveringstid. Dertil kommer stigende priser og manglende kapacitet på fragt, og tilsammen skaber det store udfordringer for danske virksomheder.

Din virksomhed agerer i sælgers marked, og i indkøb er opgaven klar:

”Lige nu handler det om at skaffe varer hjem, så I kan producere det, I sælger. Men vil du skabe større værdi for din virksomhed, er det nu, du også skal tænke langsigtet. Fx har mange virksomheder kun én leverandør på forskellige typer af råvarer, og her kan du risikominimere ved at implementere flere leverandører,” siger Dan Rohde og fortsætter:

”På kort sigt sikrer du dermed et forbedret vareflow, og på lang sigt står din virksomhed stærkere, når I skal forhandle priser og betingelser.”

Hvem køber hvad?

Selvom det er op ad bakke og svært at få varer med stigende priser, er der stadig masser af gevinster at hente ved at tænke indkøb anderledes:

”Typisk underskriver du som kunde leverandørens kontrakter, og det er ikke til fordel for din virksomhed. Her skal du som indkøber vende bøtten og selv bringe egne kontrakter på bordet, når I indgår aftaler med nye leverandører,” forklarer Dan Rohde.

Data er afgørende

Data og digitalisering er ikke til at komme udenom, når du vil forbedre din virksomheds konkurrenceevne. Når du har data på jeres indkøb, kan du lægge en strategi og optimere jeres indkøb, fordi du ved hvad, fra hvem, og hvordan I køber:

”Data skaber gennemsigtighed og giver dig grundlaget til at lægge solide og faktabaserede planer. Det giver dig også mulighed for fx at justere salgspriserne, når indkøbspriserne stiger. Rykker du på at optimere indkøbsfunktionen samtidig med, at du sikrer varer nu, gør du virksomheden klar til at vinde, når købers marked vender tilbage.”

ROI på din indkøbsfunktion

Vil du skabe en stærk indkøbsfunktion, skal du også spørge dig selv, hvordan vi viser værdien:

”De fleste SMV’er måler ikke på, hvilken værdi indkøb bidrager med. 40-50 procent af omsætningen i en virksomhed er ofte indkøb, og der skal derfor ikke så meget til for at opnå en bedre indtjening. Sidder du i indkøb, er det afgørende, at du viser, hvad du bidrager med på bundlinjen,” siger Dan Rohde.

Nyt netværk - opstartsmøde 18. maj 2022

Vil du styrke dine kompetencer inden for indkøb, så du kan bidrage til at forbedre din virksomheds konkurrenceevne?

Tag med på opstartsmøde den 18. maj 2022 i et nyt netværk for dig, der er indkøbsansvarlig i en eksportvirksomhed. Her kan du få sparring og viden til at styrke din strategiske indkøbsfunktion. Se programmet for opstartsmødet her

Læs mere om netværket her