Syv gode råd til at styrke dit netværk: Bryd din rolle og udvid dit netværk

Du har sikkert prøvet det. Du træder ind i et rum, scanner for kendte ansigter og søger hurtigt hen mod dem. Hvis du vil udvide dit netværk, skal du dog gå anderledes til værks. Få gode råd til at bryde dine netværksvaner her.

”Du skal starte med at gøre op med dig selv, hvilken type netværker du er. Måske er du indkøber eller sælger til daglig og tager din rolle med dig til netværksaktiviteter. Acceptér din rolle, men vær samtidig parat til at bryde den,” lyder et af rådene fra Mark Lerche, der er Head of Danish  Export - Marine Group og en skarp networker.

Ifølge Mark Lerche er din vigtigste kapital som networker din troværdighed og imødekommenhed:

”Som sælger kan du for eksempel godt give et konstruktivt input uden nødvendigvis at sælge noget, så det er vigtigt, at du lader din indre pistolsælger med brochure under armen blive hjemme. Har du en rolle som storindkøber, der prøver at holde sælgere på afstand, risikerer du at gå hjem fra et møde uden ny viden eller kontakter.”

Brug fem minutter

Hvis du vil udvide dit netværk, kan du desuden sætte et mål om at hilse på mindst tre, du ikke kender i forvejen. Det kan virke som en uoverskuelig opgave for de fleste og være en personlig grænse, der skal
overskrides. Det kræver øvelse.

”Du skal turde gå hen til nye mennesker, række hånden frem og sige goddag. Du kan altid spørge, hvad vedkommende gerne vil have med hjem fra arrangementet. Det er der ingen, der vil se skævt til,” fortæller Mark Lerche og fortsætter:

”Kunsten er at undgå at være klæbende. Selvom du taler med en interessant person, skal du være åben for, at I begge kan gå videre og hilse på andre efter fem minutter. Hvis I omvendt ikke umiddelbart har noget at tale om, skal du stadig bruge fem minutter på samtalen, men heller ikke være bange for at gå videre.”

Syv gode råd til at styrke dit netværk

  • Sæt et mål om at hilse på mindst tre, du ikke kender i forvejen, når du er til et arrangement.
  • Bryd isen med spørgsmål som:
    - ”Jeg tror ikke, at vi har hilst på hinanden før. Hvilken virksomhed kommer du fra?”
    - ”Hvem er jeres kunder?”
    - ”Hvad er jeres største udfordring?”
    - ”Hvordan ser du udviklingen i branchen?”
    - ”Hvad ønsker du at få med hjem fra arrangementet i dag?”
  • Vær ikke bange for at gå videre til en ny person efter fem minutter.
  • Vær en connector og skab forbindelser mellem dine kontakter og på tværs af brancher.
  • Positionér dig som en relevant stemme i branchen ved at henvende dig til arrangører og journalister med faglige input.
  • Del faglig viden og nyheder via opslag eller blogindlæg på LinkedIn.
  • Connect med nye forbindelser på LinkedIn forud for et arrangement
    - husk at skrive en hilsen.
Skab forbindelser i dit netværk

Netværk handler først og fremmest om at give. Derfor skal du overveje, hvad du kan byde ind med i netværket og ikke blot, hvad netværket kan gøre for dig. Ifølge Mark Lerche kan du blandt andet byde ind ved at være en connector, der skaber forbindelser mellem folk i dit netværk og måske endda på tværs af brancher.

”Hvis nogen har brug for noget, du ikke kan levere, kender du måske en, der kan. Du kan skabe forbindelsen og på den måde give værdi. Du får ikke noget ud af det her og nu, men du kan få gavn af det
på den lange bane,” siger Mark Lerche og fortsætter:

”Den professionelle networker har bredde i sit netværk, så det spænder fra den lokale håndværker til internationale kunder. På den måde kan du byde ind på rigtig mange niveauer.”

  • Hvis nogen har brug for noget, du ikke kan levere, kender du måske en, der kan. Du kan skabe forbindelsen og på den måde give værdi. Du får ikke noget ud af det her og nu, men du kan få gavn af det på den lange bane.”
    Farver Mark Tilrettet Til Web 2019 Mark Lerche, Head of Danish Export - Marine Se på LinkedIn

Vær en stemme i branchen

Netværk foregår i dag på mange niveauer, og det giver mulighed for, at du kan positionere dig som en relevant stemme i branchen. Det kan du gøre ved at dele ud af din viden og gode historier til arrangementer, i pressen og på sociale medier.

”Har du for eksempel en succeshistorie fra din virksomhed, eller har I landet en ny ordre, kan du kontakte journalister. Du behøver ikke nødvendigvis skrive en pressemeddelelse, men blot tippe dem om en nyhed eller tendens,” foreslår Mark Lerche og fortsætter:

”Du kan også henvende dig til arrangører af et arrangement og byde ind med input til et oplæg. Jo mere viden, du deler, jo større er chancen for, at du bliver opfattet som en relevant stemme i branchen.”

Link op, før I mødes

En anden mulighed for at dele din faglige viden er via opslag og blogindlæg på LinkedIn. Derudover er platformen et godt værktøj til at vedligeholde dit netværk og skabe nye professionelle forbindelser.

”Du skal ikke være bleg for at linke op med nye kontakter forud for et arrangement. Kig deltagerlisten igennem og skriv til folk, at du ser frem til at møde dem til det kommende arrangement. På den måde kan det også være nemmere at starte en samtale, når I mødes,” påpeger Mark Lerche.