Netværk sikrer bredere forankring i markedet

Mange mindre virksomheder i fødevareproces-industrien har kompetencer, som kunderne på de internationale markeder efterspørger. Til gengæld er ressourcerne til at finde samarbejdspartnere og markedsføre sig uden for Danmark ofte begrænsede. Et eksportnetværk som Danish Export - Food Tech kan være nøglen til et gennembrud, mener Bactoforces direktør.

Publiceret i 2016.

Hvordan får du som mindre virksomhed på et nyt marked skabt fodfæste blandt kunder og samarbejdspartnere? Spørger man Nils Jacob Haaning, direktør hos Bactoforce, er netværk en stor del af svaret.

Virksomheden, der tilbyder inspektioner af procesudstyr til identificering og forebyggelse af mikrobiologiske risici, har meldt sig ind i Danish Export - Food Tech Group. Det er et fællesskab, som Nils Jacob Haaning ser store perspektiver i. 

Niche-virksomheder samler eksportkræfterne

”Netværket består primært af mindre virksomheder, der opererer i en form for niche. Vi har hver især kontakter i udvalgte markeder og til udvalgte kunder, men vi har typisk ikke størrelsen til at markedsføre os bredt eller til at opbygge en salgsorganisation som de større spillere,” siger Nils Jacob Haaning.

Han ser derfor netværk som Danish Export – Food Tech som en vej til at styrke den enkelte virksomheds internationale tilstedeværelse.

”Et netværk kan sikre en bredere forankring af vores virksomheder. Lægger vi vores kompetencer og kontakter sammen, er vi et bredt favnende konglomerat med en stor berøringsfase og større gennemslagskraft,” siger han. 

Packaging Koed

Danske styrker i høj kurs

Heidi Ravn, forklarer, at netværket netop er sat i verden for at styrke samarbejdet på tværs.

”Danske virksomheder på området har erfaringsmæssigt og teknologisk nogle klare styrker inden for fødevareprocesudstyr, men der er hård konkurrence om kundernes opmærksomhed internationalt. Her er fælles fremstød, delegationsture og udveksling af erfaring, kontakter og leads med til at styrke den enkeltes indsats,” siger Heidi Ravn og fortsætter:

”Virksomhederne kan også samarbejde om at finde fælles lokale partnere. Tilsammen kan det skabe den tyngde, der kan sikre succes med eksporten,” siger hun. Nils Jacob Haaning fra Bactoforce supplerer:

”Man kan forestille sig at flere virksomheder går sammen om at have én agent med speciale inden for fødevareteknologi på et marked. Så undgår man at blive blot endnu et varemærke i flokken hos agenten, og samtidig opbygger man en specialviden hos den pågældende agent,” siger han.

Fokus på det enkelte marked

”Der er stor forskel på de udfordringer, virksomheder oplever. Her er der mulighed for at udveksle viden og få øjnene op ikke kun for de fælles udfordringer, men også de fælles løsninger,” forklarer Heidi Ravn.  

”Mens der om USA især diskuteres lovkrav, certificeringer og direkte salg, er fokus for Mellemøsten på at finde de rigtige forhandlere og sælgere. Endelig handler en stor del af erfaringerne fra Tyskland om forretningskulturen og de fire T’er – tal tysk, timing, tålmodighed og tilpasning,” siger hun. 

I takt med netværkets vækst er det blevet lettere for mindre grupper af virksomheder at skabe videndeling og samarbejde om enkelte eksportmarkeder.

”På den måde kan det blive forstadier til deciderede erfagrupper, hvor de deltagende virksomheder kan gå i dybden i et fortroligt forum,” siger Heidi Ravn.