Fremstå professionel under virtuelle møder med det rigtige udstyr

Du vil gerne undgå at være den, der filmer sig selv i frøperspektiv og har så dårlig lyd, at de andre i mødet ikke kan høre dig. Men hvad skal der til for, at du kan holde virtuelle møder med dine tyske kunder og partnere i topkvalitet? Få en guide her.

Skrevet i samarbejde med Thomas Fechtenburg, professionel nørd, video- og fotograf, fechtenburg-visuals.com


Hvad er dit behov?

Inden du investerer i nyt udstyr, skal du overveje, hvad du gerne vil opnå ved at opgradere dit set-up til virtuelle møder.

Fx:

  • Vil du have et knivskarpt billede?
  • Skal du vise nogle produkter, hvor du skal kunne filmes længere væk fra skærmen?
  • Vil du bruge videomøder til træning af kunder og partnere? Og hvad skal dit udstyr kunne i den forbindelse?
  • Er det vigtigt, at du kan flytte kameraet rundt, så du fx kan vise jeres produktion?

Behov er individuelle, og hvad du skal købe afhænger netop af, hvad dit helt overordnede mål er med at holde virtuelle møder. Skriv det ned, og gå derefter på udstyrsjagt.

Optagelse fra online workshop. Bjarne Brynk viser sit studie frem og fortæller, hvilke behov han har, og hvordan han bruger sit udstyr. Læs mere om et større studie-setup længere nede i guiden.

Du kommer langt med webkamera, lys og en god mikrofon

Går du efter at fremstå mere professionelt med et skarpere billede og bedre lyd, kommer du langt med et webkamera, godt videolys og en god mikrofon.


Webkamera

Findes i mange prisklasser, og kan købes i helt almindelige elektronikbutikker. Hvis du udelukkende skal bruge det til virtuelle møder, behøver du ikke gå efter et, som kan optage i 4K – kvaliteten bliver alligevel komprimeret i den mødesoftware, du bruger.

Sørg for at få kameraet op i øjenhøjde – fx ved at sætte det på et stativ.


Lys

Hvis du for alvor vil se godt ud foran skærmen, skal du investere i ordentligt lys, som er beregnet til video. Selv det bedste kamera leverer billeder i dårlig kvalitet, hvis det ikke får hjælp af godt lys. Gå fx efter videolys, som er udviklet til streamere. Det er ikke det allerbedste, du kan få, men de har en praktisk størrelse og løfter kvaliteten væsentligt.

Lys Fotografi Professionel Belysning Studie Light Photography Studio Black Furniture Lighting Fra Pxhere.Com

Derfor skal du investere i godt lys

Lys har forskellige farver. Fx har almindelige lamper typisk et varmt skær, og en billig LED-lampe gengiver sjældent farver korrekt. Det giver dig en unaturlig farve i ansigtet, og det er ærgerligt.

Et professionelt videolys udligner de farveforskelle, og desto større og blødere det er, desto bedre ser du ud. Det er blandt andet derfor, at fotografer bruger store softbokse, når du får taget et portræt.

Hvis du ikke har plads til en softboks, kan mindre lamper, som er beregnet til video, også gøre en kæmpe forskel ved virtuelle møder. Gå fx efter lys, som er udviklet til youtube-streamere.

Lyd

God lyd er alfa og omega på et virtuelt møde, for hvis dine deltagere skal koncentrere sig meget for at høre, hvad du siger, bliver de trætte og tuner ud.

Derfor er det en god idé at investere i en bordmikrofon, som du placerer så tæt på din mund som muligt, hvis din lyd skal være supersprød. De bliver som regel koblet til din computer med USB og fungerer uden, at du skal installere yderligere software.

Du skal også kunne høre, hvad de andre siger i mødet. Men hvis du blot bruger højttaleren i din computer, skaber du ekko hos de andre deltagere. Derfor skal du have et headset på. Mange bruger fx Apple AirPods, fordi de er små og elegante. Men du kan også sagtens bruge det, du alligevel bruger til mobilen.

Husk at indstille lydinput og -output rigtigt i din mødesoftware.

  • [Brug Ikke] Studie Danish Export

    Det har vi gjort i Danish Export

    Vi har investeret i et webkamera, en mikrofon og videolys. Skærm og kamera står på et hæve-sænke-bord, så alle medarbejdere i sekretariatet kan få kameraet indstillet til den rigtige højde.

    Lokalet er indrettet til videomøder og webinars, og bruges ikke til andet.

    Alene det, at vi har taget stilling til, hvordan vi gerne vil fremstå, og indrettet et rum efter det, har højnet kvaliteten meget.

Få et studie, hvor du kan skifte mellem kameraer

Vil du have det helt store set-up, hvor du kan tilslutte flere kameraer af god kvalitet, er nøglen en switcher, som kan sende billedet fra et godt kamera ind i din computer.

En switcher kan du koble flere signaler på: Fx kamera, computer, smartphone. Og du kan koble flere kameraer til, så dit billede står knivskarpt, og du gnidningsfrit kan filme fra flere vinkler.

Det betyder, at du fx kan have et kamera, som:

  • Viser dit ansigt, når du taler
  • Peger ud i rummet, så du fx kan vise produkter
  • Peger ned på dit bord, hvis du vil tegne og fortælle

Du skifter mellem de forskellige kameraer med tryk på en knap, og du har mulighed for at sætte et powerpoint-slide eller billede på, når du bevæger dig rundt i rummet, så dine mødedeltagere ikke opdager, at du flytter dig.

Se evt. videoen længere oppe på siden, hvor Bjarne Brynk demonstrerer, hvordan han har indrettet sit studie og bruger en switcher.


Switcher opfører sig som webkamera

Det smarte er, at din mødesoftware, fx Zoom eller Teams, automatisk tror, at switcheren er et webkamera. Det betyder, at uanset i hvilken software, du holder møde, så fungerer dit set-up ens, og du deler fx altid skærm på samme måde. Du har mulighed for at vise et videobillede af dig selv i hjørnet af din præsentation, eller sætte tekst eller andre effekter ind over din video.

Igen er det vigtigt, at din investering passer til dit behov. Dit set-up skal være så simpelt som muligt, så du ikke farer vild i de mange muligheder – du kan altid opgradere senere.

  • [Brug Ikke ]Thomas Fechtenburg

    Om Thomas Fechtenburg

    Thomas ejer Fechtenburg Visuals, er foto- og videograf, og hjælper virksomheder og selvstændige med det rigtige set-up til webinars og virtuelle møder, så de undgår dyre fejlinvesteringer.

    Han har mere end 25 års erfaring i branchen, og kalder sig professionel nørd. Det kommer blandt andet til udtryk på LinkedIn, hvor han deler sin viden om video, fotografi, lyd, lys og redigering.

Kontakt Danish Export Association

  • Farver Andreas Tilrettet Til Web 2019

    Andreas Julskjær

    Head of Water & Project Manager +45 2262 1691 ajp@danishexport.dk
  • Andreas Julskjær

    Head of Water & Project Manager

    Andreas står i spidsen for Danish Export – Water. Han mener, at netværk er den hurtigste vej til nye kunder og samarbejdspartnere. Derfor kan han både sætte dig i forbindelse med relevante kontakter inden for vand- og spildevandsbranchen og hjælpe med sparring på dit eksportarbejde.

    Andreas ved, hvordan danske vandvirksomheder etablerer sig i udlandet, fordi han har haft et tæt samarbejde med en række eksportører i branchen siden 2016. Han har boet i Tyskland, hvor han blandt andet arbejdede ved Generalkonsulatet i München og hos Infineon Technologies AG som Global Supply Manager.

    Andreas er uddannet Cand.Ling.Merc. fra Aarhus BSS, hvor han også har taget sin bachelor i international virksomhedskommunikation og europæiske studier. Derudover er han certificeret i PRINCE2 og arbejder til daglig med projektstyring og -ledelse. 

    Farver Andreas Tilrettet Til Web 2019
  • Dorthe Kontaktside Farver Web 2020

    Dorthe Bach Christensen

    Communications & Marketing Consultant +45 4045 3202 doc@danishexport.dk
  • Dorthe Bach Christensen

    Communications & Marketing Consultant

    Dorthe har flere års erfaring med strategisk kommunikation og markedsføring, herunder LinkedIn, e-mailmarkedsføring, webkommunikation og PR.

    Dorthe assisterer flere af de sektorspecifikke netværk med blandt andet content til LinkedIn, men sidder også med kommunikationen på flere af Danish Export Associations større projekter.

    Dorthe Kontaktside Farver Web 2020
  • Farver Susanne Tilrettet Til Web 2019

    Susanne Holm

    Project Manager & Head of Bioenergy +45 6020 8564 suh@danishexport.dk
  • Susanne Holm

    Project Manager & Head of Bioenergy

    Susanne står i spidsen for vores netværk inden for bioenergi og arbejder med flere eksportprojekter i foreningen. Hun har stor erfaring med salg og kundesupport på en lang række eksportmarkeder, så hun kan blandt andet sparre med dig om kundernes krav, kultur og forretningsprocesser.

    Susanne har tidligere været salgsingeniør, hvor hun fik en stor teknisk forståelse og erfaring med eksportsalg samt planlægning af messer. I Danish Export Association er hun med til at udvikle og gennemføre aktiviteter, der hjælper medlemmerne med at styrke deres eksport gennem netværksmøder og eksportfremstød.

    Farver Susanne Tilrettet Til Web 2019