Nye tider i Tyskland giver nye muligheder for dansk eksport

Tyskland har fået ny regering og krigen i Ukraine sætter spor. Det betyder, at Tyskland er under store forandringer, som giver gode muligheder for danske eksportvirksomheder.

8. december 2021 blev en skelsættende dag for Tyskland. Efter 16 år med Angela Merkel i spidsen, fik Tyskland sin nye kansler, Olaf Scholz, og dermed også en ny regering bestående af Scholz’ eget parti SPD samt De Grønne og FDP.

Med regeringsskiftet blev der også sat en ny retning for Tyskland. En mere moderne, grøn og digital retning. Og det åbner nye muligheder for dansk eksport til Tyskland.

”Valgresultatet afspejlede, at man gerne ville have forandring. I det nye regeringssamarbejde ser vi et klart aftryk i forhold til modernisering af samfundet, for eksempel i forhold til digitalisering, grøn omstilling og uddannelsespolitik,” siger Danmarks ambassadør i Tyskland, Susanne Hyldelund.

[Brug Ikke] Susanne Hyldelund, Danmarks Ambassadør I Tyskland
Danmarks ambassadør i Tyskland, Susanne Hyldelund

Krigen i Ukraine skubber til den grønne dagsorden

Men regeringsskiftet er ikke den eneste faktor, der lige nu skaber forandringer i Tyskland. Ruslands invasion af Ukraine 24. februar 2022 har nemlig også fået stor betydning for forandringens vinde, der lige nu blæser i Tyskland. Først og fremmest har det givet anledning til at gentænke udenrigs- og forsvarspolitikken, og der er givet opbakning til en særfond, der skal opruste det tyske forsvar.

Derudover gør krigen også den nye, tyske klimapolitik endnu mere højaktuel. Udfasning af russisk olie og gas betyder nemlig, at der skal turbo på den grønne omstilling med massive investeringer i vindenergi, fjernvarme, solenergi og power-to-x, og her har Danmark og danske virksomheder nogle markante styrkepositioner, som kan og skal udnyttes i eksportøjemed.

”Den grønne omstilling bliver accelereret på grund af krigen i Ukraine og målsætningen om at blive uafhængig af russisk gas og olie. Der skal skrues op for vind og sol, varmepumper og elektrificering af det tyske samfund. Det er utroligt interessant for danske virksomheder. Vi har mange af de løsninger, som Tyskland begynder at efterspørge,” siger Susanne Hyldelund.

Det er nu, der skal rykkes

Selv om Tysklands nye regering kun har et halvt år på bagen, og dens nye planer kun så småt er i gang med at blive rullet ud, er det allerede nu, at danske virksomheder skal holde sig klar til at påbegynde eller opruste eksportindsatsen mod Tyskland. Politikerne er nemlig i gang med at gøre op med bureaukratiske arbejdsgange og omlægge tilskudsprogrammer, som skal fremme den grønne omstilling.

”Normalt tager det årevis at få godkendt noget som helst. Nu er der kommet en påskepakke, der skal sætte turbo på lovgivningen. Der er også en sommerpakke på vej, der skal se på den grønne omstilling. Det hele kommer ikke på én gang. Men Tyskland har fået et voldsomt wake up call i forhold til afhængigheden af brændstoffer fra Rusland. Der kommer til at ske noget meget hurtigt både i private husholdninger og i industrien,” siger den danske ambassadør.

Danmark kan levere på mange områder

Ifølge Susanne Hyldeund er det altså den grønne omstilling, der ligger først for, og også der, hvor der i nærmeste fremtid bliver muligheder for at danske virksomheder kan eksportere løsninger til det tyske marked.

Men der er også en række andre områder på den tyske moderniseringsagenda, hvor danske virksomheder kan udnytte deres styrker. Blandt andet har vi en række nicheteknologivirksomheder, som fremover vil kunne se nye åbninger i det tyske marked.

”Der er oplagte huller på det digitale område. Især i forhold til sundhedsvæsnet og undervisningssystemet, men faktisk i forhold til offentlig forvaltning generelt. Også fødevareområdet er interessant, for der kommer fokus på øget dyrevelfærd og mere økologi samt mindsket madspild, og her er der også gode muligheder for danske virksomheder,” siger Susanne Hyldelund.

  • "Pris betyder noget for tyskerne, men de går først og fremmest op i kvalitet, og det kan Danmark levere."
    [Brug ikke] Susanne Hyldelund 2020 02 Susanne Hyldelund, Danmarks ambassadør i Tyskland

Dansk kvalitet bliver efterspurgt

Tyskland er jo på ingen måde et nyt marked, men Susanne Hyldelund oplever, at mange små og mellemstore virksomheder i denne tid kigger mere mod Tyskland, fordi de under corona har haft sværere ved at rejse ud i verden.

Og nu hvor Tyskland altså på mange måder er et land og et marked i forandring, at det med at bevare blikket rettet mod vores naboland mod syd.

”Pris betyder noget for tyskerne, men de går først og fremmest op i kvalitet, og det kan Danmark levere. Jeg tror, det vil give rigtig god mening, at man samler danske virksomheder i alliancer, så man kan præsentere en samlet pakke. Det giver plads til både dem, der er nye på markedet og de lidt større og mere etablerede eksportører,” siger Susanne Hyldelund.

Status på eksport til Tyskland - maj 2022 Susanne Hyldelund, Danmarks ambassadør i Tyskland