• Viden
  • Markeder
  • Tyskland
  • Endelig tilbage i messehallen: Mindre kvantitet men masser af kvalitet i Hannover

Endelig tilbage i messehallen: Mindre kvantitet men masser af kvalitet i Hannover

For første gang siden 2019 blev Hannovermessen afholdt, og selv om antallet af udstillere og besøgende var mindre end normalt, kom der gode kontakter i hus for de danske udstillere.

Efter to år med coronaaflysninger, blev 2022 endelig året, hvor udstillere og besøgende igen kunne indtage messehallerne i Hannover. Fra 30. maj til 2. juni var blandt andre Niebuhr Gears af sted på messen som en del af den danske fællesstand.

”Nu kunne vi endelig komme på messe efter at have været lukket inde i flere år. Folk var ligesom kommet på græs, og det var virkelig dejligt. Men det var en noget anderledes oplevelse, i og med at det var halv størrelse af hvad det plejer,” siger Henrik Vinge, CCO, Head of Sales hos Niebuhr Gears.

Hvad messen denne gang manglede i kvantitet kom til gengæld rigeligt tilbage i kvalitet for den danske virksomhed, der med en kæmpestor vindmøllekrans som blikfang tiltrak sig godt med opmærksomhed fra gæsterne på messen.

”Sådan en krans skaber altid opmærksomhed, og det genererer rigtig meget aktivitet på vores stand. Nogle er bare forbi for at kigge, men selv osere er med til at tiltrække de ”rigtige” folk, så vi har faktisk fået en masse gode henvendelser,” fortæller Henrik Vinge.

[Brug ikke) Niebuhr NY

Ordrebøgerne bugner

Niebuhrs tyske sælger er i gang med at følge op på de mange henvendelser fra messen, og det har allerede ført til tre-fire konkrete forespørgsler. Men det er ikke her-og-nu-salg, virksomheden går efter. Ordrebogen for 2022 er nemlig fyldt – så godt og vel endda – så nu gælder det om at fylde ordrebøgerne for de kommende år og lave aftaler, der holder på den lange bane.

”Vi søger ikke spotforretninger. Vi søger partnerskaber. I stedet for bare at give en pris på et eller andet, prøver vi at lave en helhedsbetragtning af, hvad kunden har brug for. Hvad er det for en partner, de har brug for? Hvad skal man kunne som leverandør? Har vi de samme ønsker og den samme tilgang til at have et partnerskab?” siger Henrik Vinge.

Mindre fokus på pris - mere blik for kvalitet

Idet Tyskland er Niebuhrs primære marked, er Hannovermessen det fysiske fremstød, som virksomheden sætter sin lid til. Gennem 20 år har Niebuhr været leverandør til tyske kunder, og Henrik Vinge vurderer markedet som godt lige nu. Samtidig oplever han en ændring i de tyske prioriteter.

”Der er en mindre følsomhed for pris i øjeblikket, og der er en forståelse for, at priserne på råvarer og energi er stigende. Tyske kunder har traditionelt været meget fokuserede på pris, men det er vendt, og de er efterhånden begyndt at kigge på de ting, der er udenom. Det kan være kvalitet, servicegrad og leveringsoverholdelse. De lægger også vægt på, at det er nemt at handle med Niebuhr Gears, og at vi er en organisation, der kan tale med vores kunder,” siger Henrik Vinge.

Mere end halvdelen af Niebuhr Gears forretning drejer sig om vindsektoren, hvor virksomheden har gode, faste aftaler med de store spillere på vindmarkedet. På Hannovermessen er der fokus på den anden halvdel af forretningen, som blandt andet er rettet mod industri, agro og automotive.

Messeguide

Sådan får du mere ud af messerne

Succes på en messe kommer ikke af sig selv. Det kræver arbejde før, under og efter messen, hvis dine dage på messen skal omsættes til salg. Vi har samlet en række artikler, der klæder gi endnu bedre på til at vælge de rigtige messer, forberede dig godt og få mest muligt ud af messen.

[Brug Ikke] Niebuhr Hannover 3

Få succes på messerne