Tre greb, der løfter din virtuelle PowerPoint-præsentation

Death by PowerPoint og information overload. Det er, når du serverer alt for meget information til dine mødedeltagere på én gang. Det er der stor risiko for at komme til at gøre ved virtuelle møder, hvor du har mindre kropssprog og ikke kan pege på dine slides. Men hvordan skal dine PowerPoint-slides være anderledes?

I guiden her får du konkrete input til, hvordan du:

Skrevet i samarbejde med Mads Holm Iversen, direktør, Convinced


Indled med at visualisere agendaen for mødet

Det er vigtigt, at du har agenda og formålet klar, inden du starter dit virtuelle møde, fordi det viser, at du er forberedt, og at mødet er vigtigt for dig. Mødet starter ekstra godt, hvis du samtidig formår at fremhæve fordelene ved, at I mødes virtuelt og gøre hele indledning visuel, så det er nemt for dine mødedeltagere at følge med.

Mads Holm Iversen viser, hvordan du kan visualisere din mødeagenda. Det signalerer, at du har forberedt dig, og at mødet er vigtigt for dig.

Din PowerPoint-præsentation skal være en tegnefilm

En visuel stærk præsentation, som er bygget til det virtuelle format, er alfa og omega, hvis du vil have succes med dine virtuelle møder.

Derfor skal du afstemme pointerne på dine slides med det, du siger. Det betyder blandt andet, at du skal tone det ned, du allerede har sagt.

Med de rigtige virkemidler fungerer din powerpoint-præsentation som en tegnefilm. Det er en fordel på virtuelle møder, hvor du fx ikke kan pege på dine slides.
Guide til effekter i PowerPoint: Nedtoning af punktopstillinger, billeder og figurer

De rigtige effekter og animationer i dine PowerPoint-slides styrker din præsentation og fortælling. Her er tre klik og fade-effekter, som du nemt og hurtigt kan tilføje til dine egne slides, så du bedre kan guide dine mødedeltagere i, hvad de skal se.


Ved punktopstillinger
  • Skriv din bullitliste færdig. Det vil sige alle de pointer eller budskaber, du gerne vil fremhæve
  • Markér alle dine bullits og gå til animationer. Vælg fx ’udtoning’
  • Klik på ’animationsrude’, så du kan se dine animationer til højre i skærmbilledet
  • Som standard skal din bullits gerne komme ind, når du klikker. Hvis din PowerPoint er indstillet til noget andet, skal du ændre til ’start når der klikkes’
  • Markér alle dine animationer i animationsruden (de er markeret, når de er gule/orange). Klik på den lille pil til højre og vælg ’instillinger for effekt’
  • Under ’efter animation’ vælger du en grå farve. Man skal stadig kunne læse teksten, men den skal være udtonet, så dit publikum fokuserer på den bullit, du fortæller om
Ved billeder

Gode billeder kan også understrege en pointe. Har du flere billeder på ét slide, er det igen vigtigt, at der er fokus på det billede, du fortæller om.

I guiden nedenfor, kan du lære, hvordan du nedtoner billeder i din egen powerpoint-præsentation.

Download guiden som PDF
Download skabelon

Ved figurer
  • Lav din figur, så du har den færdige på ét slide. Du kan starte med at skrive dine pointer i bullits, markere dem, højreklikke og vælge ’konvertér til smartart’ – derefter kan du vælge den figur, du vil bruge
  • Markér din figur - højreklik - vælg gruppér og opdel. Det skal du gøre to gange, så hænger elementerne i din figur ikke sammen længere
  • Kopiér dit slide, så du har nok slides til, at der kun skal være ét element på hvert slide
  • Omfarv de pointer, du har været igennem på hvert slide - fx med grå. Når du har omfarvet det første element, markerer du det element og dobbeltklikker på formatpenslen, så kan du omfarve resten af dine elementer ved at klikke på dem. Tryk escape, når du er færdig med at bruge formatpenslen
  • Gør din aktuelle pointe en smule større end de andre
  • Markér alle slides (klik på det første slide, hold shift nede, klik på det sidste slide) - gå til overgange - vælg omform. Sæt evt. hastigheden på overgangen lidt op
  • Gå i slidevisning og se magien
  • [Brug Ikke] Domenic Nielsen, Mekoprint

    Ordnung muß sein - også i din PowerPoint-præsentation

    "Visuelle elementer og effekter styrker dine budskaber og gør, at mødedeltagerne bedre kan følge, hvor langt vi er i præsentationen. Det betyder blandt andet, at vi kommer hurtigere til sagen, og at vores ydelser står skarpere. Og det er især vigtigt, når du har møde med tyske kunder."

    Domenic Nielsen, Key Account Manager, Mekoprint

Involvér din kunde med dialogslides

Du kan også fastholde dine mødedeltageres koncentration ved at involvere dem. Lad dem fx krydse felter af i din powerpoint-præsentation. På den måde bliver du klogere på dine kunders behov, og du har noget dokumentation for deres valg efterfølgende.

Giv dine mødedeltagere kontrollen med dialogslides. Det aktiverer dem og sikrer, at de føler sig involveret i mødet.
Lav dine egne dialogslides

I guiden nedenfor kan du lære, hvordan du selv sætter knapper ind i dine slides.

Download guiden som PDF
Download skabelon

  • [Brug ikke] Mads Holm Iversen, Convinced, PowerPoint

    Om Mads Holm Iversen

    Mads Holm Iversen er specialist i professionelle PowerPoint-præsentationer. Uanset om det er præsentationer af virksomheder, produkter eller præsentationer, som formidler komplekse budskaber til beslutningstagere.

    Han er direktør i Convinced, hvor han blandt andet rådgiver virksomheder, som vil have en topproffessionel salgspræsentation.

Kontakt Danish Export Association

  • Pernille Vildsted Nielsen Project Consultant danish export

    Pernille Vildsted Nielsen

    Member Relations Manager +45 6020 8579 pen@danishexport.dk
  • Pernille Vildsted Nielsen

    Member Relations Manager

    Pernille er cand.mag. i tysk og international virksomhedskommunikation og har erfaring fra både vind- og tøjbranchen, hvor hun med øje for forretningen har koordineret diverse salgsaktiviteter samt udarbejdet investor-/salgspræsentationer. Pernille er god til at skabe overskuelige og effektive interne salgsprocesser.

    Pernille Vildsted Nielsen Project Consultant danish export
  • Krista Løvvang Nielsen Communications & Marketing Consultant

    Krista Løvvang Nielsen

    Communications & Marketing Consultant +45 6020 8560 kln@danishexport.dk
  • Krista Løvvang Nielsen

    Communications & Marketing Consultant

    Krista har haft fingrene i det meste af marketingpaletten, og hun kan blandt andet sparre med dig om LinkedIn, e-mailmarkedsføring, webkommunikation og PR.

    Med mere end fem år i Danish Export Associations’ marketingafdeling har Krista erfaring med de fleste af vores sektorspecifikke netværk, og hun ved, hvilke udfordringer marketingmedarbejdere møder til daglig.

    Krista Løvvang Nielsen Communications & Marketing Consultant