PR: Opskrift på omtale i tyske medier

Omtale i de rigtige medier kan sætte din virksomhed på dagsordenen hos tyske kunder. Men hvilke medier skal du gå efter? Og hvilke krav er der til din pressemeddelelse?

Skrevet i samarbejde med Saskia Weneit, Add-Wise

Flere potentielle tyske kunder skal kende din virksomhed og jeres produkt. Der er flere knapper, du kan trykke på, for at nå det mål. En af dem er PR – omtale i tyske fagblade og aviser.

PR er en god idé, fordi din historie skal igennem journalisternes nåleøje, og bliver du publiceret, tilføjer det troværdighed til dit brand. Det skaber den tryghed, som er vigtig, når du handler med tyske kunder.

I guiden her bliver du klogere på:

  • Tyske fagblade
  • Tyske lokalmedier
  • Den gode pressemeddelelse
  • PR som del af din samlede markedsstrategi


Gå efter fagblade

Fagblade fylder mere i det tyske mediebillede, end de gør her i Danmark. Derfor er det også fagbladene, du skal starte med at gå efter. Det er fx industriforeninger, der udgiver fagbladene, som indeholder alt fra produktnyheder og fagligt indhold til industrisladder. 

  • Magasiner Fagblade Tyskland

    Tip: Sådan finder du relevante fagblade

    Fachzeitungen.de samler alle tyske magasiner og fagblade. Her kan du søge på nøgleord fra din industri og finde frem til dem, som er relevante for din virksomhed. Du kan også starte på fagmessernes hjemmesider. Her kan du som regel finde messens mediepartnere, som ofte er konkrete magasiner og fagblade.

Lokale medier

Afhængig af din historie, kan det også være relevant at gå efter lokale og regionale medier. Måske åbner I et lokalt showroom eller kontor? Har du en god lokal kundecase, kan du også overveje den vinkel til din pressemeddelelse.

 

Gør det let at bringe din historie

Skriv på Tysk
Vil du have omtale, er det alfa og omega, at du gør det nemt at bringe din historie. Det gør du blandt andet ved at sende din pressemeddelelse på journalistens modersmål.

Vedhæft et foto
Det kan være af dit produkt eller relevante medarbejdere. Dit foto skal egne sig til tryk. En god tommelfingerregel er, at det skal være filformat .jpg og fylde cirka en megabyte. 

  • Journalister leder efter en god historie. Var jeg tysk journalist på en lokalavis, ville jeg gerne bringe nyheden om en dansk virksomhed, der gør noget nyt i min by.
    [Brug Ikke] Saskia Weneit Saskia Weneit, rådgiver hos Add-Wise, uddannet journalist i Tyskland

Spil på dansk identitet

Det kræver selvfølgelig en god historie med skarp vinkling, hvis du skal have succes med PR. Som dansk virksomhed kan du med fordel inddrage dansk identitet og danske værdier i din pressemeddelelse. Tyskerne associerer Danmark med noget godt, og de ved, at vi er foran på nogle områder – fx digitalisering og grøn energi.


PR som led i din tyske markedsføringsstrategi

Selvom du kan skabe rigtig meget opmærksomhed med PR, kan indsatsen ikke stå alene. PR skal være et samspil med andre kampagner, som du målretter de kunder, du vil have fat i. Det kan fx være på sociale medier som LinkedIn.

Avis Pr Nyheder

Skriv en god pressemeddelelse: Fem faldgruber, du skal gå udenom

  1. Din pressemeddelelse er salgsgas
  2. Din kilde taler salgssprog, og du opdager det ikke
  3. Du starter med detaljerne og mudrer din vinkel
  4. Du kender ikke mediebilledet i din industri
  5. Du byder ikke ind med relevante emner til den enkelte journalist

Om Saskia Weneit

Saskia Weneit skriver artikler for online aviser og magasiner som Die ZEIT, Der tagesspiegel og heute.de. Hun skriver også indhold for en række virksomheder og PR-bureauer. Hun udvikler effektfuldt indhold sammen med Add-Wise. Hendes fokus er økonomi, samfund og uddannelse. Hun bor i Vejle.

www.saskiaweneit.de

Kontakt Danish Export Association

  • Pernille Vildsted Nielsen

    Pernille Vildsted Nielsen

    Head of Market Group Germany +45 6020 8579 pen@danishexport.dk
  • Pernille Vildsted Nielsen

    Head of Market Group Germany

    Pernille står i spidsen for projektet Market Group Germany. Her bruger hun sin store viden om det tyske marked til at facilitere projektets aktiviteter, der giver dig et 360 graders perspektiv på, hvordan du kan gøre salgsprocessen mere digital og samtidig skabe en stærk relation til din tyske kunde.

    Pernille er cand.mag. i tysk og international virksomhedskommunikation og har erfaring fra både vind- og tøjbranchen, hvor hun med øje for forretningen har koordineret diverse salgsaktiviteter samt udarbejdet investor-/salgspræsentationer. Pernille er god til at skabe overskuelige og effektive interne salgsprocesser.

    Pernille Vildsted Nielsen
  • Farver Krista Tilrettet Til Web 2019

    Krista Løvvang Nielsen

    Communications & Marketing Consultant +45 6020 8560 kln@danishexport.dk
  • Krista Løvvang Nielsen

    Communications & Marketing Consultant

    Krista har haft fingrene i det meste af marketingpaletten, og hun kan blandt andet sparre med dig om LinkedIn, e-mailmarkedsføring, webkommunikation og PR.

    Med mere end fem år i Danish Export Associations’ marketingafdeling har Krista erfaring med de fleste af vores sektorspecifikke netværk, og hun ved, hvilke udfordringer marketingmedarbejdere møder til daglig.

    Farver Krista Tilrettet Til Web 2019