Besparelsesberegner er en dialogstarter i Tyskland

Hvor meget CO2 sparer du ved at tørre hænder med luft frem for papir? Det kan tyske kunder få svar på ved håndtørrer-producenten DAN DRYER, som har lanceret et værktøj, der giver svar. Det starter dialoger med kunderne.

“Der er kommet en større efterspørgsel, og vi har set, at vi har nogle salgsargumenter, som vi kan bruge aktivt, og som vi er begyndt at bruge mere og mere,” siger Lars Klixbüll.

Han fremhæver, at DAN DRYER for et års tid siden lancerede en besparelsesberegner på virksomhedens hjemmeside.

“Tidligere havde vi en beregner, der udelukkende viste, hvad besparelsen på at gå fra papir til en håndtørrer, er. Det var en rent økonomisk beregning, som vi gerne ville bruge mere aktivt og have visualiseret. I den proces besluttede vi at, at når vi skulle bygge et nyt værktøj, ville vi gerne have miljødelen med, fordi vi også var begyndt at få forespørgsler på den del også,” siger han.

Besparelsesberegneren er blandt andet bygget på data fra det amerikanske universitet Massachusetts Institute of Technology, MIT, og med den kan kunder sammenligne DAN DRYERs produkter med papirløsninger og se, hvad besparelsen er i henholdsvis kroner og ører samt CO2.


Hvad betyder det værktøj for dialogen med kunderne?

“Den gør dialogen meget mere valid, fordi vi kan henvise til, hvorfra vi har tallene og undersøgelserne, som ligger til grund for resultaterne,” siger Lars Klixbüll.


Skridt for skridt

DAN DRYER arbejder efter tre af FN’s Verdensmål nummer seks, otte og tolv, der fokuserer på henholdsvis rent vand og sanitet, anstændige jobs og økonomisk vækst samt ansvarligt forbrug og produktion.

De elementer forsøger virksomheden også at bygge ind i kommunikationen på blandt andet de sociale medier, som man de seneste år har skruet op for brugen af.

Men da man fortsat er i den spæde start, så har DAN DRYER endnu ikke sat specifikke mål eller delmål for fx nedbringning af virksomhedens CO2-udslip, ligesom man heller ikke er certificeret af en uafhængig tredjepart. 

“Vi har ikke en produktion, som vi kan certificere, men når vi designer produkterne, prøver vi at tage højde for, at de materialer, der bliver brugt, er miljøvenlige. Vi er heller ikke så langt endnu, at vi udgiver en CSR-rapport, hvor vi dokumenterer vores indsatser. Det er en proces, hvor vi tager det skridt for skridt,” siger Lars Klixbüll.

  • “Jeg tror, at det er vigtigt at fokusere på, hvor man kan bringe et klart budskab ud og så arbejde i bund med nogle udvalgte verdensmål. I Tyskland er det vigtigt, at man har dokumentation. Det har vi ikke helt endnu, men vi har forklaringen og argumenterne for det, vi gør. Det er en start"
    [Brug Ikke] Lars Dan Dryer Lars Klixbüll, Sales Manager, DAN DRYER
Hvad så når kunderne spørger ind til dokumentation for det, I siger?

“Indtil videre har vi taget dialogen med dem, der har spurgt. Vi er et lille hus, og der er mange skridt at tage. Det er i vores planer,” siger han. 


Hvad er det svære ved at gå ind i det her arbejde?

“Det har egentlig været at finde tiden. Og så har vi ikke så mange kompetencer inhouse til at lave decideret afrapportering,” siger Lars Klixbüll.


Hvad bliver jeres næste skridt?

“Det bliver at kigge endnu mere på de materialer, der bruges i vores produkter. Og så skal vi have strømforbruget på produkterne ned. Det er inden for vores scope at arbejde videre med,” siger han. 


Hvilke råd har du til andre?

“Jeg tror, at det er vigtigt at fokusere på, hvor man kan bringe et klart budskab ud og så arbejde i bund med nogle udvalgte verdensmål. I Tyskland er det vigtigt, at man har dokumentation. Det har vi ikke helt endnu, men vi har forklaringen og argumenterne for det, vi gør. Det er en start,” siger Lars Klixbüll.

 

  • [Brug Ikke] DANDRYER

    Kort om DAN DRYER

    DAN DRYER var en af de første håndtørrerproducenter på markedet, og er i dag et førende brand inden for toiletrumsudstyr. DAN DRYER er verdenskendt for sine håndtørrere og har opnået en position som leverandør af toiletudstyr til blandt andet lufthavne, offentlige institutioner og detailkæder.

    Kilde: DAN DRYER

Kontakt Danish Export Association

  • Pernille Vildsted Nielsen Project Consultant danish export

    Pernille Vildsted Nielsen

    Member Relations Manager
    +45 6020 8579 pen@danishexport.dk
  • Pernille Vildsted Nielsen

    Member Relations Manager

    Pernille er cand.mag. i tysk og international virksomhedskommunikation og har erfaring fra både vind- og tøjbranchen, hvor hun med øje for forretningen har koordineret diverse salgsaktiviteter samt udarbejdet investor-/salgspræsentationer. Pernille er god til at skabe overskuelige og effektive interne salgsprocesser.

    Pernille Vildsted Nielsen Project Consultant danish export
  • Krista Løvvang Nielsen Communications & Marketing Consultant

    Krista Løvvang Nielsen

    Communications & Marketing Consultant
    +45 6020 8560 kln@danishexport.dk
  • Krista Løvvang Nielsen

    Communications & Marketing Consultant

    Krista har haft fingrene i det meste af marketingpaletten, og hun kan blandt andet sparre med dig om LinkedIn, e-mailmarkedsføring, webkommunikation og PR.

    Med mere end fem år i Danish Export Associations’ marketingafdeling har Krista erfaring med de fleste af vores sektorspecifikke netværk, og hun ved, hvilke udfordringer marketingmedarbejdere møder til daglig.

    Krista Løvvang Nielsen Communications & Marketing Consultant