En anderledes forretningsstruktur i Mellemøsten

I Mellemøsten er der fokus på at optimere sundhedssektoren. Det er et tiltag, der åbner op for eksportmuligheder blandt andet inden for områder som hospitalsbyggeri, it-systemer, infrastruktur, udstyr og medicin.

Publiceret i 2015.

Inden for det sidste år er der sket en markant stigning i hospitalsbyggerier og klinikudvidelser i Mellemøsten. I løbet af de næste femten år opføres der alene i Saudi Arabien 132 hospitaler, og Qatar fordobler sit antal af hospitalssenge samt udvider til mere end 1000 klinikker i landet. Det danner grobund for gode markedsmuligheder for danske virksomheder.

”Vi ser hele tiden nye projekter, der blomstrer op, hvilket vidner om stor optimisme og et lukrativt marked. Strategiplanen for de Forenede Arabiske Emirater (FAE) er at opbygge en sundhedssektor i verdensklasse og dermed tiltrække kompetente og dygtige medarbejdere fra hele kloden,” siger Edith Christmas, Eksportrådgiver på Generalkonsulatet i Dubai.”

Health Mellemosten Fotolia 61594447 Xl (1)

Anderledes forretningsstruktur

Din indgangskanal til det mellemøstlige marked afhænger af, hvilke produkter du sælger, og hvordan du har formuleret din eksportstrategi. For at sælge sine produkter i eksempelvis FAE skal man enten indgå en distributøraftale eller tage springet og etablere sig i landet.

”Ønsker man at etablere sin virksomhed i FAE, er der som udgangspunkt to muligheder. Enten kan man have en lokal partner, der per lov skal eje 51 procent af virksomheden. Fordelen her er, at den lokale partner allerede har en masse kunder i sit netværk. Den anden mulighed er, at man starter op i en frizone, hvor man selv ejer sine aktiviteter hundrede procent. Her har man ikke den samme direkte indgang til markedet men til gengæld fuld råderet over sine forretningsaktiviteter," siger Edith Christmas og tilføjer:

”Generalkonsulatet i Dubai kan bl.a. være behjælpelig med at identificere lokale distributører samt bistå virksomhedsetableringer såvel inden- som udenfor frizonerne,” siger Edith Christmas.

Vej til succes

Interesserer du dig for det mellemøstlige marked, og vil du gerne prøve kræfter med regionen, er det vigtigt at have en vis portion tålmodighed og vide, at netværk og forretningsrelationer betyder alt i denne del af verden.

”Med stort fokus på netværk og relationsopbygning er det en god idé at være aktiv på messer og gøre god brug af sine visitkort. Man skal være indstillet på at være tålmodig og tage flere møder med samme emne for at opbygge en god forretningstillid. Det handler om, at de lokale vil se virksomheden an, før de indgår langsigtede aftaler. Det er vores erfaring, at tiden betaler sig, og at med den rette partner kan døren åbnes til andre Emirater og resten af Mellemøsten,” siger Edith Christmas og fortsætter:

”Mellemøsten spejder efter lande som USA og England, fordi de vil kunne måle sig med førende spillere fra udlandet, og Danmark har også et godt ry i regionen på grund af vores sundhedsvæsen.”