Guide: Sådan kommer du godt i gang med at køre webinarer

Webinarer er en oplagt kanal til at komme i kontakt med dine kunder eller give dine agenter og distributører viden om din virksomheds produkter.

Den digitale kanal er et vigtigt element i din salgs- og marketingstrategi, så du arbejder på flere fronter for hele tiden at bygge din pipeline og rykke dine potentielle kunder længere frem i købsprocessen.

Her har vi samlet vores erfaringer og gode råd med at køre webinarer, så du kan komme i gang med at lære håndværket og gøre kanalen til en stærk del af din salgsstrategi.

[Brug Ikke] June Webinar

Hvorfor skal du i gang med webinarer?

Det digitale er kommet for at blive, og vi kommer til at se meget mere af det, så er du ikke i gang, er det nu, du skal komme i gang. Webinarer giver dig fx:

  • En kanal til at give din viden videre til kunder, distributører mv. og på den måde vise, at din virksomhed er en stærk leverandør
  • Adgang til nye potentielle kunder, fordi du digitalt kan komme langt bredere ud end på fysiske møder
  • Et stykke brugbart indhold, som du kan bruge til online leadgenerering
  • Træning i det digitale håndværk – du skal mestre det i 2020

Hvilken platform skal du vælge?

Der er mange forskellige platforme at vælge imellem, og priserne varierer. Du skal vælge platform efter dit behov og dit budget.

Du skal overveje:

  • Hvilket system har en brugervenlighed, der passer til dit behov?
  • Hvad må systemet koste?
  • Hvor mange deltagere regner du med?
  • Hvordan vil du engagere dine deltagere undervejs – chat, afstemninger, video mv.?
  • Skal systemet kunne håndtere tilmeldinger?
  • Skal du kunne booke møder i platformen?
  • Hvad siger dit netværk – kan de anbefale nogen platforme?
  • Kan du bruge det system, du har allerede?

Når du har gjort dig overvejelser og kender dit behov, skal du teste – deltag fx selv på webinarer, prøv systemet hvis muligt osv. Når du har gjort dit forarbejde, er du klar til at vælge platform.

Her er en række muligheder at se nærmere på:

Headset Hovedtelefoner Webinar Fracanva

Must have-udstyr

Udover en platform, som passer til dit behov, har du behov for to ting:

  • Et godt headset
  • Et internetkabel

Et headset sikrer, at du får god lyd igennem til dine deltagere. Internetkablet er vigtigt, for selvom dit wifi er supergodt, kan der være små udfald, som kan påvirke kvaliteten af dit webinar. Det vil du gerne undgå.

Mængden af udstyr kan skaleres alt efter dit ambitionsniveau. Du kan også overveje at indkøbe en bordmikrofon, lys og et godt webkamera. Men det er ikke nødvendigt for at komme igang. 

Teknikken – du skal have styr på det basale

Når du går online på et webinar, skal teknikken sidde i skabet. Skratter lyden, eller kan du ikke navigere hjemmevant rundt i systemet, forlader dine lyttere hurtigt selskabet.

Husk disse vigtige pointer, når du kører webinar:

  • Brief din oplægsholder eller kollega grundigt, og kør en test et par dage før webinaret. Det er vigtigt, at din oplægsholder er tryg og har fået intro til platformen
  • Hav en kollega med – så har du en til at hjælpe med backup på teknik og til at styre chatten
  • Skærm – du skal engagere dine deltagere undervejs for at fastholde deres opmærksomhed med fx afstemninger undervejs
  • Stil et relevant spørgsmål ved tilmelding, så du får viden om deltagernes største udfordringer med emnet og kan tilpasse dit indlæg, så det rammer plet
  • Engagér dine tilhører undervejs – svar på spørgsmål, lav afstemninger eller brug video til at vise dine pointer
  • Sørg for, at alle får svar på deres spørgsmål – om det så er til indholdet eller hjælp til tekniske udfordringer
  • Følg op efter webinaret – send fx slides eller optagelse til deltagerne umiddelbart efter eventet
  • Hav struktur på dit oplæg, start med en dagsorden, tidsstyring er enormt vigtigt
  • Hjælp din oplægsholder eller kollega med at holde tiden
  • Sørg for, at der er ordentlig lyd, ellers er der kontant afregning
[Brug Ikke] Bagkulissen Webinar
Bag kulissen lige før et webinar i Danish Export. Her er det Sofie (Head of Academy), Krista (marketing) og Ulrik (CEO). Vi sidder typisk klar 30-45 minutter før start for at køre de sidste tests og få vores eksterne oplægsholdere sikkert på linjen.
Mål på din indsats – har du nået dit mål med at bruge webinarer?

Webinarer kræver ressourcer. Du skal finde en ansvarlig for jeres webinarindsats, og du skal hente viden og erfaringer, som gør, I kommer godt fra land. Og så skal I træne håndværket.

Før I går i gang, skal du gøre dig klart, hvad jeres mål er med indsatsen. Hvad vil I have ud af det? Er det nye leads, hvor mange nye leads, og hvordan vurderer I, om det er et relevant lead? Når I jeres eksisterende kunder eller forhandlere med webinartilgangen, og hvordan er responsen?

Når du opstiller mål, kan du afgøre, om jeres indsats er investeringen værd.

Vil du har sparring på, hvordan I kommer i gang?

Skal du i gang med webinarer, og har du brug for sparring, så I kommer bedst muligt fra start? Tag fat i vores marketingafdeling for en dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig videre. Vi har mere end tre års erfaring med at køre webinarer.

 

  • Videomøde Online Virtuelle Møder Image Modul På Web 1440 X 1024 (1)

    Læs også guiden: Få styr på din gennemslagskraft i online møder

    Det kan føles grænseoverskridende at bruge online møder i dit salg eller din dialog med kunder frem for at være fysisk til stede. Vil du i gang, er der derfor ingen vej uden om at lære dig selv at bruge formatet. Her får du en række konkrete råd, som styrer dig sikkert igennem online.