Guide til den gode PowerPoint-præsentation: Tal til kundens behov i din præsentation

En effektiv præsentation tager udgangspunkt i din kundes udfordringer, er visuelt indbydende og giver mulighed for tilpasning i forhold til kundens respons, mener præsentations- og PowerPoint-ekspert Mads Holm Iversen.

Denne artikel blev oprindeligt bragt i 2016.

”Husk, at kundens indgang til et møde med dig som leverandør altid vil være ’hvad kan du gøre for mig, hvordan kan du løse mine udfordringer?’ En god præsentation giver svar på de spørgsmål på en visuelt fængende måde,” siger Mads Holm Iversen, direktør hos Convinced.

Han rådgiver til daglig en række danske eksportvirksomheder om effektiv præsentationsteknik. Vil du sikre, at du bliver husket i den voksende mængde af leverandører, så skal din præsentation på kundemødet klart demonstrere, at du har løsningen på kundens udfordring.

”Derfor er det ikke altid en god idé at trække folk gennem massevis af slides med organisationsdiagrammer og nøgletal. Sørg i stedet for at få dine salgsargumenter frem i starten af præsentationen, hvor du har tilhørernes opmærksomhed – og fasthold den med en god, gennemgående historie,” siger han.

Enkle budskaber huskes

Ifølge Mads Holm Iversen vil mange præsentationer kunne forbedres ved at skære detaljer væk. Især i situationer, hvor der ikke kommunikeres på modtagerens modersmål kan kompleksiteten komme til at skygge for hovedbudskabet.

”Tilhørerne overlæsses med information, og mange vil ikke sige, hvis der er noget, de ikke forstår. Det er op til dig at levere budskaber, der er enkle og visuelt klare. Det er også en vigtig del af at få din virksomhed til at fremstå professionel,” Mads Holm Iversen. 

Guide: Vejen til den effektive præsentation

  • Kend dit publikum

Find ud af så meget, du kan om deltagerne på mødet. Når du ved, om du taler til ingeniører eller indkøbere, kan du tilpasse dit indhold til målgruppen.

  • Vis, at du forstår kundens udfordringer

Skab en dynamisk indledning, hvor du taler til kundens specifikke udfordringer og viser, hvordan dit produkt eller service vil dække kundens behov.

  • Fortæl med billeder

Drop de mange bulletpoints med tekst, og præsentér i stedet dine vigtigste pointer med billeder, enkle grafer eller andre visuelle virkemidler. Så kan du mundligt uddybe på mødet.

  • Brug dine kolleger

Øv dig på din præsentation, gerne foran kolleger, og optimér indholdet. Har du kolleger i det land, du skal besøge, kan det være en god idé at lade dem gennemgå præsentationen og give lokale input.

  • Bliv klogere undervejs

Husk, at mødet også bruges til at afklare kundens behov, så sørg for at starte en dialog. Inddrag kunden og stil spørgsmål undervejs – eventuelt bygget ind som punkter i agendaen.

  • Lyt, og vær fleksibel

Vær parat til at styre hen til de emner, kunden er mest interesseret i, og hvor der er størst potentiale for at indgå en aftale. En interaktiv præsentation med indbyggede links giver dig eksempelvis mulighed for at gå i dybden med et emne eller springe sektioner over.

Tilpas din præsentation til den lokale kultur

USA

USA er et meget individualistisk samfund med en relativ kort historie. Brug derfor tiden på at understrege dit produkts fordele i stedet for lange forklaringer om din virksomheds historik. Vær parat til at lægge janteloven til side, for her må du gerne prale. Og sørg endelig for, at din præsentation visuelt tager sig indbydende og professionel ud – det lægges der stor vægt på i et land, der har fostret virksomheder som Apple.

Tyskland

Tyskland er et maskulint og materialistisk samfund, hvor fakta vægtes meget højt. Her er tradition for meget tunge præsentationer, og man taler ligefrem om tyskerpræsentationer. Derfor kan du slippe afsted med at bruge flere fakta og tal. Men glem ikke, at også her er det visuelle vejen til at få tilhørerne til at forstå og huske dit budskab. Opdel komplicerede sammenhænge på flere slides, og skær detaljer fra. Du kan altid uddybe på mødet. 

Kina

Her står kollektivet i centrum, og der er meget opmærksomhed på hierarkiske strukturer og enkeltpersoners position i organisation. Derfor kan du med fordel inkludere en beskrivelse af din virksomheds opbygning og din egen position. Et stærkt argument for at vælge din virksomhed er dine relationer. I Kina er du populært sagt noget i kraft af, hvem du samarbejder med. Det betyder, at du eksempelvis kan tage et billede af dig selv i selskab med en vigtig kunde eller højtstående politiker med i præsentationen.