Fra eksportkrise til fyldte ordrebøger

Udfordringerne for eksportvirksomhederne i 2020 har været mange, og der ligger flere bump på vejen foran os.

Af Halldor Halldorsson, Head of Branding & Relations, d. 19/04-2021

I 2021 vil vi blandt andet se, at flere lande ikke får vaccineret flertallet af befolkningen. Dels, fordi de mangler vacciner, og dels, fordi mange mennesker fravælger vaccination. Der vil givetvis også være udfordringer med at få anerkendt vores danske coronapas i flere lande. Desuden er epidemien i flere lande ikke under kontrol, og nogle lande vil lide økonomisk i en rum tid.

Danske virksomheder kommer derfor til løbende at justere indsatserne og tilpasse sig markedsmulighederne - også i år.

Kina fortsætter restriktiv indrejse

Kina, som er vigtig både som eksportmarked og ikke mindst som leverandør af mange komponenter til danske slutprodukter, vil fortsætte med at være ret restriktive i forhold til indrejse. Mit bedste bud er, at vi skal ind i årets sidste kvartal, førend din virksomhed kan besøge kunder og leverandører i Kina uden langvarig karantæne. Det skyldes kinesisk forsigtighed, men også storpolitik - Kina anerkender ikke vores vacciner, når vi ikke anerkender deres Sinovac-vaccine.

Economic Growth Spørgsmål
Stemningsskifte på vej

Når det er sagt, så fornemmer jeg et klart stemningsskifte blandt mange af vores medlemmer. Der er desværre brancher og virksomheder, som har det hårdt og også kommer til at kæmpe i år, men rigtig mange eksportvirksomheder har oplevet et godt første kvartal med en god ordreindgang.

Den tendens underbygger svarene fravores eksportbarometer, som viser optimisme blandt eksportørerne:

I Kina har væksten i starten af året været historisk høj. Jeg forventer også, at USA kommer til at overraske i år. De var inde i en kæmpe sundhedskrise for blot få måneder siden, men hurtig udrulning af vacciner har ændret billedet. Derudover vil USA også være interessant at kigge på for mange danske virksomheder på grund af de enorme beløb, landet pumper ud i samfundet samt det øgede fokus på miljø og grøn energi.

Vækst i toplinjen, pres på bundlinjen

De danske eksportvirksomheder har været hurtige og gode til at omstille sig til den nye måde at handle på, hvor fremtiden bliver en hybrid af digitale og fysiske/personlige måder at kommunikere med deres udenlandske kunder på.

Min fornemmelse er derfor, at eksporten vil vækste i 2021 og 2022, som vismænd og andre økonomer forudsiger. Er alt så godt?

Desværre ikke. Allerede nu oplever mange virksomheder voldsomme prisstigninger, når de køber ind, og stigende fragtpriser gør ikke udfordringerne mindre. Frygten er derfor, at toplinjen hos danske eksportvirksomheder vokser i år, men at bundlinjen kommer under pres.

Det skyldes, at mange udenlandske konkurrenter er pressede og derfor ikke vil skubbe de højere omkostninger over på kunderne, men prioriterer at genvinde kunder og markedsandele. Det betyder naturligvis, at danske virksomheder på trods af eventuelle konkurrencefordele ikke blot kan hæve priserne tilsvarende med de prisforhøjelser, som de selv bliver udsat for.

En anden bekymring er, at det kan blive svært at finde ekstra arbejdskraft i år. Specielt inden for metalindustrien er der tegn på flaskehalsproblemer.

På trods af de nævnte udfordringer vil jeg tillade mig at glæde mig over den positive stemning, der igen hersker, og at eksporten er på vej op til glæde og gavn for hele Danmark.