• Om os
  • Presse
  • 2021
  • Kongelig pris uddelt til tre stærke internationale samarbejdspartnere for danske virksomheder

27.08.2021: Kongelig pris uddelt til tre stærke internationale samarbejdspartnere for danske virksomheder

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen har netop overrakt HRH Crown Prince Frederik International Business Awards til tre danske virksomheders udenlandske datterselskaber. De bliver hædret for deres helt særlige indsats for at promovere danske styrkepositioner globalt. Priserne bliver uddelt for anden gang og går i år til ISS Turkey, ScanCom Vietnam og Danish Crown China.

Danish Export Association
August 2021

Press release in English - Click here

HRH Crown Prince Frederik International Business Awards bliver uddelt inden for tre kategorier: Business Excellence, Green Solutions og Export Achievement. Bag prisen står Danish Export Association og H.K.H. Kronprinsen, der netop har uddelt hæderen ved en ceremoni i Frederik VIII’s Palæ på Amalienborg.

”Tre virksomheder fra Tyrkiet, Vietnam og Kina er i dag blevet hædret. De er alle eksempler på virksomheder, der bruger danske styrkepositioner til at vækste og udvikle deres forretning, hvilket både promoverer Danmark internationalt og bidrager til at udvikle dansk eksport og skabe arbejdspladser,” siger Ulrik Dahl, CEO, Danish Export Association og fortsætter:

”Jeg er utrolig stolt af, at vi kan give virksomhederne den kongelige hæder, som de og deres internationale samarbejdspartnere fortjener for deres prisværdige indsats. Prisen er med til at kaste lys på dansk eksport, og hvad danske virksomheder har at bidrage med på den globale scene.”

Prismodtagere

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen har uddelt priserne for den helt særlige indsats for at fremme danske produkter og løsninger internationalt:

Business Excellence er blevet tildelt ISS Turkey, der er datterselskab i ISS-koncernen. Siden opstarten i Tyrkiet i 2005 er ISS Turkey gået fra en omsætning på 53 mio. til 2,35 mia. kroner i 2020, virksomheden har udvidet sin medarbejderstab fra 6.000 til 43.000 i landet og er nu den 3. største arbejdsgiver i Tyrkiet. ISS Turkey har skabt en digital forretningsmodel i samspil med medarbejderne, som skaber transparens og gør det muligt at træffe beslutninger baseret på data gennem hele virksomheden. Virksomheden arbejder aktivt for ligestilling mellem kønnene og understøtter kvinders rettigheder ved at skabe en arbejdsplads, der fremmer uddannelse, sammenhold og understøtter børns uddannelse.

Green Solutions er blevet tildelt ScanCom, der er en del af Lars Larsen Group. ScanCom har 4.000 ansatte i Vietnam og fremstiller blandt andet havemøbler af genbrugt plast, og arbejder meget med brug af mere bæredygtige materialer. ScanComs fabrikker er nogle af verdens mest moderne af sin slags, og CSR er i høj fokus, både når det gælder miljø, arbejdsforhold og materialevalg. Det kommer eksempelvis til udtryk via virksomhedens fokus på råvarer, der kan genbruges mange gange, hvilket er en væsentlig del af ScanCom’s DNA vedrørende bæredygtighed. Group CEO i ScanCom International, Stig Maasbøl, fremhæves ligeledes som en ildsjæl og drivkraft bag selskabets udvikling og modtager derfor prisen.

Export Achievement er blevet tildelt Danish Crown China. Virksomheden driver fremtidssikret produktion af svinekød i Kina, hvor blockchain-teknologi spiller en afgørende rolle i forhold til at sikre sporbarhed i hele værdikæden fra Danmark, til kødet ligger i køledisken i butikken i Kina.  Danish Crown har et stærkt brand i Kina, hvor kineserne især efterspørger den danske kvalitet, gennemsigtighed fra jord til bord og i stigende grad også bæredygtighed. Det giver virksomheden et stort potentiale fremover. Danish Crown China er et teknologisk fyrtårn og kan inspirere andre fødevareproducenter til at bruge blockchain.

Fakta: HRH Crown Prince Frederik International Business Awards

• HRH Crown Prince Frederik International Business Awards blev uddelt første gang i 2020 og er en årligt tilbagevendende prisuddeling.
  • Priserne er uddelt inden for tre kategorier: Business Excellence, Green Solutions og Export Achievement.
  • Alle kan indstille en prismodtager.
  • Prismodtagerne kan være personer, agenter, distributører, datterselskaber eller andre udenlandske virksomheder, der har ydet en ekstraordinær indsats for at fremme danske produkter og løsninger internationalt.
  • Prisvinderne modtager en statuette, et diplom og retten til at bruge prisens logo og navn.
  • Prisen er sponsoreret af en række virksomheder, som gør det muligt at hædre årets vindere: Arla, AVK, Bestseller, Blue Water Shipping, Danfoss, Danish Crown, ECCO, Foss, Grundfos, Haldor Topsoe, Kamstrup og Radiometer.
  • K.H. Kronprinsen er formand for juryen, der består af Henrik Mørkholt Sørensen, formand for bestyrelsen i Danish Export Association, Steen Hommel, State Secretary for Trade and Global Sustainability, Udenrigsministeriet og et permanent og et skiftende medlem fra foreningen inden for hver af priserne:
    • Business Excellence:
      - Permanent medlem: Poul Due Jensen, Group President / CEO, Grundfos
      - Skiftende medlem: Natascha Sandberg Hytting, Senior Commercial Director, Pressalit
    • Green Solutions:
      - Permanent medlem: Hanne Christensen, President, CEO, Force Technology
      - Skiftende medlem: Ulrich Ritsing, Sales- and Marketing Director, C.C. Jensen
    • Export Achievement:
      - Permanent medlem: Henrik Uhd Christensen, CEO, Viking-Life Saving Equipment
      - Skiftende medlem: Evita Rosdahl, CEO, Jeros

• Farver Sebastian 2018 Web2019

Sebastian Schwarz

Members & Network Director +45 2366 7788 ses@danishexport.dk
  • Sebastian Schwarz

Members & Network Director

Vil du udvide dit netværk, så er der god sandsynlighed for, at Sebastian kan hjælpe dig. Han har mange års erfaring i Danish Export og et stort netværk og har derfor kompetencerne til at sætte dig i forbindelse med nye kontakter.

Sebastian er født og opvokset i Tyskland, har en kandidatgrad i statskundskab fra Københavns Universitet og mange års erfaring med internationale samarbejdsprojekter, kompetenceudvikling, videndeling og ledelse. Hans erfaring, overblik og evne til at skabe fælles fodslag giver ham et stærkt fundament for at give dig nye impulser i forhold til dit internationale arbejde.

Farver Sebastian 2018 Web2019
Logo Med Baggrund Mindre

HRH Crown Prince Frederik International Business Awards

Prisen hædrer virksomheder eller enkeltpersoner, som har gjort en særlig indsats for at promovere bæredygtige danske løsninger globalt.