Presse: USE Water Project: Nyt vandprojekt løfter flere virksomheder ud på det kinesiske marked

Det kinesiske marked byder på et stort potentiale, men det er svært tilgængeligt for især SMV’er, der mangler ressourcer og kompetencer til at kunne realisere salg i Kina. Et nyt projekt fra Danish Export Association med støtte fra Industriens Fond vil gøre det muligt for flere danske virksomheder at finde relevante partnere og indgå i kommende vandprojekter på markedet.

Projektet U-S-E Water modtager støtte fra Industriens Fond som en del af temaindkaldelsen Globale Alliancer, der sætter fokus på nye måder at samarbejde på, på tværs af landegrænser og kontinenter og støtter ideer, som har potentiale til at styrke dansk erhvervslivs relationer til globale aktører.

Projektet henvender sig til danske SMV’er, som har potentialet til at sælge deres produkter på det kinesiske marked. Derudover har danske eksportvirksomheder, som er etablerede i Kina, mulighed for at deltage i projektet. På den måde skal U-S-E Water både være løftestang for SMV’er til at etablere og skabe vedvarende eksport til markedet og bidrage til øget vækst i Kina for eksisterende eksportører.

Charlotte Kjeldsen Krarup, udviklingschef i Industriens Fond, begrunder opbakningen til projektet:

”Danmark er frontløber på vandteknologiske løsninger, som kinesiske aktører efterspørger, men det er svært for SMV’erne at knække koden til markedet og for de større virksomheder at øge salget. Gennem projektet bliver virksomhederne en del af en skræddersyet og målrettet indsats, som skal forløse det store potentiale, der er for at øge det danske bidrag til at løse udfordringer inden for vand og spildevand i Kina.”

Kina Shanghai Skyline Med Flod
På flere fronter

U-S-E Water-projektet bliver drevet af Danish Export Associations vandnetværk Danish Export - Water. Industriens Fond indgår i samarbejde med foreningen omkring projektet og støtter det med cirka 7 millioner kroner. Ifølge Ulrik Dahl, CEO, Eksportforeningen, er Kina et svært marked, der kræver stor viden, kompetencer og de rette produkter for at komme ind som leverandør.

”I projektet arbejder vi på flere fronter – i Danmark med at give viden og afklare potentialet for danske leverandører og i Kina med at skabe bevidsthed om og øget efterspørgsel efter danske produkter. Den model kan bringe danske SMV’er ind på markedet og støtte etablerede virksomheder yderligere,” siger Ulrik Dahl, der har 20 års erfaring i at hjælpe danske virksomheder ind på det kinesiske marked blandt andet som chef for handelsafdelingen på Generalkonsulatet i Shanghai.   

Dansk/kinesisk samspil

Vandcenter Syd, Udenrigsministeriet og Shanghai Environmental Protection Industry Association er partnere i projektet, som dermed er forankret i både Danmark og Kina. Eksportforeningens kontor i Shanghai vil spille en aktiv rolle i projektet og sørge for en tæt dialog med kinesiske kunder og samarbejdspartnere i tæt samspil med virksomhederne og partnerne.   

Inddragelsen af det kinesiske kontor sker for at imødekomme et stort behov for at skabe viden om danske kompetencer hos kinesiske partnere og opbygge kontakt til potentielle distributører, rådgivere og entreprenører gennem partnerskaber og alliancer. Dertil kommer, at virksomhederne ofte har behov for viden om krav, kunder og projekter i Kina, før de går ind på markedet, og her kan projektet bidrage.

Aktiviteter i hele landet

Helt konkret starter projektet op i januar med informationsmøder i København og Skanderborg, hvor virksomhederne kan høre nærmere. Næste skridt er en markedsundersøgelse for interesserede danske virksomheder, hvor formålet er screening og afklaring af, hvilke produkter og services virksomhederne har mulighed for og størst potentiale for at sælge i Kina.

Dertil kommer flere besøg til og fra Kina, hvor deltagerne kommer i tæt dialog med kinesiske beslutningstagere, partnere og slutkunder.   

Endelig tager projektet flere gange på roadshows i Kina, hvor relevante kinesiske samarbejdspartnere deltager, og Danish Export Association inviterer dem til Danmark for at møde potentielle danske leverandører af vandteknologiske løsninger. Gennem hele projektet arbejder Eksportforeningen med denne tilgang, og målet er at flere danske vandvirksomheder får startet eller øget salget i Kina.

Fakta om projektet U-S-E Water
  • Danish Export Association og netværket Danish Export - Water står bag projektet, som Industriens Fond støtter med cirka 7 millioner kroner.
  • Projektets mål er at skabe et vedvarende salg af danske SMV’ers løsninger til vandprojekter i Kina og bidrage til øget salg hos virksomheder, der har salg i Kina.
  • Projektet ruster virksomhederne til salg ved at opbygge viden og tilbyde afklaring af produkter og potentialer i Kina, hvor krav, kunder med videre adskiller sig fra andre markeder. Samtidig arbejder parterne bag projektet på at skabe kendskab og øget interesse for danske produkter hos kinesiske aktører på markedet.  
  • Projektet omfatter aktiviteter i form af seminarer, roadshows, indgående delegationer og kundebesøg med virksomhederne og løbende videndeling mellem SMV’er og store virksomheder i projektet, den øvrige danske vandbranche og den kinesiske industri.
  • Projektet løber over tre år, og efter afslutning viderefører Danish Export Association indsatsen i Danish Export - Water China. 

Læs mere om projektet på her.

Kontaktpersoner

  • Farver Ulrik Tilrettet Til Web 2019

    Ulrik Dahl

    CEO +45 3031 8788 uld@danishexport.dk
  • Ulrik Dahl

    CEO

    Ulrik står i spidsen for Danish Export Association, men du kan også finde ham på gulvet, når vi rejser ud i verden med danske eksportvirksomheder. Med et stort globalt netværk og mange års erfaring inden for eksport kan han sparre med dig om markedsvalg og eksportstrategi samt hjælpe med at åbne de rigtige døre.

    Ulrik har haft fokus på at fremme dansk eksport det meste af sin karriere. Derfor har han stor viden om markeder, forretningskultur, virksomheder, organisationer og etablering i udlandet. Ledelse og management af eksport er også blandt hans spidskompetencer. Han trækker blandt andet på erfaring fra sit eget konsulentfirma, der havde fokus på Japan, en stilling som handelsattaché ved generalkonsulatet i Shanghai og en lang række lederkurser.

    Ulrik skriver både sælger, agent, konsulent, virksomhedsejer, MBA, bestyrelsesformand og diplomat på CV’et.

    Farver Ulrik Tilrettet Til Web 2019
  • Farver Ilse Tilrettet Til Web 2019

    Ilse Korsvang

    Head of Project Management +45 5089 4488 iks@danishexport.dk
  • Ilse Korsvang

    Head of Project Management

    Med mere end 30 års erfaring med eksportsalg, markedsetablering og distributionsopbygning kan Ilse hjælpe dig i gang på nye markeder. Det er især relevant for dig at tage fat i Ilse, hvis du vil ind i Kina, fordi hun står i spidsen for vores netværk inden for vand i Kina.

    Ilse har stor viden om salg og virksomhedsdrift fra både SMV’er og store virksomheder. Efter mange år som eksport- og salgschef var hun selvstændig international konsulent inden for vandteknologi i ti år, hvor hun blandt andet arbejdede med Danida-projekter.

    Farver Ilse Tilrettet Til Web 2019
  • Farver Jorge Tilrettet Til Web 2019

    Jorge Rico

    Project Consultant +45 6020 8552 jrv@danishexport.dk
  • Jorge Rico

    Project Consultant

    Du kan få hjælp af Jorge, hvis din virksomhed vil øge salget på det kinesiske marked. Han har læst i Hong Kong og har arbejdet med CSR, energi og miljø på den danske ambassade i Kina.

    Hos os sidder han i netværket Water China, hvor han bruger sine erfaringer til at hjælpe danske virksomheder i Kina.

    Farver Jorge Tilrettet Til Web 2019
  • Farver Lixia Tilrettet Til Web 2019

    Lixia Duan

    Project Consultant +45 6020 8565 lxd@danishexport.dk
  • Lixia Duan

    Project Consultant

    Lixia, der kommer fra Kina, er med på holdet bag Water China. Hun har arbejdet med danske virksomheder i Kina i mere end 12 år, og vil du sælge mere eller etablere din virksomhed i Kina, kan Lixia hjælpe dig på vej.

    Lixia har blandt andet erfaring fra AVK, hvor hun har arbejdet i syv år. Først i AVK Shanghai som marketingchef og senere i AVK Holding i Galten. Hun kan derfor rådgive om strategisk markedsføring i Kina fx digitale platforme som WeChat.

    Lixia har en Global Executive MBA fra CBS.   

    Farver Lixia Tilrettet Til Web 2019