Søren Madsen fra Hexa-Cover: Det betaler sig at fastholde de stærke relationer

Hexa-Cover, der producerer flydebrikker af genbrugsplast, landede tilbage i september – i skarp konkurrence med flere udenlandske aktører store millionordre i Chile og i Mellemøsten. Ifølge Søren Madsen, direktør i Hexa-Cover, skyldes det blandt andet, at de har fokus på at fastholde stærke relationer – selvom der har været nedgang på dele af det Chilenske marked.

”Vi bliver valgt på grund af vores knowhow med produktion af flydebrikker af genbrugsplast, og fordi vi leverer kvalitetsløsninger. Ydermere har vi siden 2004 været til stede i markedet og har formået at fastholde de stærke relationer til vores samarbejdspartnere – både vores distributionsnet og slutkunder”, fortæller Søren Madsen.
 
Hexa- Cover opererer blandt andet i minesektoren. Her har de oplevet store udsving og i enkelte situationer har aktører måtte afskedige op til 40-60 % af medarbejderne i de senere år. Men Hexa-Cover har kontinuerligt været til stede i Chile via en agent.

”Agentens opgave er at fastholde den tætte kontakt til medarbejderne – også når de får nyt arbejde. Det kan være fysisk i form af besøg, men også via fx LinkedIn og mail. Og her har han leveret et stærkt arbejde.”

Vurdering af den enkelte agent beror på lang erfaring, sund fornuft og en god mavefornemmelse. Der skal være god kemi for at opbygge et godt samarbejde.

[Brug ikke] Hexa Cover

Om Hexa-Cover

Hexa-Cover blev etableret i 2004 af Søren Madsen. Virksomheden arbejder i dag med fire vidt forskellige markeder og er repræsenteret i mere end 20 lande verden over med produktion i Danmark, Canada og Australien. 

 

Hexa-Cover har været medlem af Danish Export - Water siden 2010. 

Bæredygtighed som salgsparameter?

Hexa-Covers standardprodukter er produceret af genbrugsplast. Derfor bidrager alle indsatser, de bliver brugt i positivt til miljøet og FN’s verdensmål. Men bæredygtighed er alligevel ikke altid et salgsargument for Søren Madsen. 

De to nye ordrer inkluderer i alt 550 tons genbrugsplast. I de kommende ca. 25 år vil de blive anvendt til kraftigt at reducere tab i form af fordampning af vand samt kraftigt reduceret behovet for at oprense vandet.
 
Men, når du som dansk leverandør henvender dig til fx minesektoren i Chile, er bæredygtighed måske ikke altid et salgsparameter som det er på andre markeder, og i andre brancher. For nogle er det et must, men for andre har det mindre betydning.

”Vi er nødt til hele tiden at fokusere på features og benefits til hvert af de markeder, vi henvender os til. Vi skal sikre, at vi rammer ind i den kontekst, den enkelte kunde ser verden. Og her er et fokus på bæredygtige materialer ikke altid af samme betydning”, forklarer Søren Madsen.