Tålmodighed fører til stor dansk aftale med tyske Meyer Werft

Dansk Wilton har leveret tæpper til cruiseindustrien i snart 50 år og er nu i gang med at levere en af virksomhedens absolut største ordrer til tyske Meyer Werft. Ifølge virksomheden kræver det blandt andet vedholdenhed, en bred kontaktflade, en konkurrencedygtig løsning og naturligvis en smule held at lande en ordre på den størrelse.

Artiklen blev oprindeligt bragt i 2014.

I 2012 indgik Dansk Wilton en aftale med Meyer Werft om at levere tæpper til to af Royal Caribbean Internationals nye skibe med en option på et tredje skib. Leverancerne er i gang og fortsætter frem til 2015. Skibene kan rumme 4.180 passagerer hver, og Dansk Wilton skal levere tæpper til besætnings- og passagerkabinerne på begge skibe. Det bliver til mange kvadratmeter tæpper, og aftalen er også en af virksomhedens absolut største blandt andet på grund af skibenes størrelse.

Det kræver vedholdenhed

Dansk Wilton har et godt ry i cruise & ferry-branchen, men ingen ordrer kommer af sig selv. Virksomheden har tidligere budt ind på opgaver fra Meyer Werft, men det er første gang, de har fået foden inden for hos værftet, der er et af tidens absolut mest succesrige inden for krydstogtskibe.

[Brug ikke] Axminster1 (1)

”Det er lidt af en gennembrudshistorie for os i forhold til Meyer Werft, da vi tidligere har budt på ordrer hos dem uden held. Den her gang lykkedes det, og jeg tror, det handler om vedholdenhed. Rederne investerer i disse år ikke i voldsomt mange nye skibe, så det er den samme gruppe konkurrenter om færre ordrer,” fortæller Thomas Engly Rasmussen, Export Manager i Dansk Wilton, og uddyber:

”Derfor handler det blandt andet om at opbygge en stor kontaktflade, og den får du kun ved at byde ind på opgaver og ved at levere kvalitet på samtlige parametre over længere tid. Det gælder ikke kun over for værfterne, men blandt andet også i forhold til arkitekter og designere, som ikke lægger ordrerne, men som har indflydelse på valg af leverandører.”

Ramt af finanskrisen

Selvom en virksomhed har en stor kontaktflade, er der stadig hård konkurrence i cruise- & ferry-branchen, som fortsat er påvirket af finanskrisen. Det betyder færre nybyggerier:

”Der bliver simpelthen bygget færre skibe end for 5-10 år siden, så der er rift om de skibe, der bliver bygget. Rederne holder igen med pengene og investerer ofte i renoveringer i stedet for nye skibe. Derfor er vi også ekstra stolte af vores succes på nybygningsmarkedet,” fortæller Thomas Engly Rasmussen.