DAMPA’s Michael Nykjær: Vær ikke bange for at trække i arbejdstøjet

Managing Director hos DAMPA, Michael Nykjær, har stor erfaring som leverandør til færge- og krydstogtværfter og ved, hvordan du tilpasser dine løsninger til kundens værdikæde. Han deler gerne sin viden i Danish Export - Cruise & Ferry og efterspørger selv viden om redere og arkitekter.

Udover at være administrerende direktør for DAMPA, der leverer loftselementer, varetager Michael Nykjær samtidig rollen som salgsdirektør på marine- og krydstogtmarkedet.

”De seneste fem år har vi fordoblet vores omsætning på cruise. Ikke ved at sænke prisen, men ved at give kunden commitment og service. Du skal have de rigtige produkter, men det er den samlede pakke, som du kan vinde ordrer med,” fortæller han.

Hav fokus på kundens værdikæde

Michael Nykjær har arbejdet som Supply Chain Manager i 20 år og deler gerne sin viden om at optimere processer og reducere omkostninger i kundens værdikæde. Ifølge ham kommer dialogen med en ny kunde op på et højere niveau, når du kan sætte dig i indkøberens sted:

”Når en sælger sidder over for en indkøber, handler samtalen typisk om pris. Jeg får derfor ofte et anerkendende nik fra nye kunder, når jeg siger, at jeg har en baggrund som indkøber. Så ved de, at jeg har kendskab til deres supply chain og kan hjælpe dem med at levere varer til tiden i den rette mængde, som passer i deres flow.”

Del din viden om redere og arkitekter

Selvom medlemmerne i Cruise & Ferry-netværket leverer forskellige produkter til færger og krydstogtskibe, mener Michael Nykjær godt, at virksomhederne kan være hinandens ambassadører på markedet.  

”Salg er meget relationsbetinget, så det er nemmere at åbne døren til en ny kunde, hvis du kan drage nytte af andre, der allerede har relationen. Samtidig er du mere velforberedt, hvis du har fået baggrundsviden om en kunde inden mødet eller kan trække på andres viden om et nyt marked,” siger Michael Nykjær og fortsætter:

”Vi vil gerne udvide vores viden om færge- og krydstogtredere og -arkitekter, fordi DAMPA mest har arbejdet med værfter. Jeg har en lang liste, som jeg gerne vil introduceres til, og i netværket er der helt sikkert nogen, der kender dem.”

[Brug ikke] Dampa Michael Nykjaer Redigeret
Michael Nykjær står parat til fysisk arbejde foran krydstogtskibet Aida Prima på værftet i Nagasaki, Japan.

Nye erfaringer i Japan

For Michael Nykjær er det vigtigt, at DAMPA følger med, når krydstogtmarkedet flytter sig mod øst. Han søger derfor viden om Kina og kan omvendt byde ind med sine erfaringer fra Japan, hvor DAMPA har leveret metallofter og dekorationspaneler til to AIDA-krydstogtskibe. En leverance på 20.000 kvadratmeter per skib, som Michael Nykjær stod i spidsen for.

”Sammen med produktionschefen har jeg givet skibsbyggerne kurser i, hvordan de installerer vores lofter og sorterer paneler. Kunden mærker, at vi tager ordren seriøst, når de to øverste fra DAMPA ikke er bange for at trække i arbejdstøjet. Det er den commitment, der får kunden til at vælge din virksomhed frem for en billigere materialeleverandør,” fortæller han.

Hvis din virksomhed vil eksportere til Japan, skal du ifølge Michael Nykjær være bevidst om, at forretningskulturen er meget anderledes end i Europa:

”Vi har en meget flad organisation, og hvis der er en udfordring, så tager vi en pragmatisk beslutning, og så kommer vi videre. Sådan fungerer det ikke i Japan. Her bruger japanere utrolig meget energi på ikke at fejle, så en godkendelsesproces er frygtelig langsommelig, når den skal tjekkes 20 gange af forskellige overordnede.”

Vil du vide mere om Michael Nykjær og dele viden eller kontakter med ham? Find Michael her