Netværk opstår, når du mindst venter det

Johanne Møller Berg fra CILAJ om netværk: Vi skal huske at bruge hinanden, for du ved aldrig, om en tilfældig kontakt i dit netværk har viden eller kontakter, der kan hjælpe dig videre.

CILAJ er et af de nyeste medlemmer i Bioenergi-netværket. Virksomheden leverer flydende biobrændsel til private virksomheder, varmeværker og offentlige institutioner. Bioolien udvindes af jordens egne ressourcer og er et anden generations biobrændsel, fremstillet af de sidste uspiselige og meget brændbare rester fra planteolie og animalsk produktion. Bioolien er en energiressource, der kommer fra industriens restprodukter.

Johanne Møller Berg er født ind i den familieejede virksomhed og har været ansat siden 1989, hvor hun har haft mange forskellige roller.

”I dag sidder jeg som regnskabschef, men jeg har haft mange kasketter på igennem årene. Fx kan jeg også læsse en tankbil og rense en tank. Vi er en lille virksomhed, så vi laver lidt af hvert. Jeg er også den første indgang til kontoret og taler dagligt med både distributører, kunder og vognmænd”, fortæller Johanne Møller Berg, regnskabschef hos CILAJ.

Hun fortsætter:

”Bioolie er en svær branche, både på grund af de politiske omstændigheder men også fordi, der er flere brodne kar. Derfor er det afgørende, at vi har gode relationer til vores kunder og samarbejdspartnere – og det får vi blandt andet ved at komme ud blandt mennesker og netværke”.

[Brug Ikke] Johanne Moeller Cilaj 2019
Johanne Møller Berg
Forstå hinandens forskelligheder

I sit daglige arbejde har Johanne meget fokus på relationer – både udadtil med kunder og samarbejdspartnere, men også internt i samarbejdet med kollegaerne.

”Da jeg startede hos CILAJ, havde vi en overgang lidt interne udfordringer med hinanden, da vi er meget forskellige persontyper. Jeg har tidligere fået lavet en personprofil, og det fik jeg også indført i virksomheden,” fortæller hun og uddyber:

”Personprofilerne hjælper os med at synliggøre, hvor vi er forskellige, og hvordan vi skal opføre os overfor hinanden. Det kan fx godt give udfordringer, når kreative og strukturerede personer skal arbejde sammen, da de kan have en meget forskellig tilgang til opgaven.” 

Kunder er også forskellige

Det at forstå hinandens forskelligheder og finde ud af, hvilken rolle medarbejderne har i forhold til hinanden har givet Johanne og kollegaerne hos CILAJ et bedre samarbejde internt. Forståelse for forskellige persontyper er også en viden, som de bruger i interaktion med kunderne.

”Når vi er ude at besøge kunder, ved vi selvfølgelig ikke altid, hvilken persontype de er, men du kan godt gøre dig nogle tanker om det. Den viden bruger vi fx til at beslutte, hvem af medarbejderne hos CILAJ der skal have den faste kontakt til kunden. God kemi er nemlig en af hovedingredienserne til et vedvarende kundeforhold.

Kan du hjælpe med viden om analyse af bioolie?

Johanne har for øjeblikket fokus på jod tal i bioolie og vil gerne høre fra andre medlemmer i netværket, som ved noget om analyse – eller måske kan hjælpe med en kontakt.

”En af vores største udfordringer lige nu er, at der er krav til jod tal i olier. Vi har forsøgt at finde ud af hvorfor, der er de her krav. Men den eneste viden vi kan få er, at tallet skal være højt. Lige nu er det ikke højt nok i vores olie, så hvordan får vi det op?”

Kan du hjælpe Johanne med hendes udfordring, eller vil du gerne udvide dit netværk? Så find Johanne på LinkedIn eller deltag i et af Bioenergis næste netværksmøder. Og husk, netværk opstår, når du mindst venter det.

[Brug ikke] Anders Libak, Lundsby

Undersøg din kundes business case

Sådan siger Anders Libak, der har mange års erfaring med salg af procestunge anlæg. I business casen skal du undersøge din kundes tilskudsmuligheder, men også andre økonomiske incitamenter for at investere i et biogasanlæg.