Miniguide: Sådan fremstår du professionelt på skærmen

Er du opmærksom på, hvordan du fremstår på skærmen, når du holder virtuelle møder? Her er seks konkrete tips til dig, der skal holde virtuelle salgsmøder.

Af Mette Ullersted, Playmakers

Elpære

#1: Tænd lyset

Har du prøvet at holde et virtuelt møde med en person, som sad i halvmørke, så du skal anstrenge dig for at aflæse blik og mimik eller bare forsøge at få kontakt?

Så ved du, hvorfor lys er vigtigt, når du deltager i et virtuelt møde.

Undgå modlys

Der skal lys på dit ansigt, så andre kan se dine øjne og din mimik, og du skal sørge for, at der er nok af det. Sid aldrig i modlys, for så bliver baggrunden lys, mens du selv bliver mørk. Vend dig i stedet mod lyskilden – fx et vindue – eller lad lyset falde ind fra siden. Der skal mere lys til end man umiddelbart tror, for at det virker naturligt på skærmen, så tænd også gerne elektrisk lys.

#2: Kamera i øjenhøjde

Dit kamera skal op i øjenhøjde. Ellers ser man dig fra fugle- eller frøperspektiv, og du risikerer, at kunden kigger lige op i dine næsebor eller ned på din isse.

Hvis du ikke har et hæve-sænke-bord ved hånden, så brug bøger eller kasser til at løfte din computer op, så webkameraet sidder i øjenhøjde. Det giver en mere nærværende fremtræden.

Placer dig tilpas tæt på kameraet til, at du har god kontakt, men også mulighed for at rykke lidt frem mod kameraet, hvis du skal understrege en særlig pointe.

 

#3: Brug en mikrofon

Brug en mikrofon. Den filtrerer noget af baggrundsstøjen fra, og dine mødedeltagere får meget bedre lydkvalitet.

Dårlig lyd til virtuelle møder gør os trætte, og det er ærgerligt at miste dine kunders opmærksomhed og energi, fordi lyden er dårlig. Tjek altid lyden i god tid, inden du starter mødet.

  • [Brug Ikke] Mette Ullersted

    Om forfatteren

    Mette Ullersted har ledet utallige workshops, møder og forandringsprocesser. Derfor kender hun de fleste faciliteringsmetoder, -muligheder og -faldgruber. Hun er grundlægger af Playmakers, ophavskvinde til Toolboxen med 107 værktøjer til facilitering og forfatter til bogen 'Facilitering af onlinemøder'.

#4: Tænk over din baggrund

Din baggrund sender signaler direkte til kundernes ubevidsthed, og det påvirker deres opfattelse af dig.

Gør dig derfor umage med den lille firkant, som dine mødedeltagere kan se af dig.

Indret ministudie

Lav dit eget ministudie, som passer til den mødesituation, du er i. En helt hvid baggrund kan give et sterilt indtryk, og deltagerne kan mangle noget at hvile øjet på. En rodet eller fyldt baggrund kan skabe støj i forhold til det budskab, du vil sende.

Derfor skal du indrette dig, så kunderne har lidt at kigge på. Gerne med noget forgrund og baggrund. De plakater, planter, ringbind eller bøger, deltagerne kan se skal modsvare det indtryk, du gerne vil give. Spørg gerne en kollega om feedback på din baggrund – vi tolker nemlig forskelligt.

Farve Dame

#5: Påklædning

Tøj med karakter, får dine mødedeltagere til at huske dig, men det skal selvfølgelig ikke stjæle al opmærksomheden.

Til det fysiske møde kan du give den grå cardigan eller den mørke jakke liv og personlighed med din mimik og dit kropssprog, men på det virtuelle møde har du færre strenge at spille på. Det kan derfor være en fordel at skrue en anelse op for farverne og fx lade jakken, kjolen eller skjorten have en anden farve end grå og sort.

Hvis du arbejder hjemmefra, kan du måske falde for fristelsen og beholde jogging- eller pyjamasbukserne på, men inden du gør det så bemærk, hvor professionel du egentlig selv føler dig i det outfit.

Som grundregel skal du klæde dig, som du ville til et fysisk møde, men skrue lidt op for farver og kant på man kan se på skærmen.

#6: Sørg for ro

Om du holder dit virtuelle møde hjemme eller fra kontoret, er det vigtigt, at der er ro omkring dig.

Kollegaer eller familie skal vide, at du ikke kan forstyrres den næste time, og der skal helst ikke være baggrundsstøj, som tager din opmærksomhed.

Find et godt spot både på kontoret og hjemme og indret det, så du lynhurtigt kan gøre klar til et virtuelt møde, hvor du har koncentration og opmærksomhed på det salg, du skal i gang med.