Digitale kompetencer i bestyrelsen

Sig farvel til komfortzonen og luk op for sparring på din forretning.

Vil du professionalisere og udvikle din virksomhed i forhold til digitalisering? Så er kravet, at du har digitale kompetencer i din bestyrelse. Det udfordrer den klassiske tantebestyrelse og er et goddag til en rejse, der tager dig ud af din komfortzone.

”Vi ved, at blot 30 procent af danske SMV’er arbejder digitalt, mens tilsvarende virksomheder i for eksempel Tyskland og Sverige er langt mere digitaliserede. Selvom vi i Danmark er langt fremme digitalt, når vi holder fri, kniber det med at tage mulighederne til os, når vi driver forretning - og det er en katastrofe,” siger Finn Bøye Nielsen, der er direktør i egen virksomhed og professionelt bestyrelsesmedlem i en række SMV’er.

Skru op for ambitionerne

Han efterspørger et højere ambitionsniveau hos SMV’erne for at drive den digitale udvikling frem. Det starter med et andet fokus på økonomisk udbytte:

”Du skal finde ud af, hvad din virksomheds overskud skal være og lægge budget efter det fremfor blot at øge sidste års omsætning med tre til fem procent. Du skal have en brændende ambition om vækst, og du skal være klar til at indføre en digital strategi. Digitalisering er ikke kompliceret – det er blot et spørgsmål om at sætte strøm til andre eksisterende processer og så huske at forklare organisationen, hvorfor du gør det,” siger Finn Bøye Nielsen og fortsætter:

”Vil du vækste din forretning, skal du udvikle den. Her har bestyrelsen et ansvar for at hjælpe ejerlederen, og det kræver en professionel bestyrelse, som ikke kun ved noget om forretningsudvikling, men også har kompetencer og erfaring inden for digitalisering.”

Fyr din bestyrelse

Netop sammensætningen af en bestyrelse er den største fare for danske SMV’er, der i mange tilfælde er kendetegnet ved at være familieejede eller ejerledede og ofte har en såkaldt tantebestyrelse. 

”Det er dygtige ejere, som har skabt en forretning, og jeg har stor respekt for deres passion. Deres store dedikation betyder samtidig, at de ikke kan se udfordringerne, og det er svært at erkende sin egen uvidenhed,” siger Finn Bøye Nielsen og uddyber:

”Det kræver mod at bevæge sig ud af sin komfortzone, men det er dér, du fyrer din bestyrelse og hiver kompetencer ind, der kan udfordre dig. Find et menneske, der kan råde og vejlede dig, som har forretningsmæssig indsigt og tør sige det, der skal til for at få dig til at reflektere.”

[Brug ikke] Finn Bøye Nielsen
Finn Bøye Nielsen efterspørger en brændende ambition hos danske SMV’er, da det er en forudsætning for vækst og implementering af en digital kultur.
DNA er det vigtigste

Når de rette kompetencer er på plads i bestyrelsen i form af sparringspartnere, der interesserer sig for digitalisering og at skabe digital forståelse, kan du tage fat på arbejdet. Digitalisering er blot en ny måde at gøre tingene på, men det stiller krav til både dig og din bestyrelse:

”Det er afgørende, at du har styr på dit naturlige afsæt for at drive egen virksomhed (dit DNA), din forretning og kender kunderne. Bestyrelsen skal bevæge sig væk fra at være det klassiske drivanker til at være styremotoren, som får virksomheden op i fart. Der skal være vildskab i bestyrelseslokalet, og der skal mere end nogensinde sættes fokus på, hvad det er, der gør, at din forretning bliver udfordret i morgen,” fastslår Finn Bøye Nielsen og fortsætter:

”Du skal kigge på, hvilke grundlæggende værdier din virksomhed er drevet af. Når du har styr på DNA’et, og hvorfor forretningen eksisterer, har du noget, som konkurrenterne ikke har.” 

Hvor skaber du værdi for kunderne?

Kundefokus er også afgørende i din digitaliseringsproces. Har du styr på kunderne, og hvor din virksomhed skaber værdi, har du et afsæt til at finde ud af, hvor det giver mening at digitalisere:

”Tjener du for eksempel penge på dine kunder? Ellers skal du fyre dem. Har du ikke et regnskabssystem, der kan give dig informationer, skal du starte med at investere i et, som du har tillid til, og som du forstår. Systemet skal kunne inddele kunderne efter type, potentiale og lønsomhed. Du skal også være klar til at spørge kunderne, hvilken værdi de oplever i samarbejdet med dig – alt for mange tror, at de skaber værdi, men ved det reelt ikke,” siger Finn Bøye Nielsen og uddyber:

”Hvem andre end kunderne er de rigtige at spørge? Viser du kunderne, at du interesserer dig for dem og forstår deres udfordringer, og er du tro mod din kerneforretning og jeres værdier, får du ambassadører og mere loyale kunder.”

Medarbejderne skal med

Når du som frontfigur i din virksomhed, træder ud af din komfortzone og lukker op for sparring på forretningsmæssige udfordringer og implementering af digital kultur, skal du have medarbejderne med.

”Det er vigtigt at inddrage medarbejdernes ideer, når du skal have styr på jeres forretningsgrundlag og kunderne. Den brændende ambition om at udvikle virksomheden til forretning gennem digitale tiltag skal være til stede – det kommer ikke til at virke, hvis der er en gammel kultur i virksomheden,” siger Finn Bøye Nielsen og fortsætter:

”Kan du forklare, hvordan I bliver bedre til at drive forretning, kommunikere og producere ved at digitalisere processer, vil medarbejderne blive glade for en ny måde at gøre tingene på. Og de vil selv bidrage til at skabe den digitale kultur.”