Videndeling sikrer, at din kunde møder den samme virksomhed overalt

Mød Lars Jensen fra DAFA. Han har mange års erfaring med globalt salg, og kan bidrage med viden om, hvordan du sikrer, at dine udenlandske kollegaer følger den linje, der er lagt for virksomheden.

Publiceret i 2018.

”En af mine fornemste opgaver er at sikre global videndeling med kollegaerne i DAFAs udenlandske datterselskaber, som er fordelt på otte lande og tre kontinenter. Samtidig skal jeg også sørge for, at de følger den linje, der er lagt for virksomheden, så vi fortæller den samme historie verden over,” siger Lars Jensen, Global Wind Power Director hos DAFA, som leverer tætningsløsninger, støjreducering og transportløsninger til vindmøller.

Besøg dine udenlandske kollegaer

Ifølge Lars Jensen er det afgørende for dit eksportsalg, at dine kunder møder den samme virksomhed i hele verden. Det kræver blandt andet, at du opbygger gode relationer til både kunder og kollegaer uden for Danmarks grænser, og at du møder dem på deres hjemmebane.

”Hvis du har lokalt ansatte, skal du besøge og supportere dem, så godt du kan. For eksempel ved at deltage på messer og i møder sammen med dem, hvor du bidrager med den produktviden, de har brug for,” forklarer Lars Jensen og fortsætter:

”Men det skal også være et samspil, hvor dine kollegaer ligeledes bidrager med erfaring og viden fra de lokale markeder. Det er nemlig medvirkende til, at du som virksomhed kan vækste globalt og eksekvere den strategi, der er lagt for virksomheden.”

[Brug ikke] Lars Jensen Dafa (1)
Hav fokus på videndeling

Hvis du opererer på markeder, hvor kulturforskelle spiller ind, er det endnu vigtigere, at I videndeler på tværs af landegrænser.

”Hvis du vil sikre, at det samme budskab kommunikeres ud i for eksempel Kina og Danmark, skal du sørge for at have en løbende dialog med dine kollegaer, hvor I videndeler,” siger Lars Jensen og uddyber:

”Det kan du for eksempel gøre ved at holde månedlige møder med de landeansvarlige, hvor I udveksler erfaringer og nyt om, hvad der rører sig i de respektive regioner. Det er også vigtigt, at du giver sælgerne grundig viden om produkterne, så de føler, at de kan stå inde for det, de skal sælge.”

Brug dit netværk

For at du kan holde dine medarbejdere opdateret på nyt i branchen, anbefaler Lars Jensen, at du også deltager i fora uden for din virksomhed, så du kan opsamle ny viden.

”Hvis du er medlem af et netværk, vil jeg opfordre dig til at deltage i så mange netværksmøder som muligt. Det er nemlig her, du får ny viden om branchen og sparring fra andre virksomheder,” siger Lars Jensen.

”Vi bruger for eksempel netværksmøderne i vindnetværket til at få svar på vores udfordringer. Vi hører også om nye trends, hvordan andre virksomheder etablerer sig og hvilke lande, de kigger imod,” forklarer Lars Jensen.

Hvordan håndterer du udfordringer i branchen?

Der er flere udfordringer i branchen, og her synes Lars, at det er spændende at sparre med andre virksomheder og høre, hvordan de får markedstendenserne til at passe ind med den strategi, der er lagt for virksomheden.

”Et eksempel er de faldende priser på vindmøller, som gør, at vi er nødt til at kigge os om efter løsninger, der kan reducere total cost. Noget af det vil vi være nødt til at sende videre ned i leverandørkæden.” siger Lars Jensen og tilføjer:

”Derfor er jeg meget interesseret i at høre, hvordan andre medlemmer i vindnetværket udvikler og optimerer deres løsninger til markedet uden at gå på kompromis med virksomhedens strategi. Selvom vi ikke kan overføre det direkte til vores løsning, kan vi helt sikkert lære noget ved at høre om, hvordan andre virksomheder gør.”